درخواست اپل از سنای آمریکا برای رد لایحه «بازار باز اپلیکیشن»

نمایش خبر

تاریخ : 1400/11/18        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : حریم خصوصی Privacy ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : بر اساس گزارش بلومبرگ در روز پنج‌شنبه 3 فوریه سال جاری میلادی (14 بهمن 1400)، اپل در نامه‌ای به سنای ایالات متحده آمریکا از قانون‌گذاران ارشد درخواست کرده لایحه ضد انحصار جدیدی را که به کاربران اجازه می‌دهد برنامه‌های خارج از اپ ‌استور را نصب کنند، رد کنند. کمیته قضایی سنا در همین روز قانون «بازار باز اپلیکیشن» یا Open App Markets Act و الزام کمپانی کوپرتینویی به باز کردن iDeviceها را به بحث گذاشته و البته در نهایت تصویب کرد. با این حال، مدیران اپل در این نامه لایحه S.2710 را تهدیدی برای امنیت و حریم خصوصی کاربران دانسته‌اند که سبب از بین رفتن اطمینان حقوقی و از میان رفتن حق انتخاب مصرف‌کنندگان می‌شود.

مطابق گزارش بلومبرگ، این نامه پیش از بررسی رسمی مصوبه در اختیار دیک دربین (Dick Durbin)، مسئول قضایی سنا و چاک گراسلی (Chuck Grassley)، سناتور جمهوری‌خواه عضو کمیته قرار گرفته است.

تیم پاودرلی (Tim Powderly)، مسئول امور دولتی اپل در آمریکا، در نامه خود به سنا با اشاره به لایحه جدید نوشته است: «ما عمیقاً نگرانیم که این مصوبه در صورت اصلاح نشدن، امکان گریز پلتفرم‌های بزرگ شبکه‌ اجتماعی را از رویه‌های اپ استور اپل در پشتیبانی از مشتریان خود فراهم آورد و به آن‌ها اجازه دهد که کسب‌وکار [خود را بدون توجه به مقررات اپل] پیش ببرند.»

به گفته بلومبرگ، پیش‌بینی می‌شود که این لایحه قانونی که از حمایت هر دو حزب ایالات متحده آمریکا برخوردار است، برای تصویب رسمی و کامل در سنا با مقاومت زیادی روبرو شود. کمیته قضایی سنای ایالات متحده پیش‌تر قانون «نوآوری و حق انتخاب آنلاین آمریکا» (American Innovation and Choice Online Act) را مورد بحث قرار داده است. لایحه ضد انحصار دیگری که در ژوئن 2021 ارائه شد و اپل در برابر آن موضع گرفت. اما با وجود اعتراض کمپانی آمریکایی، این قانون مورد تأیید قرار گرفت و برای تأیید نهایی به سنا تحویل داده شده است. حال این احتمال وجود دارد که قانون «بازار باز اپلیکیشن» نیز مسیری مشابه قانون «نوآوری و حق انتخاب آنلاین آمریکا» داشته باشد و بتواند نظر سناتورها را جلب کند. چرا که علی‌رغم تلاش‌ بسیار اپل، قانون «بازار باز اپلیکیشن» در روز 5شنبه 3 فوریه به طور رسمی موافقت کمیته قضایی سنا را به دست آورده است.

این قانون تقریباً به اتفاق آرا و با 20 رأی موافق، در برابر یک رأی مخالف در کمیته قضایی به تصویب رسید و تنها رأی مخالف این قانون نیز توسط جان کورنین (John Cornyn)، سناتور جمهوری‌خواه تگزاس داده شد. البته برخی از سناتورهای کمیته خاطرنشان کرده‌اند که با وجود آگاهی از برخی نگرانی‌ها پیرامون جزئیات اجرایی کنونی، به این قانون رأی مثبت داده‌اند. به عنوان مثال، مایک لی (Mike Lee)، سناتور ایالت یوتا، ابراز امیدواری کرده است که در ادامه اصلاحات بیشتری در این لایحه اعمال شود.

در متن این لایحه با تکیه بر قواعد ضد انحصار به کاربران اپل اجازه داده شده تا برنامه‌های کاربردی مورد نظر را از طریق شبکه وب یا فروشگاه‌هایی به جز اپ ‌استور هم روی دستگاه خود نصب کنند. امری که حق کمیسیون 15 تا 30 درصدی دریافتی اپل از توسعه‌دهندگان را به مخاطره می‌افکند. البته اپل در نامه خود نه به زیان مالی، بلکه به تهدید حریم خصوصی کاربران اشاره کرده است. به نوشته پاودرلی، sideloading به کنشگران بدکار اجازه می‌دهد از چارچوب حفاظتی و حریم خصوصی اپل بگریزند و برنامه‌های مورد نظر خود را بدون پشت سر گذاردن آزمون‌های حیاتی انتشار دهند. مسأله‌ای که سبب گسترش بدافزارها، پلتفرم‌های کلاه‌برداری و سوء استفاده از داده‌های کاربران خواهد شد.

همچنین بر اساس این لایحه، فروشگاه‌های اپلیکیشن با بیش از 50 میلیون کاربر در ایالات متحده حق اجبار توسعه‌دهندگان به استفاده از سیستم پرداختی پلتفرم خود را نخواهند داشت. به علاوه شرکت‌ها اجازه ندارند توسعه‌دهندگان را به دلیل ارائه برنامه‌ها از طریق پلتفرم‌های دیگر و با قیمت‌های متفاوت، جریمه کنند. به این ترتیب، توسعه‌دهندگان قادر خواهند بود مستقیماً با کاربران خود ارتباط برقرار کنند.

افزون بر این، همان طور که اشاره شد، این قانون sideloading را در گوشی‌های آیفون مجاز خواهد کرد و به کاربران اجازه می‌دهد برنامه‌ها را مستقیماً از منابع خارج از اپل دانلود کنند و اجباری به بازدید و خرید از فروشگاه‌های رسمی نداشته باشند.

اپل پیش از این هم در قالب یک گزارش 16 صفحه‌ای از دلایل خود برای کنار گذاشتن اپلیکیشن‌های غیر رسمی و تأییدنشده در گوشی‌های آیفون سخن گفته و خاطرنشان ساخته بود که استفاده از این قبیل اپ‌ها امنیت و حریم خصوصی کاربران را به خطر می‌اندازد.

اینک پس از تصویب قانون «بازار باز اپلیکیشن» در کمیته قضایی سنا، باید در انتظار بحث و رأی‌گیری نهایی آن در مجلس سنا بود. هرچند این قانون تا تصویب نهایی فاصله زیادی دارد و اجرای آن نیز مدت‌ها زمان خواهد برد، اما همین حد از همراهی کنگره نیز برای شرکت‌هایی چون اپل نگرانی‌های جدی ایجاد کرده است.

منبع : Bloomberg


ایسام