گزارش Counterpoint از بازار جهانی ماژول اینترنت اشیاء سلولی در سهماهه دوم 2022
نمایش خبر
تاریخ : 1401/7/5 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، اینترنت اشیاء IoT ، کانترپوینت Counterpoint |
کارشناسان Counterpoint این رشد 20 درصدی را به تحول دیجیتال ادامهدار نسبت میدهند؛ تحولاتی شامل کارکردهایی در حوزه زیرساختهای حیاتی و لوجستیک که در نتیجه برخی تکنولوژیهای سلولی رده-پایین از جمله Cat-1 و NB-IoT ایجاد شده است. همچنین، همزمان با ورود صنعت اینترنت اشیا به مرحله جدیدی از رشد، بازیگران فعال در این صنعت نیز در نحوه ارائه محصولات خود تجدیدنظر کردند. به این شکل که این کمپانیها با شرکایی در زنجیره ارزش وارد همکاری شده و اقدام به خرید برخی رقبای کلیدی کردهاند.
همان طور که گفته شد، چین – علیرغم محدودیتهای کرونایی – همچنان بزرگترین بازار IoT در جهان بوده و بیش از نیمی از تقاضا در این حوزه را به خود اختصاص میدهد. بازار ماژول اینترنت اشیاء سلولی چین کمی نسبت به ماههای گذشته بهبود یافته است. کارشناسان Counterpoint این بهبود را به کارکردهای ناشی از محدودیتهای آمد و شد – از جمله قفلهای هوشمند، سیستمهای نظارتی و روترها – نسبت میدهند. پس از چین، بازارهای آمریکای شمالی و اروپای غربی نیز به رشد باثباتی دست یافته و جایگاههای دومی و سومی خود را در بازار جهانی ماژول IoT سلولی حفظ کردند. ناگفته نماند، کشور هند با دستیابی به رشد سالانه 264 درصدی، سریعترین رشد را در بازار جهانی داشته است. البته توسعه اینترنت اشیا در هند در سطح پایینتری بوده و عمدتا مواردی مثل کنتورهای هوشمند، تلهماتیک، پایانههای فروش (POS) و کارکردهای اتوماسیونی را شامل میشود.
سومن مندل (Soumen Mandal)، از تحلیلگران پژوهشی ارشد Counterpoint، بر این باور است که بازار ماژول اینترنت اشیا در حال گذر از مرحلهای بحرانی است؛ جایی که برندهای چینی بزرگتر شده و زمینه رشد برندهای بینالمللی را با مشکل مواجه کردهاند. در نتیجه، با خرید برندهای Thales و Mobilogix توسط کمپانی Telit، شاهد موج نخست تجمیع و یکپارچهسازی در این صنعت بودیم. خریداری شرکت Sierra Wireless (فروشنده روتر و IoT سلولی) توسط Semtech (تولیدکننده بزرگ قطعه و تأمینکننده چیپست در حوزه IoT) نیز یکی دیگر از این موارد به شمار میرود. این نشان میدهد کمپانیهای غربی در تلاشند تا با یکپارچهسازی هرچه بیشتر، در برابر برندهای چینی قد علم کنند.
هرچند که سومن مندل در ادامه به این مورد اشاره کرد که در حال حاضر 6 برند از 10 برند برتر جهانی در حوزه ماژول IoT چینی هستند و رقابت ژئوپولیتیکی و نگرانی بابت امنیت دادهها رو به افزایش است. از این رو، بازیگران بینالمللی در این حوزه، به دنبال فرصتی برای یکپارچه شدن و ایجاد دو قطبی در این بازار هستند. گفتنیست، برای موفقیت در این بازار، داشتن سبد محصولات متنوع و خدمات پس از فروش قوی، بسیار کلیدی است. به گفته مندل، بهبود محصولات کمپانیهایی مثل Telit ،Thales ،u-blox و Sierra Wireless طی یک سال اخیر، قدمی در مسیر درست تلقی میشود.
در ادامه نگاهی داریم به عملکرد برخی از مهمترین برندهای فروشنده ماژول اینترنت اشیاء سلولی در سه ماهه دوم سال 2022:
بدون شک Quectel یکهتاز بلامنازع این بازار است. عرضه ماژولهای این کمپانی چینی در سهماهه دوم با رشد سالانه 47 درصدی همراه بوده و این شرکت هماکنون با در دست داشتن 38.9 درصد از سهم بازار جهانی، با فاصله زیادی از سایر برندها در جایگاه نخست ایستاده است. پس از Quectel، دیگر کمپانی چینی یعنی Fibocom – که در فصل اخیر به رشد 12 درصدی دست پیدا کرده – با کسب 8.7 درصد از بازار جهانی، رتبه دوم را به خود اختصاص میدهد. کمپانیهای چینی China Mobile ،MeiG و Sunsea نیز هر کدام با کسب حدود 5.5 درصد از سهم بازار جهانی در رتبههای سوم تا پنجم قرار میگیرند.
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها