نزاع غول ها - دعوی قانونی اوراکل علیه گوگل بر سر اندروید و جاوا

نمایش خبر

تاریخ : 1389/5/21        نویسنده: بخش پشتیبانی سایت
برچسب‌ها : اوراکل Oracle ، گوگل Google ، اندروید Android ، حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، جاوا Java ، دالویک Dalvik

واحد خبر mobile.ir : در روز پنج شنبه 12 آگوست 2010 (21 مرداد 1389) کمپانی اوراکل -- سازنده پایگاه داده های اوراکل و مالک کنونی فناوری جاوا -- شکایتی قانونی را علیه گوگل -- غول جستجوی اینترنتی -- در دادگاه فدرال کالیفرنیا مطرح نمود.

این شکایت گوگل را متهم به نقض تعمدی کپی رایت، مالکیت معنوی و حق اختراع های اوراکل نموده است.

کارن تیلمان سخنگوی اوراکل در این باره اظهار داشته که گوگل در توسعه سیستم عامل اندروید «بصورت دانسته، مستقیماً و کراراً مالکیت معنوی مرتبط با فناوری جاوا را که متعلق به اوراکل است نقض نموده.» او همچنین اظهار نمود که «این دعوی قضایی در پی یافتن راه حل مناسب برای این مسئله است.»

کمپانی اوراکل با خرید 7.4 میلیارد دلاری کمپانی سان مایکروسیستمز -- که مراحل قانونی آن در اوایل سال 2010 پایان یافت -- مالکیت جاوا این گوهر گرانبهای سان را از آن خود نمود. بنا به گفته تحلیلگران خط مشی اوراکل در ارتباط با حقوق مالکیت معنوی فناوری جاوا بسیار متفاوت با خط مشی سان است. ظاهراً اوراکل بدنبال کسب درآمد بیشتر از فناوری جاوا با استفاده از اهرم های قانونی است و این می تواند زنگ خطر را برای دیگر استفاده کنندگان از این فناوری به صدا در آورد. حتی برخی از تحلیلگران بر این اعتقادند که عواقب چنین حرکتی از سوی اوراکل می تواند موجی از تردید و نگرانی را در میان مشتریان، حامیان و انجمن های مرتبط با دیگر پروژه های منبع باز سان که اکنون به تملک اوراکل در آمده اند (نظیر پایگاه داده های MySQL) ایجاد کند.

Oracle Headquarters

تصویر بالا: ساختمان مرکزی اوراکل در سواحل ردوود کالیفرنیا

هنگامی که گوگل به توسعه سیستم عامل اندروید خود پرداخت از یک فناوری سازگار با جاوا به نام Dalvik در این سیستم عامل استفاده نمود. Dalvik در اصل ماشین مجازیی (Virtual Machine) است که گوگل آنرا بدون کسب اجازه از کسی برای اجرای برنامه های جاوا از پایه توسعه داده است. در اصل برنامه های اندروید با استفاده از بسترهای توسعه جاوا از سینتکس جاوا استفاده می کنند اما بجای تبدیل کد جاوا به  Java Bytecode برای اجرا توسط ماشین مجازی جاوا آنرا به Dalvik Bytecode تبدیل کرده و ماشین مجازی Dalvik آنرا اجرا می کند. بدین ترتیب می توان یک برنامه جاوا را که برای اکوسیستم تحت کنترل سان (و اینک اوراکل) توسعه یافته در محیط اندروید اجرا نمود.

Googleplex

تصویر بالا: ساختمان مرکزی گوگل (ملقب به گوگل پلکس) در مانتین ویو کالیفرنیا

از این طریق گوگل توانسته بود مسائل قانونی مرتبط با جاوا را به گونه ای دور بزند. اما اکنون با رشد روز افزون فروش گوشی های اندروید و حتی پیش افتادن ارقام فروش این گوشی ها در مقابل ارقام فروش گوشی های آیفون (به اینجا مراجعه نمائید) و نیز احتمال گسترش سریع این سیستم عامل در دیگر وسایل الکترونیکی، کمپانی اوراکل درصدد کسب درآمد از طریق استفاده از حق مالکیت معنوی، دریافت خسارت و شاید فروش مجوز در بازار وسایل مجهز به سیستم عامل اندروید است.

اوراکل در شکایت خود ادعا نموده که Dalvik رقیب جاوا بوده و تعدادی از حق اختراع های جاوا را نقض نموده است. همچنین کدهای دارای کپی رایت، مستندات، کتابخانه ها و دیگر اجزای بستر جاوا توسط Dalvik بصورت غیر قانونی مورد استفاده قرار گرفته.

Android and Java

معمولاً برخورد قانونی کمپانی های بسیار بزرگ در این سطح (اوراکل با ارزش 115.30 میلیارد دلار در مقابل گوگل با ارزش 156.81 میلیارد دلار در زمان نگارش این مطلب) به ندرت رخ می دهد چون هر یک از این کمپانی ها در کنار شرکای تجاری و هم پیمانان خود زرادخانه ای از حقوق اختراع را در دست دارند که می توانند متقابلاً به شکایت از طرف مقابل بپردازند. حتی کمپانی اپل نیز که از کمپانی HTC در حوزه ساخت گوشی های اندروید شکایت کرده بود (به اینجا مراجعه نمائید) ظاهراً هنوز جسارت شکایت مستقیم از گوگل را پیدا نکرده است.

اما ظاهراً اوراکل از موضع خود بسیار مطمئن است و شاید وکلای این شرکت سود احتمالی بزرگی را که از این شکایت نصیبش می شود محاسبه کرده و اوراکل خود را برای تمامی پیامدهای احتمالی این شکایت آماده ساخته است. 



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا