بلومبرگ فاش کرد: آغاز تحقیقات اپل برای ورود به عرصه تولید عینکهای هوشمند
نمایش خبر
تاریخ : 1403/8/23 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | واقعیت افزوده Augmented Reality ، عینک هوشمند Smart Glasses ، اپل Apple |
طبق گزارشی که بهتازگی از سوی بلومبرگ منتشر شده، از قرار معلوم اپل در حال انجام یک پروژه پژوهشی در حوزه عینکهای هوشمند است. در این پروژه اپل اقدام به جمعآوری بازخورد از کارکنان خود درباره عینکهای هوشمند میکند. راهبری این پروژه بر عهده گروهی موسوم به Product System Quality (کیفیت سیستم محصول) بوده که زیرمجموعه واحد مهندسی سختفزار این شرکت محسوب میشود. گفتنیست، این پروژه – که هفته گذشته آغاز شده – با نام Atlas کدگذاری شده و با توجه به محرمانه بودن ماهیت آن، افرادی که این اطلاعات را در اختیار بلومبرگ گذاشتهاند، به شرط فاش نشدن اسم خود حاضر به مصاحبه شدهاند.
زمانی که اپل شرایط را برای ورود به یک طبقهبندی جدید از محصولات میسنجد، معمولاً اقدام به تشکیل کارگروههای متمرکزی میکند تا به این درک برسد که مردم به کدام جنبههای این محصولات کنونی علاقه دارند. در این گونه موارد، اپل بیش از مشتریان، به کارکنان خود تکیه میکند تا مبادا برنامههای شرکت علنی شوند. بد نیست بدانید، ماه گذشته بلومبرگ پروژه مشابه دیگری از اپل را فاش کرد که در آن شرکت اقدام به آزمایش اپلیکیشنی برای افراد مستعد دیابت کرد؛ اپلیکیشنی که میتواند رژیم غذایی و تغییرات قند خون این افراد را ردیابی کند.
بهدنبال رشد محبوبیت عینک هوشمند Ray-Ban Meta و همچنین رونمایی از عینک Orion توسط متا، مطمئناً عزم اپل برای ورود به این بازار جزمتر شده و این انتظار میرود که بهپشتوانه توان بالای خود حتی بخواهد عینکهای متا را به چالش بکشد. بدون شک، پژوهش اخیر اپل در اینکه چه ویژگیهایی باید در عینک نهایی لحاظ شوند، نقش مهمی خواهد داشت. البته نباید فراموش کنیم که تولید یک دیوایس پوشیدنی که روی صورت سوار میشود، یکی از چالشهای اساسی اپل بوده و همانطور که گفته شد، هدست 3,499 دلاری Vision Pro به دلیل سنگین و در عین حال گرانقیمت بودن نتوانست در بازار به مقبولیت برسد.
اپل در این مدت در تلاش بوده تا ورژن سبکتری از Vision Pro را به تولید برساند؛ محصولی که قابلیت استفاده در تمام طول روز را داشته و به این ترتیب بتواند جایگزینی برای آیفون باشد. البته چالشهای فنی متعدد، مانع از ادامه کار روی این پروژه بوده است. اما در میان ناکامیهای اپل در این حوزه، کمپانی متا با یک راهکار بهمراتب سادهتر، موفقیتهای بیشتری را کسب کرده است. برخلاف وزن بالای Vision Pro، عینک Ray-Ban Meta بهقدری سبک است که شاید آن را با یک عینک معمولی اشتباه بگیرید.
این عینک 299 دلاری – که در نتیجه همکاری با گروه Luxottica Group SpA به تولید رسیده – به معنای واقعی کلمه یک عینک واقعیت افزوده محسوب نمیشود اما مواردی مثل ضبط ویدئو، برقراری تماس و پرسش از دستیار هوش مصنوعی را برای کاربر امکانپذیر میکند. گزارش مالی متا از سهماهه سوم سال جاری میلادی، از شتاب قدرتمند شرکت به واسطه این عینک مبتنی بر هوش مصنوعی حکایت میکند. جالب است بدانید، اخیرا آپرا وینفری (Oprah Winfrey)، مجری معروف آمریکایی، در یکی از برنامههای خود عینک Ray-Ban Meta را به عنوان یکی از گزینههای مناسب برای هدیه سال نو معرفی کرده است. همین امر میتواند تأثیر بهسزایی در فروش این محصول طی سهماهه چهارم داشته باشد.
حال، اپل نیز به دنبال خلق محصولی مشابه است. شاید رویکرد اپل در این زمینه، طراحی عینک هوشمندی باشد که بتواند مثل اییربادهای محبوب اپل (AirPods) کار کند. با طراحی دیوایسی مشابه در قالب عینک، اپل میتواند عمر باتری بیشتر، سنسورهای متنوعتر و تکنولوژی صوتی ارتقاءیافتهتری را روی دستگاه اعمال کند.
البته، رقبای اپل نیز غافل نبوده و توسعه عینکهای خود را پیش میبرند. در ماههای اخیر متا و Snap از نسخه پیشنمایش عینکهای واقعیت افزوده خود رونمایی کردند؛ مدلهایی که میتوانند دنیای واقعی را با روکشی دیجیتال از بازی، متن و اپلیکیشن ترکیب کنند. گفتنیست، این محصولات حداقل چند سال طول میکشد تا به مرحله تولید انبوه برسند و هدف از ارائه نسخه پیشنمایش، صرفاً تشویق برنامهنویسان به توسعه اپلیکیشن برای آنها بوده است. به این ترتیب، اگر هدف اپل رقابت با عینکهای این دو شرکت باشد، میتوان گفت به اندازه کافی وقت خواهد داشت. به گفته بلومبرگ، یکی از گزینههای اپل، توسعه دیوایسی است که بتواند بخش قابلتوجهی از از قابلیتها و بار پردازشی خود را به دوش آیفون انداخته و در حقیقت یک وسیله جانبی باشد.
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی
- IDC: جایگاه نخست سامسونگ در بازار گوشیهای تاشو با تکیه بر Z Fold6 و Z Flip6
- اپل iPhone 16 Pro Max در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- معرفی گوشیهای مخصوص بازی Red Magic 10 Pro و +10Pro با تراشه SD 8 Elite و باتریهای حجیم