گزارش Canalys از بازار اسمارتفون در سهماهه چهارم 2021- اپل جایگاه نخست را پس گرفت
نمایش خبر
تاریخ : 1400/10/29 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo |
سامسونگ که در سهماهه اول، دوم و سوم سال گذشته با پیشی گرفتن از اپل، جایگاه نخست را در عرضه جهانی اسمارتفون به ثبت رسانده بود، در پایان سال بار دیگر به رتبه دوم سقوط کرده است؛ هرچند میزان گوشیهای هوشمند ارائهشده توسط این کمپانی در مقایسه با سهماهه پایانی سال 2020، به اپل نزدیکتر شده است. در سهماهه چهارم 2020، اپل و سامسونگ به ترتیب 23 و 17 درصد از بازار را در اختیار داشتند، حال آن که در فصل پایانی 2021، این اعداد به ترتیب 22 درصد و 20 درصد بود که رقابت نزدیکتر دو ابرشرکت را به خوبی نشان میدهد. البته این چرخه رقابتی تا حدود زیادی طبیعی است، چرا که آیفونهای جدید در ماه سپتامبر یا نوامبر عرضه میشوند و افزایش فروش اپل را به دنبال دارند. در ادامه و پس از جذب این تقاضا، شرایط بار دیگر به وضعیت متعادل نزدیک میشود. بعد از این دو کمپانی، شیائومی با سهم بازار 12 درصدی قرار دارد و اوپو و ویوو نیز در رقابتی بسیار نزدیک بر سر جایگاه بعدی، با فواصل یک درصدی، به ترتیب رتبههای چهارم و پنجم را از آن خود ساختهاند.
به گفته سانیام چائوراسیا (Sanyam Chaurasia)، یکی از تحلیلگران Canalys، اپل با عملکرد خیرهکننده آیفون 13، پس از سه فصل دوباره به صدر بازار گوشیهای هوشمند بازگشته است. از دید او، قیمتگذاری تهاجمی گوشیهای پرچمدار اپل سبب شده که عملکرد آیفون در سرزمین اصلی چین به نحو بیسابقهای ارتقا یابد. به علاوه زنجیره تأمین غول کوپرتینویی نیز در حال احیاست؛ هرچند همچنان با کمبود قطعات کلیدی و کاهش تولید در سهماهه چهارم روبرو بوده است. امری که به تأمین نشدن تقاضای موجود برای آیفون در فصل پایانی 2021 انجامید. غول آمریکایی بر اساس اولویتبندی بازارها، زمان تحویل را در بازارهای با اولویت بالا در محدوده مناسبی حفظ کرد، اما در برخی از بازارها نیز مشتریان بایستی برای خرید آیفونهای جدید مدتی در انتظار میماندند.
همان طور که اشاره شد، مشکلات زنجیره تأمین بر بسیاری صنایع و کسبوکارها در سراسر دنیا تأثیر گذارده است و تولیدکنندگان گوناگون از خودروسازان بزرگ گرفته تا شرکتهایی همچون سونی و مایکروسافت و تقریباً همه تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند، در تأمین قطعات به میزان کافی ناکام ماندند و در نتیجه سرعت تولید و تحویل آنها، کاهش یافته است.
نیکول پنگ (Nicole Peng)، معاون بخش موبایل در Canalys، هم با اشاره به شرایط زنجیره تأمین قطعات میگوید: «اختلال زنجیره تأمین بیشترین تأثیر را بر فروشندگان محصولات رده پایین گذاشته است. [البته] تولیدکنندگان قطعات [در واکنش به تقاضای بالا] بر ظرفیت تولید خود افزودهاند، اما سالها طول خواهد کشید تا سازندگان اصلی تراشه ظرفیت تولید را به طور قابل ملاحظهای افزایش دهند». به گفته پنگ برندهای اسمارتفون در این میان به دنبال نوآوری و استفاده حداکثری از شرایط هستند. آنها نه تنها مشخصات دستگاهها را در واکنش به موجودی قطعات تغییر میدهند، بلکه به همکاری با سازندگان نوظهور تراشه میپردازند تا منابع جدیدی برای IC در دسترس داشته باشند. همچنین خطوط تولید خود را روی مدلهای پرفروش متمرکز میکنند و عرضه محصولات جدید را در دستور کار قرار میدهند. به باور نیکول پنگ، این شیوهها به برندهای بزرگتر مزیتی رقابتی میبخشد و توانایی مقابله کوتاهمدت با شرایط را برای آنها ایجاد میکند، زیرا به نظر میرسد تنگناهای موجود تا نیمه دوم سال 2022 کاهش نخواهد یافت.
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها