آشنایی با vivo Y19s – رده‌پایین نسل چهارمی ویوو با طراحی زیبا و مقاومت بالا

نمایش خبر

تاریخ : 1403/7/26        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : کمپانی ویوو روز سه‌شنبه 15 اکتبر 2024 (24 مهر 1403) از جدیدترین اسمارت‌فون خود در سری Y تحت عنوان vivo Y19s رونمایی کرد. اگر فکر می‌کنید این گوشی هوشمند نسخه به‌روزرسانی‌شده vivo Y19 است، در اشتباهید زیرا vivo Y19 (عرضه‌شده در سال 2019) فضای متفاوتی دارد. حقیقت آن است که vivo Y19s ورژن آپدیت‌شده vivo Y17s است که اواسط سپتامبر سال گذشته معرفی شده بود. از جمله به‌روزرسانی‌های اعمال‌شده در vivo Y19s می‌توان به افزایش مقاومت فیزیکی دستگاه، اسپیکرهای استریوی قدرتمندتر و باتری بزرگ‌تر اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با مشخصات و امکانات vivo Y19s، تا پایان این مطلب خبری ما را همراهی کنید.

از لحاظ طراحی، vivo Y19s دو نمای کاملاً متفاوت را بروز می‌دهد. در قسمت پشتی گوشی، شاهد رنگ‌پردازی‌های جذاب و ماژول دوربین همرنگ بدنه (شامل حلقه‌‌ای) هستیم که در کنار هم، نمایی از یک گوشی شکیل و رده‌بالا در ذهن شما ایجاد می‌کند. اما نگاه به قسمت جلویی گوشی و دیدن نمایشگر تخت با حاشیه‌های نسبتاً زیاد (به‌ویژه در قسمت پایینی) ذهنیت قبلی شما را مخدوش می‌کند. گفتنی‌ست، این دیوایس ابعادی برابر با 8.1×76.1×165.75 میلی‌متر داشته و 198 گرم وزن دارد.

گوشی هوشمند vivo Y19s در سه رنگ مشکی (Glossy Black)، آبی یخچالی (Glacier Blue) و رنگ‌بندی نقره‌ای جذابی تحت عنوان Pearl Silver وارد بازار می‌شود. در مدل آبی یخچالی (همان طور که از اسمش پیداست) شاهد طرح و نقش‌هایی هستیم که شکل یخچال‌های طبیعی را تداعی می‌کند. مدل Pearl Silver نیز در نگاه اول نقره‌ای به‌نظر می‌رسد، اما در ساخت کاور پشتی آن از مواد رنگین‌تاب یا iridescent استفاده شده و موجب می‌شود که با تغییر زاویه تابش نور، رنگ‌های متنوعی را بازتاب دهد.

یکی دیگر از المان‌های جذاب در طراحی vivo Y19s آن است که علاوه بر دو فلش ال‌ای‌دی معمولی، یک فلش حلقه‌ای نیز در ماژول دوربین آن به‌چشم می‌خورد. قضیه زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانید این فلش حلقه‌ای، در کنار نوردهی جهت عکاسی و فیلم‌برداری، می‌تواند نورهای رنگی – مثل آبی، بنفش، سبز، زرد، قرمز و نارنجی – نیز از خود ساطع کند. به‌گفته شرکت سازنده این نورهای رنگی می‌تواند در نمایش نوتیفیکیشن‌ها یا جذاب‌تر کردن پخش موزیک کارایی داشته باشند.

همان طور که در مقدمه هم گفته شد، مقاومت فیزیکی vivo Y19s کمی بالاتر رفته و با توجه به درجه حفاظت IP64 مقاومت بیشتری در برابر گردوخاک دارد. (در مقایسه با درجه حفاظت IP54 در vivo Y17s) به‌لطف برخورداری از استاندارد نظامی MIL-STD-810H، حداقل روی کاغذ با دستگاه مقاومی روبرو هستیم که به‌گفته شرکت سازنده، گوشه‌های آن تقویت شده و نمایشگر آن با کسب تأییدیه 5 ستاره از SGS سوییس، در برابر رها شدن روی سطح مقاومت می‌کند.

نمایشگر گوشی از جمله بخش‌هایی‌ست که احتمالاً شما را ناامید می‌کند. این نمایشگر 6.68 اینچی از نوع LCD بوده و رزولوشن +HD (معادل 720×1608 پیکسل) تراکم پایین 264 پیکسل در اینچ را به‌دست می‌دهد. نرخ تازه‌سازی نمایشگر بین مقادیر 60 و 90 هرتز متغیر بوده و به گفته شرکت سازنده، این نمایشگر به لمس با انگشتان خیس هم واکنش نشان می‌دهد. ناگفته نماند، روشنایی نمایشگر در حالت HBM به 1,000 نیت رسیده و حالت محافظت از چشم در این نمایشگر (با راه‌کار نرم‌افزاری) مورد تأیید TÜV Rheinland قرار گرفته است.

دپارتمان پردازش vivo Y19s چندان قدرتمند نیست، زیرا مدیریت این قسمت به تراشه Unisoc T612 سپرده شده است؛ چیپ‌ستی 12 نانومتری مشتمل بر دو هسته Cortex-A75 و شش هسته Cortex-A55 با حداکثر سرعت کلاک 1.8 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Mali-G57. حافظه رم گوشی 6 یا 8 گیگابایت (از نوع LPDDR4X) است که تا حداکثر 25 اپلیکیشن را در پس‌زمینه فعال نگه می‌دارد. حافظه داخلی دستگاه نیز یکی از دو گزینه 128 یا 256 گیگابایتی (از نوع قدیمی eMMC 5.1) است که با افزودن میکرو اس‌دی تا 1 ترابایت دیگر قابل ارتقاء خواهد بود.

مجموعه دوربین vivo Y19s چندان پیشرفته نبوده و شرکت سازنده به حداقل‌ها بسنده کرده است. دوربین اصلی گوشی 50 مگاپیکسلی بوده و گشودگی دیافراگم لنز آن f/1.8 است. یک سنسور 0.08 مگاپیکسلی (f/3.0) نیز به‌کمک دوربین اصلی می‌آید. ماهیت این سنسور مشخص نیست اما می‌توان حدس زد که پای یک سنسور عمق در میان باشد. لازم به ذکر است، یک دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی (f/2.2) درون حفره نمایشگر جای گرفته که خود این امر مثبت است، زیرا محل کار گذاشتن دوربین سلفی از ناچ قطره آب (در vivo Y17s) به حفره تبدیل شده است.

باتری vivo Y19s ظرفیتی معادل 5,500 میلی‌آمپر ساعت دارد که در قیاس با vivo Y17s تا 500 میلی‌آمپر ساعت بیشتر شده، اما توان شارژر آن همچنان از 15 وات فراتر نرفته است. عجیب است که شارژر گوشی در بازارهای تایلند و فیلیپین جزو اقلام داخل جعبه دستگاه نبوده و باید جداگانه خریداری شود. این باتری انرژی مورد نیاز برای موارد زیر را فراهم می‌کند: پخش ویدئو از یوتیوب تا 19.55 ساعت، پخش ویدئو از اینستاگرام تا 14.75 ساعت، گشت‌وگذار در فیس‌بوک تا 12.8 ساعت و بازی PUBG تا 8.05 ساعت. ناگفته نماند، طبق ادعای شرکت سازنده، پس از گذشت 4 سال، باتری تا بیش از 80 درصد از ظرفیت اولیه خود را حفظ خواهد کرد.

حسگر اثر انگشت گوشی روی لبه آن تعبیه شده و همان‌طور که گفته شد، اسپیکرهای استریوی قدرتمندی برای این اسمارت‌فون در نظر گرفته شده‌اند. سیستم‌عامل vivo Y19s اندروید 14 بوده و پوسته اختصاصی Funtouch OS 14 تا حدی ظاهر و امکانات آن را تغییر داده است. با توجه به محدودیت‌های تراشه T612، از ارتباطات نسل پنجم خبری نیست و با یک گوشی 4G مواجهیم. خوشبختانه علاوه بر دو اسلات برای سیم‌کارت نانو، یک اسلات جداگانه نیز به میکرو اس‌دی اختصاص یافته است. وای-فای دو باندی، بلوتوث 5.2، پورت USB-C و مسیریابی ماهواره‌ای از دیگر گزینه‌های ارتباطی این اسمارت‌فون به شمار می‌روند.

در پایان گفتنی‌ست، زمان عرضه گوشی هوشمند vivo Y19s به بازار مشخص نبوده و قیمت آن هنوز از سوی شرکت سازنده اعلام نشده است.

منبع : vivo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا