پیشنهاد 900 میلیون دلاری گوگل برای خرید حق اختراع های نورتل

نمایش خبر

تاریخ : 1390/1/17
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، نورتل Nortel ، گوگل Google

واحد خبر mobile.ir : نزدیک به شش ماه پیش کمپانی کانادایی ورشکسته نورتل که زمانی با 250 میلیارد دلار ارزش سهام و نزدیک به 90,000 کارمند یکی از غول های تنومند صنعت مخابرات تلقی می شد خبر از تصمیم گیری این کمپانی برای مزایده حق اختراع های خود داد (به مطلب "خرید مهمات از لشکر شکست خورده - این بار از نوع حق اختراع" مراجعه نمائید.)

در زمان انتشار این خبر کارشناسان ارزش این حق اختراع ها را در حدود یک میلیارد دلار تخمین زدند و کمپانی های اپل و گوگل را که از شرایط مالی بسیار خوبی برخوردارند و در بازار تلفن همراه نسبت به رقبایی چون نوکیا و موتورولا تازه وارد محسوب می شوند خریداران احتمالی این حق اختراع ها دانستند. اینک گوگل آستین ها را بالا زده و پیشنهاد 900 میلیون دلاری خود را برای خرید این حق اخترع ها ابلاغ نموده است.

بنا به گفته کمپانی نورتل این کمپانی با کمپانی گوگل توافقنامه ای را به امضاء رسانده که طی این توافقنامه پیشنهاد 900 میلیون دلاری گوگل به عنوان قیمت پایه برای مزایده ای که در ماه ژوئن سال 2011 برگزار می شود در نظر گرفته خواهد شد. بدین ترتیب ممکن است کمپانی های دیگری نظیر اپل، مایکروسافت و ریسرچ این موشن نیز پیشنهادات بالاتری را ارائه نمایند. بر اساس گفته نورتل «نزدیک به 6,000 حق اختراع ثبت شده و درخواست شده که گستره وسیعی از فناوری های ارتباطات سیمی، بی سیم و دیجیتال را پوشش می دهد» برای فروش در نظر گرفته شده است. پس از پایان مزایده نیز نتیجه مزایده باید به تأیید مراجع قانونی کانادا و آمریکا برسد. البته برخی از کارشناسان نظیر مایک لازاریدیس -- یکی از دو مدیر عامل کمپانی کانادایی ریسرچ این موشن -- حق اختراع های نورتل را یک سرمایه ملی برای کانادا دانسته و تملک این حق اختراع ها توسط کمپانی های آمریکایی را خسارتی بزرگ برای کانادا تلقی نموده اند.

Nortel Former Head Quarter

تصویر بالا: دفتر مرکزی سابق کمپانی نورتل

اما گوگل به چه دلیلی به چنین خریدی نیاز دارد؟ پاسخ ساده است - گوگل با این خرید زرادخانه حق اختراع های خود را برای پیشگیری از حملات قانونی دیگران تقویت کرده و قدرت حمله متقابل بیشتری را در صورت حمله قانونی رقبا به این کمپانی خواهد یافت. علاوه بر این اگر این مهمات به دست رقیبی چون اپل بیفتد می تواند تهدید بسیار بزرگی برای گوگل و شرکای تجاری این کمپانی و جامعه منبع باز به وجود آورد. گوگل در وبلاگ رسمی خود در این مورد چنین اظهار نظر نموده است: «گوگل یک کمپانی نسبتاً جوان است و هرچند ما از تعداد رو به رشدی از حق اختراع ها برخورداریم اما بسیاری از رقبای ما با توجه به سابقه طولانی ترشان مجموعه بزرگتری را در اختیار دارند.»

گوگل همچنین اظهار امیدواری نموده که در صورت پیروزی در مزایده، این مجموعه از حق اختراع ها نه تنها مانع از شکایت قانونی دیگران علیه این کمپانی گردد بلکه به ادامه نوآوری های گوگل، شرکای این کمپانی و جامعه منبع باز -- که در پروژه هایی نظیر اندروید و کروم مشارکت می نمایند -- یاری رساند.

گوگل همواره خواستار اعمال تغییراتی اساسی در قوانین حق اختراع ایالات متحده آمریکا و متعادل شدن جریمه های در نظر گرفته شده برای ناقضین حق اختراع بوده است (به اینجا مراجعه نمائید.) این کمپانی در حال حاضر درگیر یک دعوای قانونی با کمپانی اوراکل بر سر اندروید و جاوا است و برخی از هم پیمانان گوگل نیز که به ساخت  گوشی های مبتنی بر اندروید می پردازند (نظیر کمپانی های اچ تی سی و موتورولا) مورد حمله قانونی رقبایی چون اپل و مایکروسافت قرار گرفته اند (به اینجا و اینجا مراجعه نمائید.)



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا