گزارش Canalys از بازار بندهای پوشیدنی در فصل چهارم و کل سال 2022 - کاهش عرضه 5 تولیدکننده برتر
نمایش خبر
تاریخ : 1401/12/21 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، پوشیدنی Wearable ، دستبند هوشمند Smart Band ، ساعت هوشمند Smartwatch ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، گوگل Google |
مطابق این گزارش، پنج شرکت برتر این بازار یعنی اپل، شیائومی، هواوی، سامسونگ و گوگل در سهماهه منتهی به دسامبر 2022 افت سالانه در عرضه را به ثبت رساندهاند که Canalys آن را به چالشهای کلان اقتصادی در سطح جهان نسبت میدهد؛ امری که میتواند به عواملی همچون اختلال در زنجیره تأمین، فشارهای تورمی و تغییر سلیقه مصرفکنندگان در زمینه هزینه کردن پول اشاره داشته باشد. در این میان اپل تنها شرکتی بوده که در کل سال میلادی گذشته شاهد افزایش عرضه 5 درصدی بوده است. در سهماههای که گذشت غول کوپرتینوئی که شرکت پیشتاز در تولید ساعتهای هوشمند و کل بازار بندهای پوشیدنی به شمار میرود، در مقایسه با فصل مشابه سال 2021، با افت 17 درصدی مواجه شده است.
گوگل در همین مقطع زمانی با وجود افت 25 درصدی ناشی از کاهش عرضه فیتبیت، به پله دوم تولیدکنندگان برتر بندهای پوشیدنی صعود کرد چرا که توانست با عرضه 880 هزار Pixel Watch و تجربه رشد 16 درصدی حاصل از آن، بخشی از این زیان را جبران کند. شیائومی، هواوی و سامسونگ نیز در جایگاههای بعدی همگی با نزول قابل توجهی مواجه بودهاند که در این میان سامسونگ به رتبه پنجم سقوط کرد و روند رو به رشد آن به طور ناگهانی در فصل پایانی سال گذشته با 35 درصد افت روبهرو شد که کارشناسان Canalys آن را به کاهش سود حاصل از مهاجرت به پلتفرم WearOS و بهروزرسانی تکراری سری Galaxy Watch5 نسبت میدهند. با این حال اپل، سامسونگ و هواوی علیرغم دوره نه چندان موفق در پایان سال 2022، توانستند افزایش سالانه خود را در بخش ساعت هوشمند حفظ کنند و به مسیر ملایم رشد کل بازار یاری رسانند.
موسسه Canalys پوشیدنیها را به سه دسته بندهای ساده، ساعتهای ساده و ساعتهای هوشمند تقسیم میکند؛ اگر چه تفاوت میان این سه بخش با عرضه محصولات جدید در حال کمرنگتر شدن است. بر این اساس، در سال گذشته میلادی ساعتهای هوشمند در مجموع 3 درصد و ساعتهای ساده 21 درصد رشد را تجربه کردند، در حالی که کل بازار بندهای پوشیدنی به سبب افت 39 درصدی بندهای ساده، شاهد 5 درصد کاهش بوده است.
سینثیا چن (Cynthia Chen)، یکی از تحلیلگران Canalys در این باره میگوید: «انتظار میرود بازار بندهای پوشیدنی در سال 2023 به میزان نسبتا اندک 2 درصد رشد کند. در حالی که انتظار داریم بندهای ساده [همچنان] به [روند] نزولی [خود] ادامه دهند، ساعتهای ساده و اسمارتواچها با رشد همراه خواهند بود؛ رشدی که البته کمتر از 10 درصد باقی خواهد ماند. [در این میان] تولیدکنندگان نیز هشیارانه عمل میکنند و با توجه به بهبود شرایط اقتصادی مصرفکنندگان، بیش از کمیت بر کیفیت محصولات متمرکز خواهند بود.» تحلیلگران Canalys در پایان پیشبینی کردهاند که ساعتهای هوشمند با 8 درصد رشد در مقایسه با رشد 6 درصدی ساعتهای ساده عملکرد بهتری داشته باشند. به علاوه، انتظار میرود در سال جاری میلادی، بیشتر شاهد توسعه سیستمعامل ساعتهای هوشمند باشیم و به پشتوانه کاربردهای عملی، اضافه شدن قابلیتهایی همچون اتصالپذیری و ردیابی در دستور کار قرار خواهد گرفت. مسألهای که از تمایل فزاینده مصرفکنندگان به خرید ساعتهای پیشرفتهتر تغذیه میشود.
بازار پوشیدنیها فضای داغ رقابتی در صنعت فناوری است و نبرد میان بازیگران اصلی آن به شدت جریان دارد. رکود نسبتا جدی در فصل چهارم سال گذشته میلادی نشان میدهد که حتی فعالان اصلی این بازار هم از نوسانات دورهای در امان نیستند. حال باید دید که این شرکتها چگونه با شرایط تازه سازگار میشوند و روند نوآوری و پیشرفت خود را حفظ میکنند.
- خواسته وزارت دادگستری آمریکا از دادگاه برای مبارزه با انحصارطلبی گوگل: واگذاری کروم و نظارت بر اندروید
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی