آشنایی با TCL 50 NXTPAPER و TCL 50 Pro NXTPAPER – لذت مطالعه کتاب کاغذی در قابی دیجیتال

نمایش خبر

تاریخ : 1403/6/17        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، دیمنسیتی 6300 Dimensity 6300 ، جوهر الکترونیکی E Ink ، گوشی هوشمند Smartphone
واحد خبر mobile.ir : چند سالی‌ست که کمپانی TCL تولید اسمارت‌فون‌‌هایی با نام NXTPAPER را با جدیت دنبال می‌کند. شاید این دیوایس‌ها مشخصات چندان بالایی نداشته باشند اما آنچه آنها را از گوشی‌های دیگر متمایز می‌کند، به کارگیری تکنولوژی انحصاری NXTPAPER است؛ فناوری جدیدی که انعکاس نور از سطح نمایشگر را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد، خوانش متن از روی نمایشگر را راحت‌تر می‌کند و احساس خوشایند کار با سطح کاغذی را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. این کمپانی چینی روز پنجشنبه 5 سپتامبر 2024 (15 شهریور 1403)، در جریان رویداد IFA 2024، از جدیدترین اسمارت‌فون‌های خود با این تکنولوژی تحت عناوین TCL 50 NXTPAPER و TCL 50 Pro NXTPAPER پرده برداشت.

گوشی‌های هوشمند TCL 50 NXTPAPER و TCL 50 Pro NXTPAPER از لحاظ ظاهری کاملا شبیه هم هستند. ماژول دایره‌شکل بزرگی در پشت دستگاه قرار گرفته که خوشبختانه هم‌رنگ بدنه طراحی شده است. نمایشگر جلوی گوشی (که یک حفره دوربین در بالای آن دیده می‌شود) فول-اسکرین نبوده و با توجه به حاشیه‌های نسبتا زیادی که دارد، نسبت صفحه به بدنه را به 87.5 درصد می‌رساند.

هر دو گوشی در رنگ‌های خاکستری، آبی، طلایی و ارغوانی به تولید رسیده‌اند. قسمت پشتی گوشی‌ها در رنگ خاکستری از الیاف بازالت تشکیل شده و در رنگ‌های آبی، طلایی و ارغوانی شاهد استفاده از الیاف شیشه هستیم. البته، ورژن پرو در رنگ سفید (با قاب پشتی الیاف بازالت) نیز روانه بازار خواهد شد. گفتنی‌ست، هر دو دیوایس ابعادی برابر با 7.99×75.5×167.6 میلی‌متر داشته و وزن آنها به 196 گرم می‌رسد.

نمایشگر هر دو گوشی از پنل ال‌سی‌دی 6.8 اینچی با رزولوشن +FHD (معادل 1080×2460 پیکسل) تشکیل شده که تراکم را به 396 پیکسل در اینچ می‌رساند. این نمایشگر – که در لبه‌ها خمیدگی 2.5 بعدی دارد – نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی داشته و روشنایی آن 550 نیت اعلام شده است. پوشش 95 درصدی طیف رنگی NTSC و نرخ کنتراست 1500: 1 از دیگر مشخصات این نمایشگر ذکر شده‌اند. به این ترتیب، تا به اینجای کار با یک نمایشگر کاملا معمولی روبرو هستیم. اما می‌رسیم به مهم‌ترین امتیاز این نمایشگر که همان تکنولوژی NXTPAPER است.

این تکنولوژی ظاهری کاغذگونه به نمایشگر گوشی داده و لذا کاربر هیچ‌گونه انعکاس نوری را از سطح صفحه گوشی احساس نمی‌کند. در حال حاضر، این تکنولوژی ظاهراً تنها در محصولات کمپانی TCL حضور داشته و مورد مشابه دیگری در بین برندهای رقیب دیده نمی‌شود. البته شاید بتوان شبیه‌ترین نمونه به این تکنولوژی را در Gorilla Armor (به کاررفته در Galaxy S24 Ultra) جست‌وجو کرد که طبق ادعای کورنینگ، میزان بازتاب آن از سطح شیشه تا 75 درصد کاهش یافته است.

با وجود اینکه تکنولوژی NXTPAPER تا حد زیادی خیال کاربر را از وجود یک نمایشگر ایده‌آل راحت می‌کند، شرکت سازنده با تأکید بر قابلیت ضدانعکاسی، فیلتر نور آبی و شباهت نمایشگر با کاغذ، تأییدیه‌های مختلفی – از جمله تأییدیه ضدانعکاس از TÜV Rheinland، تأییدیه فیلتر نور آبی از eyesafe و تأییدیه عملکرد مشابه کاغذ از SGS – را برای اثبات ادعاهای خود ذکر می‌کند. جالب است بدانید، یک لایه ضد اثرانگشت نیز روی نمایشگر هر دو گوشی اعمال شده است.

مورد جالب دیگری که برای اولین بار در گوشی‌های TCL دیده می‌شود، به کار گرفتن یک دکمه لغزنده در لبه گوشی موسوم به NXTPAPER Key است. با فشار این دکمه، هر دو گوشی به حالتی به نام Max Ink Mode می‌روند؛ در این حالت اسمارت‌فون شما به یک گوشی سیاه و سفید (چیزی شبیه e-ink یا جوهر الکترونیک) تبدیل شده و آیکون اپلیکیشن‌ها به ساده‌ترین شکل تغییر چهره می‌دهند. به علاوه، با رفتن گوشی به حالت Max Ink Mode، بیشتر اپلیکیشن‌های گوشی از دسترس خارج شده و صرفا اپلیکیشن‌های حیاتی (مثل تماس، پیام، دوربین) و 6 اپلیکیشن منتخب شما اجازه فعالیت در پس‌زمینه را خواهند داشت.

به این ترتیب، حالت Max Ink Mode، ضمن اینکه شرایط استاندارد را برای مطالعه با گوشی مهیا می‌کند، می‌تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که به دنبال سم‌زدایی دیجیتال یا همان digital detox هستند. ناگفته پیداست، وقتی گوشی را در این حالت قرار می‌دهید، میزان مصرف باتری به شدت کاهش پیدا می‌کند، به طوری که طبق ادعای شرکت سازنده، در این حالت کاربر می‌تواند تا 7 روز (هر روز 4 ساعت) به مطالعه با گوشی ادامه دهد. (این حالت، گوشی را تا 26 روز در وضعیت استندبای نگه می‌دارد)

در کنار این ویژگی‌های جذاب، TCL از هوش مصنوعی نیز کمک گرفته و قابلیت‌های کاربردی مناسبی را به کاربران خود ارائه کرده است. به عنوان مثال، با استفاده از Text Assistant ضمن ترجمه متن انتخاب شده، می‌توانید آن متن را خلاصه کنید. قابلیت Voice Memo نیز در حقیقت عملکردی مشابه اپلیکیشن Pixel Recorder در گوشی‌های پیکسل دارد.

پس از نمایشگر، سری می‌زنیم به سایر مشخصات گوشی‌های جدید TCL. بخش پردازش در هر دو دیوایس توسط تراشه Dimensity 6300 مدیاتک مدیریت می‌شود. این چیپ‌ست 6 نانومتری شامل دو هسته 2.4 گیگاهرتزی Cortext-A76 و شش هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A55 بوده و پردازنده گرافیکی آن Mali-G57 MC2 است. هر یک از گوشی‌ها 8 گیگابایت RAM دارند، اما اختلاف در حافظه داخلی است؛ جایی که TCL 50 NXTPAPER دارای 256 گیگابایت حافظه داخلی است و TCL 50 Pro NXTPAPER از 512 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی بهره می‌برد. در هر دو مدل با استفاده از میکرو اس‌دی می‌توان این حافظه را تا 2 ترابایت دیگر نیز ارتقاء داد.

ماژول دوربینی که در پشت گوشی‌ها قرار گرفته، علاوه بر فلش ال‌ای‌دی، سه دوربین را در خود جای داده است. دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی بوده و در پشت لنزی 6 مرحله‌ای با گشودگی دیافراگم f/1.75 قرار گرفته است. این دوربین – که از سنسوری به بزرگی 1/1.67 اینچی تشکیل شده – به فوکوس خودکار تشخیص فاز مجهز بوده و می‌تواند با وضوح 1080p و سرعت 30 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کند. عضو دیگر این مجموعه، یک دوربین اولتراواید 8 مگاپیکسلی با گشودگی f/2.2 و میدان دید 120 درجه است. یک دوربین ماکروی 2 مگاپیکسلی با ضریب اف 2.4 نیز به کمک دوربین اصلی می‌آید. گفتنی‌ست در جلوی TCL 50 NXTPAPER یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی (f/2.0) دیده می‌شود، اما رزولوشن دوربین سلفی در ورژن پرو به 32 مگاپیکسل (f/2.0) افزایش می‌یابد.

باتری در هر دو اسمارت‌فون ظرفیتی معادل 5,010 میلی‌آمپر ساعت دارد. این باتری از استاندارد شارژ 33 واتی پشتیبانی کرده و شارژ کامل آن حدود 1.7 ساعت طول می‌کشد. نکته ناامیدکننده در اینجاست که TCL 50 NXTPAPER بدون شارژر عرضه شده و صرفا خریداران ورژن پرو هستند که این گوشی را به همراه شارژر دریافت می‌کنند. ناگفته نماند، دو اسپیکر استریو با تأییدیه از DTS و حسگر اثر انگشت (روی لبه دستگاه) سایر مشخصات سخت‌افزاری گوشی را تشکیل می‌دهند.

سیستم‌عامل هر دو دیوایس اندروید 14 است که تا اندروید 16 قابل ارتقاء خواهد بود. آپدیت‌های امنیتی نیز به شکل فصلی تا آگوست سال 2029 برای این دو محصول قابل‌دریافت است. هر دو اسمارت‌فون از شبکه ارتباطی 5G برخوردار بوده و علاوه بر سیم‌کارت نانو، می‌توانند از سیم‌کارت الکترونیکی (eSIM) نیز بهره‌مند شوند. سایر گزینه‌های ارتباطی این دو محصول عبارتند از جک هدفون، پورت USB-C، بلوتوث 5.3، مسیریابی ماهواره‌ای و NFC.

گوشی هوشمند TCL 50 NXTPAPER با قیمت 229 یورو وارد بازار اروپا خواهد شد. اسمارت‌فون TCL 50 Pro NXTPAPER نیز 299 یورو قیمت‌گذاری شده و علاوه بر اروپا، به آمریکای لاتین نیز راه پیدا خواهد کرد. به گفته TCL هیچ‌یک از این دو محصول – حداقل تا پایان سال 2024 – وارد بازار ایالات متحده نمی‌شوند. شرکت سازنده زمان دقیقی را برای عرضه این محصولات مشخص نکرده و صرفا به عبارت «زمانی در سال جاری» بسنده کرده است. ناگفته نماند، برخی وسایل جانبی مثل قلم استایلوس T-Pen و قاب محافظ موسوم به Flipcase نیز برای این دو گوشی پیش‌بینی شده است.

منبع : TCL


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا