سامسونگ Galaxy S24 FE در نگاه رسانه‌ها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1403/7/22        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : در رسانه‌ها In Medias ، Samsung Galaxy S24 FE ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : فن ادیشن جدید Galaxy S24 FE سامسونگ کمی بیش از دو هفته پیش در اواخر سپتامبر 2024 رونمایی شد و در مقایسه با نسل قبلی آن یعنی S23 FE با تغییراتی در صفحه‌نمایش، پردازنده و باتری روبرو شد. این گوشی حالا با یک پنل 6.7 اینچی، گونه آندرکلاک‌شده‌ای از پروسسور Exynos 2400 و باتری ارتقاء یافته 4,700mAh ارائه می‌شود اما در شکل ظاهری، مجموعه دوربین‌ها، حافظه رم و گزینه‌های ارتباطی تغییر بزرگ و مهمی را صورت نداده است. FE جدید البته نوع شیشه محافظ پشت و روی دستگاه را ارتقاء بخشیده و همچنان با شاسی فلزی و استاندارد IP68 بدنه ارائه می‌شود. در مطلب پیش رو به مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد نقاط ضعف و قوت Galaxy S24 FE می‌پردازیم.

طبق معمول پیش از هرچیز مشخصات S24 FE را با هم مرور می‌کنیم. میان‌رده پیشرفته جدید سامسونگ با همان طراحی آشنای مدل سال قبل با حاشیه ضخیم زیر صفحه‌نمایش و ردیف دوربین‌های سه‌گانه بخش پشتی ارائه می‌شود و شاسی آن نیز فلزی‌ست. جنس شیشه بخش پشتی اما تغییر کرده و به +Gorila Glass Victus ارتقاء یافته است. صفحه‌نمایش دستگاه حالا یک نمونه 6.7 اینچی امولد با نام تجاری Dynamic AMOLED 2X است که همچنان فول اچ‌دی با نرخ رفرش غیر تطبیقی 120 هرتزی بوده و حداکثر روشنایی نقطه‌ای آن نیز به 1,900 نیت رسیده است.

دوربین‌های بخش پشتی مثل قبل شامل یک دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی مجهز به OIS، یک دوربین 8 مگاپیکسلی تله‌فتو و یک دوربین 12 مگاپیکسلی اولتراواید می‌شوند که حداقل روی کاغذ تغییر نکرده‌اند و هنوز از فوکوس خودکار در دوربین اولتراواید خبری نیست. دوربین اصلی از برداشت ویدئوی 8K/30fps پشتیبانی می‌کند و موتور ProVisual Engine جدید دستگاه نیز به‌گفته شرکت سازنده در بهبود کیفیت تصویر (ظاهراً در حین زوم دیجیتال) نقش‌آفرین خواهد بود. پردازنده گوشی Exynos 2400e‌ نامیده شده که ظاهراً تنها تغییر آن نیز به Exynso 2400 حاضر در گوشی‌های پرچمدار سری S24 به کاهش فرکانس تک هسته اصلی X4 آن از 3.2 به 3.1 گیگاهرتز تعلق دارد. رم گوشی هنوز 8 گیگابایتی‌ست و 128، 256 یا 512 گیگابایت حافظه داخلی دارد. ظرفیت باتری از 4,500 به 4,700 میلی آمپر ساعت رسیده اما توان شارژ آن همان 25 وات سابق است و از شارژر نیز در جعبه خبری نیست. S24 FE با اندروید 14 ارائه می‌شود و تضمین آپدیت 7 ساله آن نیز یکی از جذابیت‌های این مدل است.

پس از این آشنایی مختصر با مشخصات Galaxy S24 FE نوبت به بررسی نظرات سایت‌های مختلف در مورد این گوشی می‌رسد.

GSMArena

در بخش نتیجه‌گیری بررسی تیم GSMArena از Galaxy S24 FE در مورد این گوشی آمده است: بیایید در این‌جا چیزها را ساده کنیم: شکی نیست که S24 FE دستگاه عالی و بسیار جامعی‌ست. صادقانه ما نتوانستیم هیچ مشکل بزرگی در آن بیابیم. [اما] آیا این گوشی دارای بهترین صفحه‌نمایش، بهترین اسپیکر، قوی‌ترین چیپ‌ست و یا برترین دوربین است؟ خیر، به‌هیچ عنوان خیر. آن‌چه این گوشی دارد یک ترکیب مستحکم از همه این چیزهاست. این گوشی در هیچ زمینه‌ای ناامیدکننده نیست. اگر بخواهیم سخت‌گیرانه عمل کنیم دوست داشتیم رم 12 گیگابایتی را در آن ببینیم هنوز البته سامسونگ به ارائه 7 سال پشتیبانی نرم‌افزاری برای FE‌ متعهد شده بنابراین آن‌ها باید مطمئن باشند که 8 گیگابایت [رم برای این منظور] کافی خواهد بود. حداقل می‌توان امیدوار بود. آیا دیدن فوکوس خودکار برای دوربین‌های سلفی و اولتراواید گزینه جذابی می‌بود. بله بدون شک این‌گونه است اما هیچ‌یک [از این مشکلات] در کتابچه ما بر هم‌زننده معامله نیستند.

مسئله اما این است که گلکسی +S24 تقریباً با همان حوالی قیمت وجود دارد و بیش‌تر ایرادات S24 FE در آن دیده نمی‌شود... ما هنوز فکر می‌کنیم که حرکت هوشمندانه در این‌جا رفتن به سمت +S24 است. به‌جای آن نیز می‌توان به انتظار کاهش قیمت S24 FE نشست تا هنگام خرید آن نیاز به هیچ فکر و محاسبه‌ای نباشد.

نکات مثبت و منفی S24 FE از نگاه GSMArena شامل این موارد می‌شوند:

طراحی کلاسیک زیبا با شیشه دوگانه و استاندارد IP68
نمایشگر OLED سریع، کاملاً پر نور و پشتیبانی‌کننده از +HDR10
اسپیکرهای هیبریدی بسیارخوب
هفت سال پشتیبانی نرم‌افزاری
ویژگی‌های پرچمداری One UI از جمله Galaxy AI
پرفورمنسی در سطح پرچمداران
کیفیت بالای همه دوربین‌ها
حسگر مجاورت مجازی
وزن سنگین، حاشیه‌های ضخیم دورتادور صفحه‌نمایش
نزدیک بودن قیمت رونمایی به گلکسی +S24
نبود شارژر در جعبه

GSMArena ضمن اشاره به جزییات عالی عکس‌های دوربین اصلی در نور روز، به حضور اندکی نویز در آن‌ها اشاره دارد که از نگاه این سایت نکته مهم و شدیدی نیست. به‌گفته این منبع عکس‌های این دوربین در این حالت ظاهری «کاملاً طبیعی» داشته و این مسئله شامل رنگ‌ها نیز می‌شود؛ رنگ‌ها با این‌که به سبک سامسونگ اندکی پرتر و سیرتر ثبت می‌شوند اما تا حدود زیادی به رنگ‌های اصلی نزدیکند. طیف دینامیکی و کنتراست نیز به‌گفته این منبع ایده‌آل نیست اما هر دو به‌اندازه کافی خوب هستند. در مجموع با مشاهده عکس‌های این دوربین می‌توان آن‌ها را در سطح پرچمداران یکی دو سال قبل تلقی کرد.

دوربین تله‌فتوی گوشی «عکس‌های زیبایی را با سطح جزییات بسیار خوب» برداشت می‌کند و با این‌که در این‌جا و آن‌جا اثراتی از نویز دیده می‌شود اما مثل دوربین اصلی چندان مهم و اساسی نیستند. رنگ‌های این دوربین «عالی» به‌نظر می‌رسند و به‌خوبی با رنگ‌های دوربین اصلی مطابقت می‌کنند. از طیف دینامیکی و کنتراست نیز با صفت «خوب» یاد شده است.

دوربین اولتراواید که از آن با عنوان یک دوربین 12 مگاپیکسلی یاد می‌شود عملاً یک سنسور 13 مگاپیکسلی را به‌کار می‌گیرد و لنز مقابل آن نیز به‌گفته GSMArena بسیار واید است که نکته مثبتی محسوب می‌شود اما در برخی قسمت‌ها اثری همانند لنزهای چشم-ماهی (fish-eye) ایجاد می‌کند. کاهش کیفیت و سافت شدن کناره‌ها نیز در حداقل مقدار خود است. سطح جزییات عکس‌های این دوربین فوق‌العاده نیست اما برای یک واحد اولتراواید خوب است. رنگ‌ها نیز با دو دوربین دیگر مطابقت می‌کنند.

دوربین سلفی گوشی به‌گفته GSMArena سلفی‌هایی با ظاهر عالی ایجاد می‌کند که در آن‌ها صورت‌ها «شارپ و تمیز» با رنگ‌ها و توناژ پوست زیبا ثبت می‌شوند. گسترده بودن فاصله کانونی و «بسیار خوب» بودن طیف دینامیکی سایر نکات مثبت برشمرده شده برای این دوربین را تشکیل می‌دهند. نویسنده این بررسی البته از نبود فوکوس خودکار در این دوربین به‌عنوان یک نکته منفی یاد کرده است.

دوربین اصلی گوشی در شرایط نوری کم عملکرد کاملاً خوبی را از خود بر جای گذاشته و عکس‌هایی قابل اتکا با جزییاتی «عالی»، کنتراست و طیف دینامیکی «خوب» را برداشت می‌کند. تنها مشکل در این میان به اندکی نویزی بودن این تصاویر تعلق دارد. به‌جز حالت اتوماتیک شب گزینه شب دستی نیز برای این دوربین در نظر گرفته شده که به‌گفته GSMArena با زمان نوردهی طولانی‌تر، برداشت تصاویر متوالی بیش‌تر (stacking) و پردازش عمیق‌تر، عکس‌های تمیزتری را با نویز کم‌تر ارائه می‌کند و از همین روی این منبع استفاده از این حالت را کاملاً توصیه می‌کند.

عکس‌های شب دوربین تله‌فتو در زمینه جزییات عملکرد خوبی را از خود بر جای می‌گذارند اما در صورت استفاده نکردن از حالت شب دستی نویز فراوانی در آن‌ها دیده می‌شود هرچند با به‌کارگیری نایت‌مد نویزها به‌خوبی از تصویر حذف می‌شوند. دوربین اولتراواید در شب عملکرد مناسبی دارد اما فاصله فراوانی با یک تصویر تماشایی و فوق‌العاده دارد. از جزییات و طیف دینامیکی، سایه‌ها و های‌لایت‌ها می‌توان رضایت داشت اما مقدار فراوانی نویز در عکس‌های این دوربین وجود دارد. حالت شب باز به‌کمک این دوربین برای حذف نویزهای ناخواسته می‌آید اما حالت‌های غیر طبیعی نیز در عکس ایجاد می‌کند که البته تنها در صورت زوم کردن در تصویر قابل مشاهده هستند.

GSMArena ضمن اشاره به ارتقاء سرعت برداشت ویدئوی 8K دوربین اصلی از 24 به 30 فریم در ثانیه در مورد کیفیت ویدئوهای 4K دوربین اصلی (که به‌صورت پیش‌فرض با کدک HEVC/H.265 برداشت می‌شوند) می‌گوید: «دوربین اصلی ویدئوهای 4K بسیار شارپ و تمیزی را با جزییات شگفت‌انگیز، شارپ‌نس ایده‌آل و رنگ‌های عالی برداشت می‌کند. [در این ویدئوها] عملاً هیچ نویزی نیست. طیف دینامیکی اوکی است، اگرچه می‌توانست کمی وایدتر باشد. در مجموع [این ویدئوها] عالی هستند.»

Techradar

در بررسی تک‌رادار از Galaxy S24 FE به‌قلم Harry Padoan در بخش نتیجه‌گیری می‌خوانیم: سامسونگ گلکسی S24 FE‌ چیزی فراتر از یک انتخاب ارزان‌تر در خط تولید این شرک است. این مدل یک گوشی فوق‌العاده در نوع خود است. این گوشی ممکن است دقیقاً همان قدرت پردازشی یا کیفیت دوربین همتایان گران‌قیمت‌ش را ارائه نکند اما این کاهش اندک امکانات در آن، کاملاً به پولی که از این طریق ذخیره می‌شود می‌ارزد. با تهیه این گوشی نه‌تنها به این مورد بلکه به مجموعه کاملی از ویژگی‌های Galaxy AI، یک نمایشگر زیبا و عمر باتری باورنکردنی دست پیدا می‌کنید که این گوشی را به یک میان‌قیمت کاملاً ارزنده بدل می‌کند.

نکات مثبت و منفی S24 FE از نگاه تک‌رادار شامل این موارد می‌شوند:

عمر باتری عالی
عملکرد بسیار قدرتمند برای این رده قیمتی
نمایشگر شارپ با رنگ‌های زنده
ویژگی‌های هوش مصنوعی به‌خوبی آراسته و نهایی نشده‌اند
پنهان بودن برخی از ویژگی‌های جذاب
جذاب نبودن طراحی مشابه آیفون برای همه افراد

تک‌رادار در رابطه با عملکرد دوربین اصلی S24 FE این‌گونه آورده است: در زمان برداشت تصویر در محیط خارجی در طی روز، آدم‌ها، ساختمان‌ها و محیط اطراف طبیعی به‌نظر می‌رسند. عکس‌ها رنگ‌های غنی و تعریف‌شده‌ای (rich and defined colors) در گلکسی S24 FE دارند هرچند همیشه نیز در محیط‌های داخلی کم‌نور، «فوق‌العاده شفاف» به‌نظر نمی‌رسند.

CNET

Mike Sorrentino نویسنده مطلب بررسی CNET از Galaxy S24 FE در بخش نتیجه‌گیری آورده است: سامسونگ گلکسی S24 FE انتخابی بسیار پر ارزش برای شخصی‌ست که به‌دنبال اسمارت‌فونی همه‌کاره می‌گردد اما چندان نگران آخرین و جدیدترین مشخصات گوشی نباشد. Galaxy S24 FE گوشی کارآمدی با یک صفحه‌نمایش بزرگ زیبا، اسپیکرهای قدرتمند، دوربین‌های مطلوب و امکان استفاده آسان با یک دست است. دسترسی کامل به Galaxy AI‌ و به‌روزرسانی 7 ساله از دیگر مزایای این گوشی بر شمرده شده‌اند.

نکات مثبت و منفی S24 FE از نگاه CNET شامل این موارد می‌شوند:

نمایشگر بزرگ و صدای بلند اسپیکرها
لنز تله‌فتو
مجموعه ویژگی‌های کامل سامسونگ با قیمت کم‌تر
عمر باتری
حسگر اثر انگشت نوری در مقایسه با Galaxy S24
حس گول‌زننده (gimmicky) گلکسی AI

نویسنده CNET در مورد تجربه استفاده از دوربین‌های گوشی در فضای آزاد و نور روز به برداشت جزییات فراوان در هر دو دوربین اصلی و تله‌فتوی S24 FE اشاره می‌کند و تنها از تقویت ظاهراً بیش از اندازه سایه‌ها که حالتی HDR-گونه به‌تصویر می‌بخشد به‌عنوان نکته منفی دوربین اصلی یاد کرده است. عکس‌های دوربین اصلی در شب به‌گفته نویسنده این مطلب از نظر میزان نویز با افت مشهودی روبرو می‌شوند و مکانیزم کاهش نویز نیز حالتی نقاشی‌مانند به تصویر می‌بخشد.

PhoneArena

در بررسی فون‌آرنا از Galaxy S24 FE به‌قلم Aleksandar Anastasov از این گوشی با عنوان برترین Fan Edition تا به امروز یاد شده که به‌عنوان یک انتخاب قانع‌کننده برای افرادی مطرح می‌شود که به‌دنبال یک گوشی با کیفیت و با قیمت مناسب می‌گردند: این گوشی از یک نمایشگر جذاب، پرفورمنس قدرتمند و دوربین‌های توانمند بهره می‌برد اگرچه سامسونگ تأکید می‌کند که ویژگی اصلی این گوشی تلفیق هوش مصنوعی در آن است. طراحی پر زرق و برق و عمر باتری چشمگیر به تحکیم گزینه‌های ارائه شده این گوشی کمک می‌کنند.

در بخش دوربین این بررسی می‌خوانیم: دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی S24 FE عکس‌های کاملاً با کیفیتی را در این رده قیمتی برداشت می‌کند اما این موضوع چندان مایه تعجب نیست چرا که این دوربین همان دوربینی‌ست که در مد‌ل پرچمدار و گران‌قیمت Galaxy S24 حضور دارد. طیف دینامیکی این تصاویر بالاست که به این معنا تفسیر می‌شود که دوربین قادر به برداشت مقدار زیادی از اطلاعات در محوطه‌های روشن و تاریک صحنه در یک برداشت تکی‌ست. توناژ رنگی تصاویر کم‌تر بوده و نسبت به گوشی‌های قبلی گلکسی طبیعی‌تر به‌نظر می‌رسند. جزییات فراوانی نیز بدون شارپ کردن بیش از حد تصویر در عکس‌ها دیده می‌شود.

دوربین 8 مگاپیکسلی تله‌فتو با وجود رزولوشن پایین کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهد و موتور ProVisual سامسونگ نیز ظاهراً در ارتقاء کیفیت زوم دیجیتال موثر است اگرچه تصاویری که که با درجه زوم بالاتر از 3X ثبت می‌شوند ارزش چندانی برای سخن‌سرایی ندارند. دوربین 12 مگاپیکسلی اولتراواید به‌نوعی پاشنه آشیل سیستم دوربین S24 FE است؛ اگر نور بالایی را در اختیار این دوربین قرار دهید نتایج خوبی را ایجاد می‌کند اما حتی در این سناریوی ایده‌آل نیز تصاویر اندکی سافت به‌نظر می‌رسند.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا