معرفی Snapdragon 8 Elite چیپ‌ست پرچمدار 3 نانومتری کوالکام با 45 درصد ارتقاء در عملکرد!

نمایش خبر

تاریخ : 1403/8/1        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، کوالکام Qualcomm ، اسنپ دراگون 8 الیت Snapdragon 8 Elite
واحد خبر mobile.ir : شرکت کوالکام پس از هفته‌ها انتشار خبرهای غیر رسمی و تأیید نشده بالاخره در روز دوشنبه 21 اکتبر 2024 (30 مهر 1403) از اولین تجربه 3 نانومتری خود در دنیای موبایل با نام Snapdragn 8 Elite رونمایی کرده است. کوالکام که پیش از این یک بار دیگر نیز شیوه نام‌گذاری این دسته از محصولات خود را تغییر داده بود حالا با نگاهی به چیپ‌های لپ‌تاپی X Elite این شرکت مبتنی بر هسته‌های ARM بار دیگر نام جدیدی را برای پردازنده‌های موبایلی اسنپ‌دراگون برگزیده است. Snapdragon 8 Elite جایگزین Snapdragon 8 Gen 3 این شرکت می‌شود که سال گذشته درست در چنین روزهایی معرفی شده بود و در طی یک سال گذشته در ساختار ده‌ها اسمارت‌فون پیشرفته به‌کار گرفته شده است.

اسنپ‌دراگون 8 الیت از یک CPU موسوم به Oryon بهره می‌برد که البته در مقایسه با هم‌نام لپ‌تاپی آن در X Elite هسته‌های متفاوتی را به‌کار می‌گیرد؛ هسته‌های 8 گانه این CPU شامل دو هسته سطح بالای موسوم به Prime با فرکانس حداکثر 4.32 گیگاهرتز و 6 هسته سطح پایین‌تر موسوم به Performance cores با فرکانس حداکثر 3.53 گیگاهرتز می‌شود که در مقایسه با Snapdragon 8 Gen 3 نه‌تنها یکی به تعداد هسته‌های پرایم و پرفورمنس اضافه شده بلکه این بار از هسته‌های سطح پایین موسوم به Efficiency cores نیز دیگر خبری نیست. به‌بیان دیگر ظاهراً کوالکام نیز به‌سبک مدیاتک در دیمنسیتی 9300 و دیمنسیتی 9400 از هسته‌های سطح پایین Core A5xx صرفنظر کرده و اصطلاحاً از طراحی all-big cores استفاده کرده است.

این مجموعه به‌گفته شرکت سازنده 45 درصد عملکرد بهتری در مقایسه با Snapdragon 8 Gen 3 داشته و مصرف انرژی در آن نیز 44 درصد بهبود را تجربه کرده است. کوالکام طبق معمول اشاره‌ای به نوع دقیق هسته‌های به‌کار گرفته شده در این مجموعه نکرده اما به‌احتمال قریب به یقین جدیدترین هسته‌های پردازشی Arm در پرچمدار قدرتمند کوالکام نقش‌آفرینی می‌کنند.

کوالکام در معرفی بخش گرافیکی این چیپ‌ست به‌روال سال‌های گذشته به عنوان Adreno GPU بسنده کرده است اما اعداد و ارقام نشان از تحول بزرگی در این بخش می‌دهد؛ Snapdragon 8 Elite از ساختار برشی (slice) جدیدی برای GPU بهره می‌برد که هر برش از فرکانس 1.1 گیگاهرتزی برخوردار بوده و هریک حافظه اختصاصی خود را در اختیار دارند پرفورمنس گرافیکی این مجموعه بدین‌ترتیب به‌گفته کوالکام 40 درصد ارتقاء یافته و به‌همین میزان نیز در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند. Snapdragon 8 Elite همچنین اولین چیپ‌ست موبایلی با پشتیبانی از موتور Unreal Engine 5.3 و سیستم Nanite معرفی شده است.

واحد پردازش عصبی (NPU) هکزاگون جدید این پروسسور وظایف هوش مصنوعی را با 45 درصد سرعت بالاتر اجرا کرده و عملکرد آن به‌ازای هر وات نیز با بهبود روبرو شده است. در این NPU مدل‌های زبانی چندوجهی کوچک و بزرگ پشتیبانی شده و امکان اجرای حداکثر 70 توکن روی مدل‌های زبانی کوچک (SLM) پیش‌بینی شده است. این NPU از دستیارهای هوش مصنوعی چند وجهی روی دستگاه در هر دو حالت متن و تصویر پشتیبانی کرده و روی کاغذ امکان حذف موارد مزاحم از کلیپ‌های ویدئویی را نیز ارائه می‌کند.

واحد پردازش سیگنال تصویری (ISP) از جمله دیگر موارد بهبود یافته این چیپ‌ست محسوب می‌شود که عمیقاً با واحد پردازش عصبی تلفیق شده است؛ این ISP توناژ پوست بهتر و رنگ‌های طبیعی‌تر آسمان، HDR بهبودیافته و عملکرد بهتر سیستم فوکوس خودکار را ارائه کرده و بخش‌بندی عکس و ویدئو برای تصحیح تصاویر با پردازش درون خود چیپ‌ست را نیز عملی می‌کند. حداکثر وضوح دوربین سه‌گانه در این ISP با تأخیر شاتر صفر به 48 مگاپیکسل می‌رسد و بالاترین وضوح دوربین تکی در این حالت نیز 108 مگاپیکسل است. گوشی‌های مجهز به Snapdragon 8 Elite روی کاغذ بدون تأخیر شاتر صفر می‌توانند یک دوربین تکی با وضوح 320 مگاپیکسل را در اختیار داشته باشند. برداشت ویدئو با حداکثر وضوح 8K/60fps، اسلوموشن با وضوح 1080p/480fps و صفحه‌نمایش +QHD با رفرش 240 هرتزی یا 8K با رفرش 30 هرتزی از دیگر امکانات این ISP محسوب می‌شوند.

Snapdragon 8 Elite در بخش ارتباطی از مودم Snapdragon X80 و پلتفرم ارتباطی FastConnect 7900 بهره می‌برد که ابتدای سال جاری میلادی در نمایشگاه MWC 2024 معرفی شدند. X80 با پشتیبانی از هر دو شبکه نسل پنجمی mmWave و sub-6GHz روی کاغذ امکان دستیابی به سرعت دانلود حداکثر 10 گیگابیت در ثانیه و سرعت آپلود 3.5 گیگابیت در ثانیه را ارائه می‌کند. دیگر گزینه‌های ارتباطی این مجموعه شامل وای‌فای 7، بلوتوث 5.4 و اتصال UWB می‌شوند که برای اولین بار در یک چیپ 6 نانومتری در کنار هم گردآوری شده‌اند.

حافظه رم مورد پشتیبانی این مجموعه از نوع LPDDR5X با سرعت 5.3GHz اعلام شده که نسبت به سرعت 4.3 گیگاهرتزی Snapdragon 8 Gen 3 با پیشرفت محسوسی روبرو شده است. حافظه داخلی UFS 4.0 و پشتیبانی از USB 3.1 Gen 2‌ دیگر موارد قابل اشاره در مورد Snapdragon 8 Elite را تشکیل می‌دهند.

Snadragon 8 Elite در ماه‌های آینده توان مورد نیاز پرچمداران بزرگ بازار از برندهای مختلفی نظیر سامسونگ، شیائومی، اوپو، ویوو، وان‌پلاس، ایسوس، آنر، ریلمی و دیگر نام‌های کوچک و بزرگ دنیای اندروید را تأمین خواهد کرد و برخی منابع خبری از Realme GT 7 Pro به‌عنوان نخستین گوشی مجهز به این چیپ‌ست یاد کرده‌اند.

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا