اپل چه مبلغی را برای قرار دادن گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش فرض آیفون، آی پد و آی پاد دریافت می دارد؟
نمایش خبر
تاریخ : 1391/11/24 | ||
برچسبها : | گوگل Google ، آی او اس iOS ، جستجو Search ، اپل Apple |
واحد خبر mobile.ir : بر اساس گزارشی که مورگان استنلی -- یکی از بزرگترین کمپانی های چندملیتی خدمات مالی در جهان -- ارائه داده، کمپانی اپل به ازای قرار دادن گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش فرض در محصولات مبتنی بر سیستم عامل آی او اس، سالانه در حدود یک میلیارد دلار از گوگل دریافت می دارد.
Scott Devitt -- تحلیلگر مورگان استنلی -- که به تازگی گوگل را در فهرست "بهترین ایده ها" برای سرمایه گذاری قرار داده و بدین ترتیب سرمایه گذاران را تشویق به خرید سهام گوگل نموده است در گزارشی با عنوان "The Next Google is Google" جایگاه گوگل بسیار محکم دانسته و کمپانی دیگری را فعلاً شایسته جایگزینی به جای گوگل ندانسته است.
آقای Devitt در بخشی از ارزیابی خود از گوگل، به بیزینس موبایل این کمپانی پرداخته و تخمین 1 میلیارد دلار را در مورد میزان مبلغی که گوگل سالانه به اپل پرداخت می کند تا موتور جستجوی پیش فرض در آیفون، آی پد و آی پاد باشد بیان نموده. او معتقد است که بیزینس جستجوی گوگل هنوز هم جای رشد درآمد را دارد و یوتیوب نیز که متعلق به گوگل است قابلیت آن را دارد که میلیاردها دلار درآمد بیشتر را نصیب گوگل نماید.
هرچند عده ای از تحلیلگران در گذشته بر این اعتقاد بودند که اپل و گوگل درآمد جستجو بر روی دستگاه های مبتنی بر آی او اس را با یکدیگر تقسیم می کنند و حتی عده ای سهم اپل از این تقسیم را 75 درصد و سهم گوگل را 25 درصد می دانستند، اما تحلیلگر مورگان استنلی نظر دیگری دارد.
آقای Devitt معتقد است که قراردادی برای تقسیم درآمد جستجو میان گوگل و اپل وجود ندارد، چرا که فرآیند تقسیم درآمد فرآیند تمیزی نیست و حساب و کتاب آن دشوار است. راه ساده تر آن است که اپل به ازای فروش هر دستگاه مبلغی را از گوگل دریافت دارد. بدین ترتیب تفاوتی هم نمی کند که کاربر از طریق سایت گوگل به جستجو بپردازد یا از طریق کادر جستجوی پیش فرض در آی او اس. علاوه بر این اپل حتی می تواند پیش پرداخت نیز از گوگل دریافت دارد.
برخی سرمایه گذاران گوگل نگران این هستند که هزینه ای که گوگل برای بدست آوردن ترافیک پرداخت می کند (Traffic Acqusition Cost یا TAC) بر روی دستگاه های ساخت اپل به مرور زمان زیاد شود. اما آقای Devitt می گوید که چندان نیازی به نگرانی نیست و این هزینه با نرخ سالانه ای تنها در حدود 5 درصد نسبت به کل TAC گوگل افزایش می یابد و ثباتی در محدوده 30 تا 35 درصد دارد.
هرچند بدست آوردن 1 میلیارد دلار سود سالانه از طریق گوگل برای اپل بسیار خوشایند است، اما در مقابل سود 13 میلیاردی این کمپانی در سال 2012 رقم چندان قابل ملاحظه ای به نظر نمی رسد. از سوی دیگر داشتن قرارداد همکاری با اپل برای گوگل بسیار جذاب است. آقای Devitt تخمین می زند که 95 درصد بازار جستجوی موبایل در اختیار گوگل است، چرا که جستجو را در دو بازار اصلی اندروید و آی او اس در دستان خود دارد و پرداخت یک میلیارد دلار در قبال بدست آوردن مونوپولی این بازار پرمنفعت و رو به رشد به خوبی برای گوگل توجیه پذیر است.
بدیهیست دو تهدید در بازار جستجوی موبایل در کمین گوگل است: یکی مایکروسافت که ممکن است بتواند قراردادی مشابه را با اپل به امضاء رسانده و موتور جستجوی پیش فرض آی او اس را که اکنون در اختیار گوگل است با موتور بینگ خود تصاحب کند. البته به نظر می رسد که در صورت چنین کاری ممکن است عده زیادی از کاربران آی او اس قدری دلخور شوند و خودشان موتور جستجوی پیش فرض را تغییر دهند. تهدید دیگر وارد شدن خود اپل به رقابت جستجوست.
آینده ثابت می کند که آیا امکان به وقوع پیوستن این سناریوها وجود دارد یا گوگل همچنان یکه تاز میدان جستجوی موبایل باقی می ماند.
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها