معرفی گوشی مفهومی Phantom Ultimate 2 محصولی از تکنو با طراحی تاشوی سه‌گانه

نمایش خبر

تاریخ : 1403/6/8        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گوشی مفهومی Concept Phone ، گوشی تاشو Foldable Phone
واحد خبر mobile.ir : برند چینی تکنو نخستین بار با معرفی گوشی مفهومی Phantom Vision V به عنوان دستگاهی تاشو با نمایشگر رول‌شونده (rollable) در اوایل سال 2023 میلادی از تلاش‌های خود در حوزه محصولات تاشوی خلاقانه رونمایی کرد و مدتی بعد با معرفی Phantom V Fold با طراحی کتابی در کنگره جهانی موبایل 2023 به طور رسمی وارد دنیای گوشی‌های تاشو شد. این برند که سال گذشته در IFA 2023 اسمارت‌فونی با صفحه‌نمایش رول‌شونده به نام Phantom Ultimate را معرفی کرده بود، به تازگی و پیش از رویداد IFA 2024 در برلین آلمان یک گوشی مفهومی با طراحی سه‌تاشو یا tri-fold به نام Phantom Ultimate 2 را به نمایش گذاشته است که از دو لولای تاشونده و سه نمایشگر بهره می‌برد.

گوشی مفهومی دستگاهی آزمایشی محسوب می‌شود و طرح‌ها و فناوری‌های پیشرفته‌ای را به نمایش می‌گذارد که ممکن است هنوز در محصولات کنونی به کار گرفته نشده باشد. این دستگاه‌ها اغلب برای نشان دادن آنچه در آینده امکان‌پذیر است استفاده می‌شوند، اما معمولاً نسخه تجاری آن‌ها عرضه نمی‌شود. گوشی‌های با طراحی تاشوی سه‌گانه البته مفهوم چندان جدیدی به شمار نمی‌روند؛ چنان که سامسونگ در سال 2022 میلادی و در جریان برگزاری رویداد CES تصویری اجمالی از مفهوم نمایشگر سه‌گانه ارائه داده بود. پیش از سامسونگ نیز TCL در سال 2020 طرح مفهومی مشابهی را در معرض دید عموم قرار داده بود.

اینک در حالی که فعالان دنیای گوشی‌های هوشمند چشم‌انتظار معرفی نخستین گوشی هوشمند سه‌تاشو از سوی هواوی در ماه سپتامبر در چین هستند و منابع آگاه از برنامه‌های شیائومی برای ارائه گوشی تاشوی سه‌گانه در سال 2025 میلادی خبر داده‌اند، برند تکنو نتیجه تلاش‌های اخیر خود در حوزه محصولات خم‌شونده را در قالب گوشی سه‌تاشوی مفهومی Phantom Ultimate 2 ارائه داده است.

گوشی‌های تاشوی افقی کنونی به تدریج مرز میان گوشی‌های هوشمند و تبلت را از بین می‌برند، اما Phantom Ultimate 2 با طراحی تاشوی سه‌گانه می‌تواند به رقیب قَدَری برای تبلت‌های حال حاضر بازار تبدیل شود؛ چرا که پس از باز کردن صفحه‌نمایش 6.48 اینچی این محصول، با یک نمونه بزرگ 10 اینچی روبه‌رو می‌شویم که با فناوری OLED از نوع LTPO ساخته شده است و با وضوح 1620×2880 پیکسل، نسبت تصویر 4:3 و تراکم پیکسلی 392ppi را ارائه می‌دهد. این صفحه‌نمایش 10 اینچی بزرگ از حالت چند پنجره‌ای (multi-window) پشتیبانی می‌کند که به کاربر امکان می‌دهد چند برنامه را به طور هم‌زمان اجرا کند.

برند تکنو محصول مفهومی خود را نخستین گوشی تاشو با فناوری TDDI معرفی می‌کند که در آن درایور نمایشگر و سنسور لمسی در یک تراشه یکپارچه شده‌اند. ضخامت این گوشی در حالت تاشده به لطف مکانیزم لولای دوگانه تنها به 11 میلی‌متر است که در مقایسه با اسمارت‌فون‌های تاشویی مانند Galaxy Z Fold6 با 12.1 میلی‌متر ضخامت، فوق‌العاده به نظر می‌رسد.

طراحی جدید لولا در این گوشی و استفاده از مکانیزم لولای دوگانه به کاهش چین‌خوردگی نمایشگر کمک می‌کند. به گفته شرکت سازنده لولاهای این گوشی از نظر دوام تست شده‌اند و کاربر می‌تواند آن‌ها را تا 300 هزار بار تا کند که البته در میان دستگاه‌های تاشو عدد قابل توجهی به حساب نمی‌آید.

Phantom Ultimate 2 از باریک‌ترین پوشش باتری در میان گوشی‌های هوشمند موجود برخوردار است. پوشش باتری این محصول در مقایسه با باریک‌ترین پوشش‌های کنونی باتری با ضخامت 0.45 میلی‌متری، تنها 0.25 میلی‌متر ضخامت دارد و از ماده فوق فشرده‌ای موسوم به Titan Advanced Fiber ساخته شده است.

از دیگر مشخصات Phantom Ultimate 2 اطلاعاتی در دست نیست، جز آن که در تصاویر منتشرشده از این گوشی مفهومی سه دوربین با چیدمان عمودی هم دیده می‌شود.

تکنو از چند مورد استفاده خاص Phantom Ultimate 2 نیز سخن گفته است که کاربر می‌تواند گوشی را در زوایای مختلف تنظیم و از آن استفاده کند. از میان این حالت‌ها می‌توان به مدلی شبیه لپ‌تاپ اشاره کرد که از یک‌سوم پایینی به عنوان صفحه‌کلید استفاده می‌شود یا مدل موسوم به خیمه یا tent mode که در این حالت امکان تعامل رودررو (face to face) با زبان‌های مختلف فراهم می‌شود و هوش مصنوعی ترجمه را به صورت هم‌زمان پردازش می‌کند. همچنین شرکت سازنده از توسعه نرم‌افزاری در Phantom Ultimate 2 خبر داده که «تجربه‌ی کاربری اختصاصی بهینه‌شده برای طراحی سه‌تاشو» را ارائه می‌کند.

بر اساس پیش بینی موسسه پژوهشی IDC، میزان عرضه جهانی گوشی‌های تاشو تا پایان سال 2024 میلادی به 25 میلیون دستگاه خواهد رسید که نسبت به رقم 18.1 میلیون دستگاه ارائه‌شده در سال 2023 حدود 37.6 درصد بیشتر است. IDC همچنین پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2028، کل عرضه این محصولات به 45.7 میلیون دستگاه افزایش خواهد یافت که نشانگر نرخ رشد مرکب سالانه 20.3 درصدی در بازه میان سال‌های 2023 تا 2028 میلادی است. با آن که Phantom Ultimate 2 در حال حاضر یک گوشی مفهومی به حساب می‌آید، اما تکنو اعلام کرده که در حال بررسی امکان تجاری‌سازی گوشی هوشمند سه‌تاشوست و قصد دارد در اوایل سال آینده میلادی، این محصول را برای آزمون‌های عملی در دسترس قرار دهد. همچنین انتظار می‌رود برند چینی در ماه سپتامبر از دو گوشی تاشوی Phantom V Fold 2 و Phantom V Flip 2 نیز رونمایی کند.

منبع : Tecno


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا