معرفی OnePlus Nord 4 با بدنه فلزی یک‌پارچه، پردازنده Snapdragon 7+ Gen 3 و گامی به عقب در دوربین

نمایش خبر

تاریخ : 1403/4/26        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 7 پلاس جن 3 Snapdragon 7+ Gen 3 ، OnePlus Nord 4 ، وان پلاس OnePlus
واحد خبر mobile.ir : شرکت وان‌پلاس در رویدادی که در روز سه‌شنبه 16 جولای 2024 در شهر میلان ایتالیا برگزار شد از گوشی میان‌رده جدید سری نورد این شرکت با نام OnePlus Nord 4 رونمایی کرده است؛ Nord 4 که ادامه‌ای برای Nord 3 سال گذشته این برند به‌حساب می‌آید میان‌رده‌ای بالانشین با امکاناتی قابل‌قبول است که با وجود آن‌که روی کاغذ در زمینه دوربین در مقایسه با نورد 3 کاملاً پا پس کشیده اما به پردازنده سطح بالای Snapdragon 7+ Gen 3 مجهز شده،‌ باتری آن 10 درصد قوی‌تر است و شاید از همه مهم‌تر به‌گفته شرکت سازنده تنها گوشی 5G فعلی حاضردر بازار با بدنه یک‌پارچه فلزی به‌حساب می‌آید که چالش‌هایی را زمینه چگونگی طراحی آنتن‌های دستگاه به‌همراه داشته است.

در گذشته‌ای نچندان دور استفاده از بدنه یک‌پارچه یا اصطلاحاً unibody فلزی برای طراحی گوشی‌های هوشمند امری معمول و متداولی محسوب می‌شد و این ترکیب در بسیاری از گوشی‌های پرچمدار به‌کار گرفته می‌شد. با ظهور 5G و فراگیر شدن قابلیت‌هایی مثل شارژ بی‌سیم در گوشی‌های پرچمدار این گزینه آرام‌آرام به‌دست فراموشی سپرده شد و جای خود را به ترکیب پلاستیک و شیشه و آن‌چه ساندویچ شیشه و فلز نامیده می‌شد سپرد. اولین چالش پیش روی یک بدنه تمام‌فلزی در یک گوشی پیشرفته 5G به مسئله آنتن‌دهی آن مرتبط می‌شود جایی‌که به‌گفته وان‌پلاس در گذشته و در مدلی مثل وان‌پلاس 3 (فعال در شبکه 4G) تنها به 4 آنتن نیاز بود اما این تعداد در یک گوشی مدرن و جدید مثل وان‌پلاس 12 به بیش از 11 آنتن رسیده است و در نورد 4 فضای بسیاری کمی برای قرار دادن این تعداد آنتن وجود دارد.

برای حل این مشکل از دو مفهوم تازه در این مدل استفاده شده که اولی آنتن‌های کامپکت و کوچکی‌ست که به‌گفته وان‌پلاس 49.5 درصد نسبت به «آنتن‌های معمول» فضای کوچک‌تری را اشغال می‌کنند.

در راه‌‌کار دوم از آن‌چه grounding مدارهای میانی مابین آنتن‌ها و مادربورد اصلی خوانده شده استفاده می‌شود که در طی آن تداخل سیگنالی (signal interference) به میزان زیادی از میان رفته و کل بخش داخلی همانند یک آنتن بزرگ عمل می‌کند.

علاوه بر این به‌گفته وان‌پلاس بدنه یک‌پارچه فلزی، راندمان سیگنال (signal efficiency) را از طریق آنتن U شکلی که در پایین دستگاه قرار داشته و سیگنال را به کناره‌های دستگاه گسترده می‌کند، تقویت کرده و از این لحاظ نه‌تنها Nord 3 سال گذشته بلکه گوشی سطح بالاتر OnePlus 12R را نیز پشت سر می‌گذارد.

OnePlus Nord 4 در سه رنگ متمایز نقره‌ای (Mercurial Silver)،‌ خاکستری تیره (Obsidial Midnight) و سبز (Oasis Green) ارائه می‌شود که هر سه بافت متفاوتی را در یک‌سوم بالایی و محوطه دوربین‌ها ارائه کرده و در نسخه نقره‌ای ظاهراً از نگاشت لیزری برای ایجاد خطوط موازی زیبایی بهره گرفته شده است. فرم دوربین‌ها در این گوشی از عمودی به افقی تغییر کرده و مکان کلید کشویی Alert Slider و دکمه تغییر صدا در آن جابه‌جا شده است. Nord 4‌ هنوز امکان غوطه‌وری در آب را ندارد اما ظاهراً با ارتقاء استاندارد مقاومت از IP54 به IP65 درجه حفاظت بالاتری را در مقابل آب و گرد و خاک ارائه می‌کند.

OnePlus Nord 4 از ابعادی نزدیک به 8×75×162.6 میلی‌متر برخوردار بوده که نسبت به نورد 3 تغییر بزرگی نکرده اما وزن نزدیک به 200 گرمی آن حدود 6 گرم بیش‌تر شده است.

صفحه‌نمایش 6.74 اینچی دستگاه ظاهراً همان نمونه امولد 10 بیتی پیشین با وضوح 1240×2772 پیکسل با تراکم 450ppi است که روشنایی نقطه‌ای آن حالا به 2,150 نیت رسیده و در صورت فعال بودن گزینه روشنایی خودکار در زیر نور خورشید به روشنایی 1,100nits دست پیدا می‌کند. از جمله دیگر موارد ذکر شده برای این صفحه‌نمایش باید به مکانیزم کاهش نور PWM با فرکانس 2,160 هرتز، نرخ رفرش حداکثر 120 هرتزی و پشتیبانی از نمایش محتوای +HDR10 اشاره کرد. دوربین سلفی فاقد فوکوس خودکار گوشی 16 مگاپیکسلی با لنز f/2.4 است که در فیلم‌برداری از وضوح 1080p/30fps‌ فراتر نمی‌رود و سنسور اثر انگشت نوری گوشی نیز درون همین پنل جای دارد.

وان‌پلاس در زمینه دوربین کاملاً رو به عقب گام برداشته و نه‌تنها دوربین اصلی کوچک‌تری را به‌کار گرفته و دوربین اولتراواید نیز به قرار سابق است بلکه از دوربین ماکرو نیز در این مجموعه خبری نیست. دوربین اصلی دستگاه همچنان یک نمونه 50 مگاپیگسلی ساخت سونی‌ست اما سنسور 1/1.95 اینچی این دوربین در مقایسه با حسگر 1/1.56 اینچی IMX890 حاضر در Nord 3 کاملاً کوچک‌تر است و با این‌که گشودگی دیافراگم لنز آن همچنان f/1.8 در نظر گرفته شده و OIS نیز در آن فراموش نشده اما از تعداد قطعات لنز یکی کم شده و با یک لنز تنها 5 مرحله‌ای روبرو هستیم که روی کاغذ نتیجه ضعیف‌تری را ثبت خواهد کرد. دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید دستگاه نیز نکته خاصی را در بر ندارد و در غیبت فوکوس خودکار بیش‌تر جنبه تزیینی دارد.

پردازش در Nord 4 با پروسسور 4 نانومتری Snapdragon 7+ Gen 3 انجام می‌شود که با وجود آن‌که برخلاف چیپ‌ست دیمنسیتی 9000 نورد 3 سال گذشته در رده پرچمداران قرار ندارد اما با حضور یک هسته Cortex-X4، چهار هسته A720 و سه هسته A520 و گرافیک Adreno 732‌ مجموعه توانمندی را عرضه می‌کند. گوشی به 12 یا 16 گیگابایت رم LPDDR5X و 256 یا 512 گیگابایت حافظه داخلی مجهز بوده که ظاهراً تنها نسخه حجیم‌تر از نوع پر سرعت‌تر UFS 4.0 انتخاب شده و حافظه 256 گیگابایتی از نوع UFS 3.1 است. نورد 4 طبیعتاً امکان ارتقاء حافظه داخلی را نیز ارائه نمی‌کند.

ظرفیت باتری دستگاه از 5 هزار میلی آمپر ساعت سال گذشته با یک ارتقاء 10 درصدی به 5,500mAh رسیده که به‌گفته وان‌پلاس برای 17 ساعت تماشای یوتوب، 10.6 ساعت انجام بازی CoD و 11.5 ساعت مسیریابی با GPS‌ کافی خواهد بود. انرژی مورد نیاز این باتری را یک شارژر 100 واتی تأمین می‌کند که به 28 دقیقه زمان برای شارژ از تا 100 درصد نیاز خواهد داشت. این شارژر ظاهراً همراه گوشی ارائه نمی‌شود.

Nord 4‌ در بخش گزینه‌های ارتباطی به‌جز موارد معمول در اتصال به شبکه‌های 4G و 5G به وای‌فای 6 و بلوتوث 5.4، NFC‌، اینفرارد و مسیریابی‌های ماهواره‌ای تک‌فرکانسی مجهز شده و پورت USB-C آن نیز از نوع کم‌سرعت USB 2.0 است.

OnePlus Nord 4 با سیستم‌عامل اندروید 14 و رابط کاربری Oxygen OS 14.1 از 8 آگوست (18 مرداد 1403) به بازار ارائه شده و شرکت سازنده 4 آپدیت بعدی اندروید و 6 سال به‌روزرسانی‌های امنیتی را برای آن تضمین کرده است. نسخه 12GB/256GB گوشی در بازارهای مختلف اروپایی 499 یورو یا 429 پوند قیمت دارد و برای تهیه نسخه 16GB/512GB آن نیز باید 599 یورو یا 529 پوند هزینه کرد هرچند این نسخه ظاهراً در ابتدا با 50 یورو تخفیف در اختیاران خریداران اولیه قرار خواهد گرفت.

منبع : OnePlus


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا