معرفی vivo Y18i – اسمارت‌فون رده‌پایین ویوو با تراشه T612 و ال‌سی‌دی +HD

نمایش خبر

تاریخ : 1403/6/4        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، Vivo Y18i ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : اوایل می امسال، ویوو از دو اسمارت‌فون با نام‌های vivo Y18 و vivo Y18e رونمایی کرد. به‌تازگی باخبر شدیم ورژن i این گوشی نیز در راه است. کمپانی چینی ویوو روز جمعه 23 آگوست 2024 (2 شهریور 1403) از جدیدترین عضو خانواده Y با عنوان vivo Y18i پرده برداشت. این محصول به رده پایین بازار تعلق داشته و مثل دو مدل قبلی در گام نخست وارد بازار هند خواهد شد. در توصیف کلی vivo Y18i می‌توان به مشخصاتی مثل ال‌سی‌دی +HD، تراشه Unisoc T612، چهار گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی، دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی، باتری 5,000 میلی‌آمپر ساعتی و ارتباطات 4G اشاره کرد. شرح کامل‌تری از مشخصات و امکانات vivo Y18i را در ادامه ملاحظه می‌کنید.

قسمت پشتی و جلویی vivo Y18i دو روی متفاوت از این محصول را به تصویر می‌کشند. نمای جلویی گوشی، شامل نمایشگری با حاشیه‌های نسبتا زیاد و ناچ قطره آب در بالای آن، در همان نگاه اول مشخصات پایین گوشی را لو می‌دهد. اما بخش پشتی ظاهر قابل‌قبول‌تری دارد. این قسمت در دو رنگ سبز و مشکی به تولید رسیده که در ورژن مشکی‌رنگ حلقه‌های طلایی دور لنزهای دوربین ترکیب زیبایی را با رنگ مشکی ایجاد می‌کنند. فریم گوشی تخت بوده و قسمت پشتی از پلاستیک ساخته شده است. البته به گفته شرکت سازنده، یک پوشش نانومتری روی قسمت پشتی کار شده که ضمن ایجاد بافتی منحصربه‌فرد، شفافیتی مانند شیشه را به بیننده منتقل می‌کند.

طبق ادعای شرکت سازنده، بدنه دستگاه در برابر خط و خش مقاوم بوده و در مواجهه با رها شدن روی سطح نیز از خود مقاومت نشان می‌دهد. نکته دیگر مقاومت نسبی گوشی در برابر آب و گرد و خاک است که ویوو در اثبات آن به درجه حفاظت IP54 استناد می‌کند. لازم به ذکر است، vivo Y18i در اندازه‌های 8.39×75.58×163.63 میلی‌متر طراحی شده و وزن آن به 185 گرم می‌رسد.

نمایشگر گوشی یک نمونه 6.56 اینچی از پنل‌های ال‌سی‌دی است و همان طور که گفته شد، حاشیه‌های نسبتا زیادی (به‌ویژه در قسمت پایینی) دارد. البته نکته مثبت آن است که نمایشگر در لبه‌ها دارای انحنای اندکی است که شرکت سازنده این سبک طراحی را خمیدگی 2.5 بعدی می‌نامد. رزولوشن صفحه +HD (معادل 720×1612 پیکسل) اعلام شده که تراکم نمایشگر را به 269 پیکسل در اینچ می‌رساند. نرخ به‌روزرسانی نمایشگر حداقل 60 و حداکثر 90 هرتز بوده و روشنایی آن در حالت HBM بالغ بر 528 نیت است. ناگفته نماند، این نمایشگر می‌تواند نور آبی را تا حدی فیلتر کند که این امر مورد تأیید TÜV Rheinland نیز قرار گرفته است.

تراشه نه چندان قدرتمند Unisoc T612 پردازش vivo Y18i را به سرانجام می‌رساند. این چیپ‌ست با لیتوگرافی 12 نانومتری ساخته شده و فاقد مودم 5G است. هشت هسته پردازشی آن عبارتند از دو هسته Cortex-A75 و شش هسته Cortex-A55 که سرعت کلاک همه آنها 1.8 گیگاهرتز است. واحد پردازش گرافیکی آن نیز Mali-G57 نام دارد. vivo Y18i تنها در یک پیکربندی با 4 گیگابایت رم (از نوع LPDDR4X) و 64 گیگابایت حافظه داخلی (از نوع قدیمی eMMC 5.1) به تولید می‌رسد. به گفته شرکت سازنده، قابلیتی موسوم به Ram Saver می‌تواند با آزاد کردن فضای رم تا 500 مگابایت، کمی به سرعت گوشی اضافه کند. گفتنی‌ست، با افزودن میکرو اس‌دی نیز می‌توان حافظه داخلی را تا 1 ترابایت دیگر ارتقاء داد.

نباید مجموعه اپتیک قدرتمندی را از vivo Y18i انتظار داشته باشید. در پشت گوشی دو لنز دوربین از بدنه دستگاه بیرون زده که اولی دوربین اصلی با رزولوشن 13 مگاپیکسلی و گشودگی دیافراگم f/2.2 است و دومی صرفا یک عضو کمکی 0.08 مگاپیکسلی با گشودگی f/3.0 است که تأثیر آن در مجموعه دوربین گوشی ناچیز به نظر می‌رسد. از جمله امکانات دوربین اصلی می‌توان به حالت شب، پانوراما، حالت پرتره، عکاسی از اسناد، اسلوموشن، عکاسی تایم-لپس، حالت حرفه‌ای و عکس زنده اشاره کرد. لازم به ذکر است، یک دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی (f/2.2) نیز در جلوی اسمارت‌فون به کار گرفته شده است.

انرژی vivo Y18i از طریق باتری بزرگی به ظرفیت 5,000 میلی‌آمپر ساعت تأمین می‌شود که در حالت تک‌سیم 4G تا 21.4 روز دوام داشته و با ذخیره کامل آن می‌توان بازی PUBG را تا 6.8 ساعت ادامه داد. این باتری از استاندارد شارژ 15 واتی پشتیبانی کرده و در عرض 60 دقیقه می‌توان ذخیره آن را به 46 درصد رساند. (فول‌شارژ باتری نیز 139 دقیقه زمان می‌برد) طبق ادعای شرکت سازنده، حتی پس از گذشت 40 ماه، این باتری می‌تواند تا بیش از 80 درصد از ظرفیت خود را حفظ کند. البته نکته منفی در آنجاست که شارژر در جعبه محصول نیست و کاربر باید آن را جداگانه تهیه کند.

مورد ناامیدکننده دیگر درباره vivo Y18i فقدان حسگر اثر انگشت است؛ عنصری که امروزه در اکثر گوشی‌های هوشمند حضور دارد. گفتنی‌ست، شرکت سازنده برای اینکه مشتری را نسبت به دوام بالای vivo Y18i مجاب کند، تست‌های متعددی روی این گوشی انجام داده و مدعی شده که این تست‌ها با موفقیت سپری شده‌اند، از جمله فشار دکمه پاور تا 150 هزار بار، فشار دکمه تنظیم صدا تا 70 هزار بار، تحمل فشار ملایم با نیرویی معادل 30 kgf تا هزار بار و رها شدن از ارتفاع کم تا 32 هزار بار. گفتنی‌ست، این گوشی توان کار کردن در شرایط دمایی دشوار (از 20 درجه زیر صفر تا 50 درجه بالای صفر) را نیز دارد.

سیستم‌عامل vivo Y18i اندروید 14 بوده و رابط کاربری اختصاصی Funtouch OS 14 محیط و امکانات آن را تا حدی دستخوش تغییر کرده است. همان طور که گفته شد، vivo Y18i فاقد ارتباطات نسل پنجم بوده و یک گوشی 4G محسوب می‌شود. این اسمارت‌فون دارای دو اسلات برای سیم‌کارت نانو و یک اسلات اختصاصی برای میکرو اس‌دی است. سایر گزینه‌های ارتباطی این دیوایس عبارتند از وای-فای دو باندی، بلوتوث 5.0، پورت USB-C و مسیریابی ماهواره‌ای.

گوشی هوشمند vivo Y18i هم‌اکنون از طریق وب‌سایت ویوو و دیگر پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی در هند آماده فروش است. قیمت این محصول 7,999 روپیه هند است که با نرخ کنونی تبدیل ارز تقریبا برابر است با 95 دلار آمریکا. در پایان گفتنی‌ست، قیمت مذکور در نوع خود قیمتی رقابتی به شمار می‌رود. هرچند که محدودیت‌های گوشی – مثل فقدان حسگر اثر انگشت، بی‌بهره بودن از 5G، نداشتن شارژر و مجموعه اپتیک ضعیف – در پایین آوردن قیمت گوشی بی‌تأثیر نیستند.

منبع : vivo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا