مقایسه Galaxy S24 FE با Galaxy S23 FE - آیا تغییرات جدید ارزش ارتقاء را خواهند داشت؟

نمایش خبر

تاریخ : 1403/7/10        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : مقایسه Compare ، Samsung Galaxy S23 FE ، Samsung Galaxy S24 FE ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ کم‌تر از یک هفته پیش از گوشی جدیدی به نام Galaxy S24 FE رونمایی کرد که در یک نگاه نسبت به S23 FE سال قبل از بدنه بزرگ‌تر با شیشه مقاوم‌تر، صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و پردازنده جدیدی بهره می‌برد و ظرفیت باتری آن نیز اندکی نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است. این تغییرات که افزایش 50 دلاری قیمت این گوشی را در پی داشته، S24 FE را طبیعتاً در جایگاه بهتری در مقایسه با S23 FE قرار می‌دهند اما آیا با توجه به اختلاف قیمت مشهود این گوشی در مقایسه با سری A و دسترسی به مدل سال قبل با قیمتی متعادل‌تر، انتخاب S24 FE در قیاس با همتای پیشین آن انتخابی منطقی و بی کم و کاست خواهد بود؟ در مطلب پیش رو با مرور مشخصات S23 FE و S24 FE در پی پاسخ این سوال خواهیم بود.

برای بررسی مشخصات S24 FE و S23 FE، این دو مدل را در شش بخش کلیدی شامل طراحی بدنه و اندازه‌ها، صفحه‌نمایش، دوربین‌های اصلی و سلفی، پردازنده و حافظه، باتری و شارژر و بخش نرم‌افزاری و آپدیت‌های هوش مصنوعی مورد مقایسه قرار می‌دهیم.

طراحی بدنه و اندازه‌ها

S24 FE‌ در یک نگاه با تفاوت خاصی نسبت به S23 FE سال قبل روبرو نشده و همان ترکیب پیشین از جنس شیشه و فلز و استاندارد IP68 بدنه گرفته تا فرم و تعداد لنزهای دوربین و فلش LED‌ بخش پشتی همگی در S24 FE نیز تکرار شده‌اند. افزایش 0.3 اینچی اندازه صفحه‌نمایش اما S24 FE را گوشی بزرگ‌تری جلوه می‌دهد که 4 میلی‌متر در ارتفاع و کم‌تر از 0.8 میلی‌متر در عرض بزرگ‌تر از مدل سال قبل است. ضخامت گوشی البته کم‌تر شده و وزن 213 گرمی آن نیز فقط نزدیک به 4 گرم بیش‌تر است. بدین‌ترتیب با وجود صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و باتری اندکی قوی‌تر، تغییرات بزرگی در شکل و ظاهر S24 FE ایجاد نشده و هنوز نمی‌توان آن را یک گوشی بزرگ و غول‌آسا نامید.

از جمله دلائل محدود شدن طول و عرض دستگاه با وجود صفحه‌نمایش بزرگ‌تر باید به کاهش حاشیه‌های پیرامونی اشاره کرد که در S24 FE در کناره‌های چپ و راست و بالا نزدیک 2.5 میلی‌متر و در پایین حوالی 4 میلی‌متر بود اما حالا به‌گفته سامسونگ حاشیه‌های چپ و راست به 1.99 میلی‌متر کاهش پیدا کرده است. سامسونگ اشاره‌ای به اندازه حاشیه پایین صفحه نکرده اما از روی تصاویر با وجود ضخیم‌تر بودن این حاشیه نسبت به کناره‌های چپ و راست، ظاهراً با شرایط بهتری نسبت به S23 FE روبرو می‌شویم.

شاسی گوشی همچنان فلزی‌ست و پشت و روی آن از شیشه گوریلا گلس ساخته شده اما ورژن این شیشه ارتقاء پیدا کرده و از نسخه 5 (با قدمت 8 ساله!) به نسخه ویکتوس پلاس ارتقاء پیدا کرده که این دومی را به‌جز روی صفحه‌نمایش گوشی جدید گلکسی A55 در پرچمداران سال 2022 سامسونگ یعنی سری گلکسی S22 را نیز می‌توان سراغ گرفت.

صفحه‌نمایش

بی‌شک مهم‌ترین و شاخص‌ترین تغییر صورت گرفته در S24 FE‌ نسبت به قبل به اندازه صفحه‌نمایش آن تعلق دارد که از 6.4 اینچ به 6.7 اینچ رسیده و از این لحاظ تفاوتی با گوشی پرچمدار +S24 ندارد؛ وضوح این پنل اما برخلاف پسرعموی پرچمدار آن همان 1080×2340 پیکسل سابق است که تراکم آن را از 403ppi به 385ppi کاهش داده است. سامسونگ هنوز از پنل‌های 10 بیتی در محصولات خود استفاده نمی‌کند و همچنان از یک صفحه‌نمایش 8 بیتی با پشتیبانی از 16 میلیون رنگ در این گوشی بهره می‌برد.

این صفحه‌نمایش به‌گفته سامسونگ از روشنایی نقطه‌ای 1,900nits برخوردار است که نسبت به 1,450nits گلکسی S23 FE بیش از 30 درصد افزایش یافته و روی کاغذ در نمایش محتوای HDR بهتر عمل می‌کند. سامسونگ در حداکثر نرخ رفرش 120 هرتزی این پنل و تطبیقی نبودن آن تغییری ایجاد نکرده و از این لحاظ نیز فاصله این دستگاه با کلاس پرچمداران را به‌خوبی حفظ کرده است. در مجموع با وجود آن‌که فضای بزرگ‌تر صفحه‌نمایش احتمالاً کاربران بیش‌تری را به این مدل جذب خواهد کرد اما ثابت ماندن مشخصات اصلی آن از جمله وضوح و نرخ رفرش از یک سو و در دسترس بودن یک پنل تقریباً یک‌اندازه در مدل کاملاً ارزان‌قیمت‌تر A55 رقابت آسانی را پیش روی S24 FE قرار نمی‌دهد.

دوربین‌های اصلی و سلفی

سامسونگ حتی در رده پرچمداران نیز به‌زحمت تغییری در مجموعه دوربین‌های گوشی ایجاد می‌کند و در S24 FE نیز دست‌کم روی کاغذ با ادامه همین رویه از همان دوربین‌های سال گذشته بهره گرفته است. دوربین سلفی بالای صفحه‌نمایش یک 10 مگاپیکسلی f/2.4 با میدان دید 80 درجه است که با وجود غیبت فوکوس خودکار امکان برداشت ویدئوی 4K/60fps را همراه با EIS ارائه می‌کند و ظاهراً هیچ تفاوتی با دوربین سلفی S23 FE ندارد. دوربین‌های بخش پشتی یعنی دوربین 50 مگاپیکسلی اصلی f/1.8 اصلی با پشتیبانی از OIS، دوربین 8 مگاپیکسلی با تصویری معادل 3 برابر زوم اپتیکال و دوربین 12 مگاپیکسلی اولتراواید f/2.2 با میدان دید 123 درجه‌ای نیز به‌ظاهر بی و کاست از مدل سال قبل به عاریت گرفته شده‌اند.

پردازنده و حافظه

در حالی‌که S23 FE سال قبل بسته به منطقه توزیع از دو پردازنده Exynos 2200 یا Snapdragon 8 Gen 1 برخوردار بود، S24 FE تنها از یک گزینه پردازشی یعنی چیپ‌ست Exynos 2400 ساخت خود شرکت سامسونگ بهره می‌برد که حالا یک پسوند e را در کنار خود می‌بیند. این چیپ‌ست 10 هسته‌ای از 1 هسته Cortex-X4 با فرکانس 3.1 گیگاهرتز بهره می‌برد که نسبت به Exynos 2400 عادی حاضر در آخرین پرچمداران سامسونگ 100 مگاهرتز کلاک پایین‌تری دارد. 9 هسته بعدی این چیپ‌ست یعنی 5 هسته A720 و 4 هسته A520 ظاهراً بدون تغییر مانده‌اند.

S24 FE بدین‌ترتیب در مقایسه با S23 FE قدرت پردازشی و گرافیکی کاملاً بالاتری را عرضه می‌کند و تجربه استفاده از آن دست‌کم روی کاغذ به سری S24 نزدیک است. S23 FE سال قبل زیر بار تا حد نسبتاً زیادی گرم می‌شد و به‌خصوص ثبات چندان بالایی را در زیر بار گرافیکی ارائه نمی‌کرد. سامسونگ برای بهبود عملکرد گوشی در این حالت از سیستم خنک‌کننده VC‌ جدیدی استفاده کرده که 10 درصد بزرگ‌تر از نمونه مشابه حاضر در S23 FE است. رم 8 گیگابایتی گوشی حفظ شده و به‌جز حافظه‌های 128 و 256 گیگی یک نسخه حجیم‌تر 512 گیگابایتی را نیز ارائه می‌کند.

باتری و شارژر

در حالی‌که تغییری در سیاست سامسونگ در ارائه نکردن شارژر درون جعبه دستگاه ایجاد نشده و حداکثر توان شارژر سیمی و بی‌سیم مورد پشتیبانی گوشی نیز همچنان به‌ترتیب همان 25 و 15 وات سابق است ظرفیت باتری گوشی نزدیک به 4.5 درصد بیش‌تر شده و از 4,500 میلی‌آمپر ساعت به 4,700mAh رسیده است. این تغییر با توجه به پتانسیل مصرف بهتر انرژی در پردازنده Exynos 2400e شرایط بهتری را نسبت به گذشته رقم می‌زند هرچند میزان بهبود در این قسمت با توجه به افزایش 0.3 اینچی اندازه صفحه‌نمایش احتمالاً چندان گسترده نخواهد بود.

بخش نرم‌افزاری و آپدیت‌های هوش مصنوعی

بخش بزرگی از صفحه رسمی اتاق خبر سامسونگ در معرفی گلکسی S24 FE به گزینه‌های نرم‌افزایش این گوشی و مهم‌تر از همه قابلیت‌های هوش مصنوعی (یا آن‌طور که سامسونگ از آن یاد می‌کند Galaxy AI) تعلق دارد؛ این امکانات که پیش از این در سری S24 و تاشوهای Z Fold6 و Z Flip6 ارائه شده بود مواردی مثل Circle to Search (کشیدن یک دایره دور سوژه مورد نظر در هر جای گوشی و سپس جست‌جوی آن با گوگل)، Interpreter (مترجم همزمان مکالمات در بعضی زبان‌ها)، Live Translate (ترجمه مکالمات تلفنی در برخی زبان‌ها)، Composer (ایجاد متن‌های پیشنهادی از سوی صفحه‌کلید منطبق با واژه‌های کلیدی ساده برای ایمیل و اپ‌های منطبق شبکه‌های اجتماعی) و Note Assist (گزینه‌های ویرایشی و هوشمندانه متعدد در اپلیکیشن نوت‌برداری سامسونگ) را در بر می‌گیرند که البته ظاهراً همگی آن‌ها برای Galaxy S23 FE نیز ارائه شده و از این لحاظ تفاوت خاصی مابین این دو گوشی وجود نخواهد داشت.

دیگر نکته قابل اشاره در بخش نرم‌افزاری این دو مدل به تضمین آپدیت آن‌ها به نسخه‌های بالاتر اندروید تعلق دارد که در S23 FE شامل 4 آپدیت سیستم‌عامل و 5 سال به‌روزرسانی‌های امنیتی می‌شود اما در Galaxy S24 FE مثل یک گوشی پرچمدار 7 سال پشتیبانی نرم‌افزاری و امنیتی را شامل می‌شود. این تغییر با وجود آن‌‌که در نگاه اول S24 FE را در جایگاه بسیار بالاتری نسبت به سَلَف خود قرار می‌دهد اما عملاً با نگاه به گوشی‌های 7 سال پیش سامسونگ و میزان پیشرفت احتمالی فناوری در سال‌های آینده گزینه چندان مهم و تعیین‌کننده‌ای به‌نظر نمی‌رسد. توجه به این نکته نیز ضروری‌ست که هر دوی S23 FE و S24 FE با دارا بودن تنها 8 گیگابایت رم، صفحه‌نمایش 8 بیتی و شارژر تنها 25 واتی از همین حالا در مقایسه با بسیاری از همتایان خود با رم‌های 12 گیگابایتی و بالاتر، پنل‌های 10 بیتی و بالاتر و شارژرهای 120 واتی در جایگاه پایین‌تری قرار دارند و احتمالاً این شرایط نه در 7 سال آینده بلکه در همین دو تا سه سال آینده نیز به‌شدت به ضرر این دو گوشی سامسونگ تغییر خواهد کرد.

نتیجه‌گیری

در مجموع با نگاهی به موارد شش‌گانه فوق همچنان به‌روشنی می‌توان کلاس بالاتری را برای Galaxy S24 FE در بخش‌های مهمی مثل سطوح شیشه‌ای پشت و روی دستگاه، اندازه صفحه‌نمایش و پردازنده در نظر گرفت اما گزینه‌های تعیین‌کننده دیگر مثل نوع و وضوح صفحه‌نمایش، مجموعه دوربین‌های دستگاه، حافظه رم و توان شارژر مورد پشتیبانی با تغییر خاصی نسبت به گذشته روبرو نشده و همچان در سطح S23 FE باقی مانده‌اند. بخش نرم‌افزاری گوشی با توجه به رابط کاربری مشابه و ارائه گزینه‌های هوش مصنوعی برای S23 FE برتری خاصی را برای S24 FE به‌همراه ندارد و تضمین آپدیت 7 ساله نیز با توجه به موارد اشاره شده در بالا عملاً برگ برنده تعیین‌کننده‌ای در سال‌های دورتر نخواهد بود.

در پایان نگفته پیداست که تعیین برنده نهایی این رقابت بی‌شک نیازمند حضور S24 FE در یک بررسی همه‌جانبه و مقایسه رو در رو با همتای سال گذشته آن بوده و بررسی صورت گرفته در بالا صرفاً با نگاهی به مشخصات هر دو گوشی انجام شده است.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا