گزارش مالی آلفابت از سهماهه نخست 2024 – افزایش درآمد در همه بخشها و تقسیم سود برای نخستین بار
نمایش خبر
تاریخ : 1403/2/11 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، آلفابت Alphabet ، گوگل Google |
سوندار پیچای (Sundar Pichai)، مدیرعامل آلفابت، در باره گزارش مالی حاضر میگوید: «نتایج به دست آمده در سهماهه نخست، از عملکرد (performance) قدرتمند بخشهای YouTube ،Search و Cloud حکایت دارد. او در ادامه ضمن رضایت از روند رو به رشد مدل هوش مصنوعی Gemini به نقش پیشروی گوگل در زمینه تحقیقات و زیرساخت AI و موقعیت مناسب این شرکت برای موج بعدی نوآوری در هوش مصنوعی اشاره کرده است.
روث پورات (Ruth Porat)، مدیر ارشد مالی آلفابت و گوگل هم با اشاره به شرایط مالی این شرکت میافزاید: «نتایج مالی قدرتمند ما در فصل نخست [امسال] توانایی درآمدی کمپانی و تلاش مداوم برای مهندسی دوباره هزینهها را نشان میدهد. [شرکت ما] در این دوره با 15 درصد رشد سالانه، درآمد 80.5 میلیارد دلار و افزایش حاشیه عملیاتی را محقق کرده است.»
در ادامه عملکرد بخشهای مختلف آلفابت را با جزئیات مورد بررسی قرار میدهیم:
کسبوکار تبلیغات
گوگل مجموع درآمد کسبکار تبلیغات خود را در سهماهه نخست امسال حدود 61.66 میلیارد دلار گزارش کرده که در مقایسه با رقم نزدیک به 54.55 میلیارد دلاری سال گذشته، نشانگر رشد 13 درصدی است. به گفته کارشناسان به نظر میرسد تبلیغات گوگل، به عنوان کسبوکار اصلی این شرکت، پس از سالهای دشوار 2022 و 2023 که افزایش نرخ بهره و نگرانیهای تورمی، برندها را مجبور به عقبنشینی از هزینههای تبلیغاتی کرده بود، بار دیگر شتاب گرفته است.
این رقم در حالی محقق شده که آلفابت در سهماهه چهارم سال گذشته، شاهد کاهش درآمد در کسبوکار تبلیغات خود بود؛ امری که در میانه رقابت فزاینده با آمازون، فیسبوک و رقبای نوظهوری مانند TikTok، موقعیت سهام شرکت را نیز با دشواری مواجه ساخته بود. البته قدرت رقابتی TikTok پس از دستور رییس جمهور آمریکا مبنی بر فرصت 9 تا دوازده ماهه برای فروش این شرکت، تا حدودی کاهش یافت و شرکتهای آمریکایی از این مسئله منتفع شدند.
بر اساس این گزارش، از مجموع درآمد 61.66 میلیارد دلاری این بخش، درآمد حاصل از تبلیغات YouTube برابر با 8.09 میلیارد بوده که از تخمین 7.72 میلیارد دلاری موسسه StreetAccount فراتر رفته است. این در حالی درآمد ابرشرکت آمریکایی از این بخش در دوره مشابه سال گذشته 6.69 میلیارد دلار بوده و به این ترتیب رشد نزدیک به 21 درصدی را تجربه کرده است.
کسبوکار ابری
درآمد غول فناوری از کسبوکار ابری یا Google Cloud نیز 9.57 میلیارد دلار گزارش شده است که در مقایسه با درآمد 7.45 میلیارد دلاری فصل اول 2023 رشد 28 درصدی را به ثبت رسانده و از برآورد 9.35 میلیارد دلاری تحلیلگران StreetAccount پیشی گرفته است. سود عملیاتی کسبوکار ابری گوگل نیز در این مدت بیش از چهار برابر افزایش یافته و به 900 میلیون دلار رسیده است. امری که به نوبه خود موفقیت سرمایهگذاری طولانی مدت در این حوزه و تلاش برای برای همگام شدن با Web Services آمازون و Azure مایکروسافت را نشان میدهد.
گوگل همچنین از سرمایهگذاری هنگفتی در زمینه هوش مصنوعی خبر داده است و با افزودن ویژگیهای هوش مصنوعی مولد (generative AI) به موتور جستوجو و دیگر سرویسها، میکوشد از ادامه کاربرد ابزارهای شرکت از سوی کاربران و حفظ موقعیت رهبری در کسبوکار جستوجوی اطلاعات آنلاین اطمینان حاصل کند.
سرمایهگذاران و کارشناسان پیشتر از اهمیت و جذابیت بالای سرویسهای ابری گوگل به سبب قیمتگذاری و سهولت ادغام آنها با ابزارهای دیگر برای استارتاپهای فعال در زمینه سرمایهگذاری خطرپذیر به منظور توسعه فناوریهای هوش مصنوعی مولد سخن گفتهاند. گوگل مدل هوش مصنوعی خود موسوم به Gemini را در دسامبر 2023 عنوان ابزاری کارآمد برای اتوماسیون فرایندها، از کدنویسی تا ایجاد سند، به بازار عرضه کرده است. با این حال عرضه این ابزار با انتقاداتی نیز مواجه شده است. به طور مثال، تصاویر تاریخی نادرست ارائهشده از رهبران سابق ایالات متحده و سربازان آلمانی دوران جنگ جهانی دوم مورد اعتراض بسیاری قرار گرفته و گوگل از تلاش برای رفع مشکلاتی از این دست خبر داده است.
کسبوکار اشتراکها، پلتفرمها و دستگاهها
بخش اشتراکها، پلتفرمها و دستگاهها (Google subscriptions, platforms, and devices) که پیشتر با عنوان Google other شناخته میشد و بخشهای سختافزاری از جمله گوشیهای پیکسل و اسپیکرهای هوشمند، فروشگاه Paly Store و درآمدهای غیر تبلیغاتی YouTube را شامل میشود، در سهماهه اخیر درآمد 8.74 میلیارد دلاری را برای غول آمریکایی به ارمغان آورده است که نسبت به رقم 7.41 میلیارد دلاری مدت مشابه سال گذشته، از روند صعودی حکایت دارد.
Other bets
البته در کنار این رشدها، کسبوکار Other Bets آلفابت، همچنان به زیاندهی ادامه میدهد. اگر چه درآمد 495 میلیون دلاری این بخش در مقایسه با درآمد 288 میلیون دلاری دوره مشابه سال گذشته افزایش یافته است، اما همچنان زیان 1.02 میلیارد دلاری را گزارش کرده که البته نسبت به سهماهه نخست 2023 با کاهش مواجه شده است.
هزینههای سرمایهای آلفابت در این مدت 12 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با رقم مشابه سال پیش 91 درصد افزایش را نشان میدهد. افزایشی که به گفته برخی تحلیلگران فراتر از انتظار بوده است. همچنین در حالی که موسسه StreetAccount هزینه آلفابت برای خرید ترافیک را 12.74 میلیارد دلار پیشبینی کرده بود، دادههای این گزارش نشان میدهد که این مجموعه در بازه زمانی ژانویه تا مارس 2024، 12.95 میلیارد دلار برای خرید ترافیک هزینه کرده است.
بنابر اعلام آلفابت، هیأت مدیره شرکت پرداخت سود نقدی 20 سنتی را در تاریخ 17 ژوئن تصویب کرده است که به کسانی پرداخت خواهد شد که تا تاریخ 10 ژوئن 2024 سهامدار رسمی (stockholders of record) شرکت بودهاند. به علاوه، آلفابت در نظر دارد که نسبت به پرداخت سود نقدی سهماهه در آینده اقدام کند. جالب آن که شرکتMeta Platforms به عنوان یکی از رقبای آلفابت، حدود سه ماه پیش و پس از ارائه گزارش مالی خود از سهماهه چهارم و کل سال 2023 از پرداخت اولین سود نقدی 50 سنتی خود به ازای هر سهم خبر داده بود. امری که ارزش سهام این شرکت را در بازار سهام روز بعد 196 میلیارد دلار افزایش داد. در واقع در حال حاضر آمازون تنها مجموعه در میان شرکتهای بزرگ فناوری به شمار میرود که سود سهام نقدی را به سهامداران خود پرداخت نمیکند.
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی
- IDC: جایگاه نخست سامسونگ در بازار گوشیهای تاشو با تکیه بر Z Fold6 و Z Flip6
- اپل iPhone 16 Pro Max در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- معرفی گوشیهای مخصوص بازی Red Magic 10 Pro و +10Pro با تراشه SD 8 Elite و باتریهای حجیم