گزارش Canalys از وضعیت بازار جهانی گوشیهای هوشمند در سهماهه چهارم و کل سال 2022
نمایش خبر
تاریخ : 1401/10/29 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo |
همان طور که گفتیم، اپل موفق شد با کسب 25 درصد از سهم بازار اسمارتفون در سهماهه چهارم 2022، در رتبه نخست قرار بگیرد. لازم به ذکر است، اپل تا به امروز چنین سهمی از بازار جهانی را در یک فصل تجربه نکرده بود و این رقم در نوع خود یک رکورد محسوب میشود. نکته جالبتر اینکه این رکورد در حالی به نام اپل ثبت میشود که این کمپانی آمریکایی با چالشهایی مثل کاهش تقاضا و مشکلات تولید در کارخانه ژنگژو (چین) نیز دست و پنجه نرم میکند.
سامسونگ با در اختیار گرفتن 20 درصد از سهم بازار در سهماهه چهارم، پس از اپل در رتبه دوم قرار گرفت، اما همان طور که در مقدمه گفته شد، در کل سال 2022 سامسونگ با کسب 22 درصد از سهم بازار، عنوان برترین فروشنده سال 2022 را از آن خود کرد. به دلیل مشکلات به وجود آمده در هند برای شیائومی، سهم این کمپانی از بازار جهانی در سهماهه پایانی 2022 به 11 درصد کاهش یافت و شیائومی در رتبه سوم جهانی قرار گرفت. اوپو و ویوو نیز به ترتیب با کسب 10 و 8 درصد از سهم بازار جهانی، در رتبههای چهارم و پنجم ایستادند.
به گفته رونار برهوود (Runar Bjorhovde)، تحلیلگر پژوهشی Canalys، کانالهای فروش در مواجهه با موجودی جدید محتاط بوده و همین امر عرضه در سهماهه چهارم را کاهش داده است. به پشتوانه مشوقهای ارائه شده از سوی فروشندگان و کانالهای فروش، در فصل پایانی سال 2022 شاهد کاهش سطح موجودی کمپانیها بودیم. در حالی که در فصلهای قبل تقاضا برای گوشیهای هوشمند در ردههای پایین و میانی به سرعت پایین میآمد، در سهماهه چهارم ضعیف شدن تقاضا گریبانگیر اسمارتفونهای رده بالا شد. برهوود میافزاید: «عملکرد بازار در سهماهه چهارم 2022 تفاوت آشکاری با سهماهه چهارم 2021 دارد؛ [سهماههای] که در آن تقاضا افزایش و مشکلات عرضه تسهیل شده بود.»
لی ژوان چیو (Le Xuan Chiew)، تحلیلگر پژوهشی Canalys، بر این باور است که کمپانیها با اولویتبندی کردن سودآوری و تلاش برای حفظ سهم خود از بازار، سال 2023 را با احتیاط بیشتری آغاز میکنند. این کمپانیها با کاهش هزینهها، سعی میکنند خود را با واقعیت جدید بازار تطبیق دهند. از جمله راههایی که کمپانیها میتوانند به وسیله آن سهم خود از بازار را حفظ کنند، برقراری مشارکت قوی با کانالهای فروش است، چرا که شرایط دشوار بازار (چه برای شرکای کانالهای فروش و چه برای کمپانیها) میتواند زمینهساز مذاکرات سازندهای شود.
با توجه به احتمال ادامه شرایط دشوار کنونی، کارشناسان Canalys رشد ناچیز و یا نزدیک به صفر را برای بازار اسمارتفون در سال 2023 پیشبینی میکنند. به گفته لی ژوان چیو، درست است که فشارهای ناشی از تورم به تدریج در سال 2023 کمتر میشود، اما رکود اقتصادی و اوضاع آشفته بازار کار از جمله عواملی هستند که ظرفیتهای بازار را محدود میکنند. این امر میتواند اثری نامطلوب بر بازارهای اشباع مثل اروپای غربی و آمریکای شمالی داشته باشد؛ بازارهایی که مصرفکنندگان در آنها عمدتا به خرید گوشیهای هوشمند میانرده و رده بالا علاقه دارند.
پس از قرنطینههای پیدرپی به علت ویروس کرونا، بازگشاییها در چین آغاز شده و همین امر میزان اطمینان مصرفکنندگان و کسبوکارها را بهبود میبخشد. البته تأثیر محرکهای دولتی بین 6 تا 9 ماه آینده خود را نشان خواهد داد. لذا انتظار میرود تقاضا برای خرید گوشیهای هوشمند در چین – حداقل در کوتاهمدت – همچنان پرچالش باقی بماند. ناگفته نماند، طبق برآوردهای کارشناسان Canalys، میتوان در برخی مناطق رشد را انتظار داشت، به ویژه آسیای جنوب شرقی که به احتمال زیاد شاهد ریکاوری اقتصادی خواهد بود. همچنین، با برداشته شدن قرنطینه در چین، صنعت گردشگری در این کشور جان دوبارهای خواهد گرفت و محرکی برای فعالیتهای کسبوکار خواهد شد.
- بررسی ویدئویی و نگاهی از نزدیک به ردمی +Note 14 Pro
- معرفی Moto G05 ،Moto G15 Power ،Moto G15 و Moto E15 – پایینردههای اقتصادی موتورولا
- رونمایی از Poco M7 Pro 5G – میانردهای با Dimensity 7025 Ultra و دوربین 50 مگاپیکسلی
- معرفی Honor GT با SD 8 Gen 3، دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی و شارژر سیمی 100 واتی
- معرفی نسخه چینی vivo Y300 5G – میانردهای با تراشه Dimensity 6300 و اسپیکرهای قدرتمند
- معرفی Lava Blaze Duo 5G با طراحی زیبا، Dimensity 7025 و نمایشگر ثانویه 1.58 اینچی
- معرفی نسل جدید مدل هوش مصنوعی Gemini 2.0 با قابلیت تبدیل متن به گفتار و تصویر