گزارش Canalys از وضعیت بازار جهانی تبلت در سه‌ماهه پایانی و کل سال 2024 – دورخیز هواوی برای سهم بیشتر

نمایش خبر

تاریخ : 1402/11/18        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، تبلت Tablet ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، آمازون Amazon ، لنوو Lenovo
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Canalys روز دوشنبه 5 فوریه 2024 (16 بهمن 1402) گزارش خود را از وضعیت عرضه تبلت در بازار جهانی طی سه‌ماهه پایانی و همچنین کل سال 2023 منتشر کرد. طبق این گزارش، تعداد تبلت‌های عرضه‌شده در بازار جهانی در سه‌ماهه پایانی سال 2023، بالغ بر 37.8 میلیون دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن با 11 درصد افت همراه شده است. همچنین، حجم عرضه تبلت در کل سال 2023 با افت 10 درصدی نسبت به سال 2022 چیزی حدود 135.3 میلیون دیوایس اعلام شده است. به گفته کارشناسان Canalys، بر خلاف اکثر نقاط دنیا که شاهد رکود در عرضه تبلت بوده، کاربران چینی و هندی استقبال خوبی از تبلت در این دو بازار به عمل آوردند.

طبق گزارش اخیر Canalys، طی سه‌ماهه چهارم سال 2023 برند اپل 14.8 میلیون دستگاه آی‌پد را وارد بازارهای جهانی کرده که در مقایسه با حجم عرضه تبلت‌های این شرکت در سه‌ماهه چهارم سال 2022 (یعنی 19.4 میلیون دستگاه) 24 درصد افت داشته است. با این حال، این برند آمریکایی همچنان با در دست داشتن 39.2 درصد از سهم بازار جهانی رتبه نخست را در اختیار دارد. پس از اپل، سامسونگ با اختلاف زیادی در رتبه دوم قرار می‌گیرد. حجم عرضه تبلت‌های این کمپانی کره‌ای در سه‌ماهه اخیر با افت سالانه 10.5 درصدی بالغ بر 6.8 میلیون دستگاه بوده و سهمی معادل 18 درصد از مجموع بازار جهانی را برای این کمپانی کره‌ای در بر داشته است.

برندهای هواوی، لنوو و آمازون به‌ترتیب رتبه‌های سوم تا پنجم بازار را در سه‌ماهه چهارم 2023 از آن خود کرده‌اند. آمار عرضه تبلت توسط این سه برند کم‌وبیش در یک سطح است، اما تفاوت در اینجاست که حجم عرضه تبلت‌ از سوی هواوی و لنوو نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد همراه بوده (به‌ویژه رشد خیره‌کننده 95.4 درصدی هواوی)، در حالی که آمازون افت چشمگیری در حدود 44 درصد را تجربه کرده است.

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده تبلت در سه‌ماهه چهارم سال 2023 از نگاه کانالیز (عرضه به میلیون عدد)

هیمانی موکا (Himani Mukka)، مدیر پژوهشی Canalys، در رابطه با وضعیت بازار جهانی تبلت در فصلی که گذشت می‌گوید: «در آخرین سه‌ماهه مقارن با تعطیلات سال نوی میلادی شاهد افزایش چشمگیر در تسهیلات خرید تبلت و ارائه به شکل باندل [فروش به همراه دیگر محصولات] بوده‌ایم، اما این برای معکوس کردن سرنوشت بازار کافی نبود.» به گفته موکا، استراتژی ارائه تسهیلات فروش تبلت به شکل گسترده در سرتاسر دنیا اجرا شده تا به این وسیله بتوان به ترخیص موجودی تبلت کمپانی‌های سازنده – که مدت‌هاست در سطح بالایی بوده – کمک کرد.

در برخی بازارها مثل آسیا/اقیانوسیه، استراتژی به کار گرفته شده به این شکل است که مدل‌های قدیمی‌تر تبلت را با اسمارت‌فون‌های جدید باندل می‌کنند تا پروسه ترخیص موجودی را سرعت ببخشند. به لطف سطوح سالم‌ترِ موجودی و همچنین فضای بازتر برای پیاده‌سازی طرح‌های دولتی و تجاری، انتظار می‌رود فروش تبلت از کمپانی‌های سازنده به خرده‌فروشی‌ها در سال 2024 مجددا بهبود یابد. به گفته هیمانی موکا، مدل‌های جدید تبلت که در CES 2024 توسط TCL و لنوو معرفی شد از یک سو و پیش‌بینی عرضه آی‌پدهای جدید در اوایل سال جاری میلادی از سوی دیگر، می‌توانند کاربران را به خرید تبلت جدید ترغیب کنند.

به باور کیه‌رن جساپ (Kieren Jessop)، از تحلیلگران Canalys، از جمله موارد مهمی که فروشندگان تبلت باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند، شکاف معناداری‌ست که از لحاظ نوآوری بین تبلت‌ها و سایر دیوایس‌های الکترونیکی شخصی پدید آمده است. به عنوان مثال، از منظر یکپارچگی هوش مصنوعی درون دیوایسی، تبلت‌ها عقب‌تر از PCها و گوشی‌های هوشمند هستند. لذا، تجهیز دیوایس‌ها به این قابلیت، برای فروشندگانی که قصد دارند تجربه‌ای یکدست و روان را در اکوسیستم‌های خود به کاربران ارائه کنند، بسیار حیاتی خواهد بود.

از دیدگاه جساپ، در سال 2024 تمرکز بیشتری روی تبلت‌های تاشو در بازار خواهیم دید. احتمالا به دلیل قیمت بالای تبلت‌های تاشو، حجم عرضه آنها محدود خواهد بود، اما به هر حال این مدل از تبلت‌ها فرصتی را برای فروشندگان فراهم می‌کنند تا این کمپانی‌ها بتوانند مزایای تجربه کاربری این فرم‌فاکتور را در زمینه‌هایی از جمله مصرف محتوا، آموزش و بهره‌وری (productivity) به نمایش بگذارند.

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده تبلت در سال 2023 از نگاه کانالیز (عرضه به میلیون عدد)

در پایان بد نیست به وضعیت بازار جهانی تبلت در کل سال 2023 نیز نگاهی بیندازیم. طبق داده‌های مؤسسه تحقیقاتی Canalys، در سال 2023 اپل با عرضه 54 میلیون آی‌پد و با کسب 40 درصد از سهم بازار، در رتبه نخست قرار گرفته و سامسونگ با عرضه 25.6 میلیون دستگاه تبلت و در دست داشتن 19 درصد از سهم بازار، در مقام دوم می‌ایستد. لنوو، هواوی و آمازون نیز به‌ترتیب جایگاه‌های سوم تا پنجم جهانی را در سال 2023 از آن خود کردند. نکته قابل‌توجه آن است که تنها شرکتی که در بین این 5 برند برتر موفق شد در عرضه تبلت‌های خود به رشد دست یابد، هواوی (با رشد سالانه 32.1 درصد) است.

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا