گزارش Sensor Tower از دانلود و درآمدزایی اپلیکیشن‌های موبایل در سال 2021 – درآمد 133 میلیارد دلاری

نمایش خبر

تاریخ : 1400/9/21        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، بازی Game ، اپلیکیشن Application ، گوگل پلی Google Play ، فروشگاه برنامه های اپل App Store
واحد خبر mobile.ir : بدون شک سال 2020 یک سال استثنایی برای بازار اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایل بود؛ دورانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا، گرایش مردم به استفاده از اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایل با جهش فوق‌العاده‌ای همراه شد، به طوری که طبق گزارش Sensor Tower، میزان هزینه کاربران برای اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها در آن سال با رشد چشمگیر بیش از 30 درصدی به 111.1 میلیارد دلار رسید. ظاهرا با فروکش کردن تب کرونا در برخی نقاط دنیا، این بازار هم به حالت عادی بازگشته است. طبق گزارشی که اخیرا از سوی Sensor Tower منتشر شد، کاربران در سال 2021 بالغ بر 133 میلیارد دلار را برای اپلیکیشن‌های موبایل هزینه کرده‌اند که نسبت به سال 2020 با 19.7 درصد رشد همراه بوده است.

طبق برآورد Sensor Tower، تا پایان سال 2021 کاربران مبلغ 85.1 میلیارد دلار را از طریق App Store صرف اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایل می‌کنند که در مقایسه با 72.3 میلیارد دلار در سال 2020 از رشد سالانه 17.7 درصدی حکایت می‌کند. حجم پولی که در پلتفرم رقیب – یعنی Google Play – از طریق کاربران اندروید صرف اپلیکیشن‌ها (بازی و غیربازی) شده، 47.9 میلیارد دلار برآورد شده است. هرچند که این مبلغ کمتر از مجموع درآمدزایی App Store بوده، اما رشد سالانه آن 23.5 درصد اعلام شده که از این جهت بر پلتفرم اپل برتری پیدا می‌کند. در کل، نسبت هزینه‌های صرف‌شده در این دو پلتفرم، تقریبا همان نسبت سال 2020 بوده و به این ترتیب، درآمد App Store تقریبا 1.8 برابر Google Play خواهد بود.

هزینه صورت گرفته از سوی کاربران برای اپلیکیشن‌ها و گیم‌های موبایلی در سال 2021

بررسی اپلیکیشن‌های غیرگیمینگ

درآمدزایی

با احتساب مجموع درآمد کسب‌شده از هر دو فروشگاه App Store و Google Play در سال 2021، اپلیکیشن تیک‌تاک (که کاربران iOS در چین آن را با عنوان Douyin می‌شناسند)، همچنان عنوان درآمدزاترین اپلیکیشن غیرگیم را حفظ می‌کند. داده‌های Sensor Tower نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری میلادی تا پایان نوامبر، اپلیکیشن تیک‌تاک (محصول کمپانی چینی ByteDance) حدود 2 میلیارد دلار درآمد کسب کرده که نسبت به درآمد این اپلیکیشن در مدت مشابه سال گذشته 67 درصد رشد داشته است. طبق برآوردها، درآمد این اپلیکیشن در کل سال 2021 بالغ بر 2.3 میلیارد دلار خواهد بود. با فرض صحت این پیش‌بینی، مجموع درآمد تیک‌تاک (از آغاز فعالیت تا پایان سال 2021) به رقم خیره‌کننده 3.8 میلیارد دلار می‌رسد.

برترین اپلیکیشن‌های سودآور در سال 2021

اگر بخواهیم فروشگاه‌های اپل و گوگل را به تفکیک بررسی کنیم، تیک‌تاک باز هم در رأس اپلیکیشن‌های غیرگیم درآمدزا در App Store قرار می‌گیرد. البته تیک‌تاک در جدول درآمدزاترین اپلیکیشن‌های Google Play مکانی بهتر از چهارم ندارد، زیرا در این فروشگاه، اپلیکیشن‌های Piccoma ،Google One و +Disney هستند که رتبه‌های اول تا سوم درآمدزایی را از آن خود کرده‌اند. به گفته کارشناسان Sensor Tower، درآمد اپلیکیشن Google One تا پایان سال 2021 با رشد سالانه 123 درصدی، به 1 میلیارد دلار بالغ خواهد شد (مقایسه کنید با درآمد 448.5 میلیون دلاری این اپلیکیشن در سال 2020).

تعداد نصب‌های اولیه

تعداد دفعاتی که یک اپلیکیشن برای اولین بار روی دیوایس‌ها نصب می‌شود، کمیتی‌ست که در سال 2021 تغییر چندانی نسبت به سال قبل از آن نداشته و با رشد 0.5 درصدی به 143.6 میلیارد بار (در هر دو پلتفرم Google Play و App Store) رسیده است. عمده نصب-اولی‌ها – با 111.3 میلیارد بار – به Google Play مربوط می‌شود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.6 درصد بیشتر شده است. در مقابل، برآورد می‌شود تعداد اولین نصب اپلیکیشن‌های iOS در کل سال 2021 با افتی 6.1 درصدی به 32.3 میلیارد بار کاهش یابد.

میزان دانلود جهانی اپلیکیشن‌ها و گیم‌های موبایلی در سال 2021

گزارش اخیر Sensor Tower نشان می‌دهد طی سال 2021، اپلیکیشن تیک‌تاک 745.9 میلیون بار از طریق App Store و Google Play روی دیوایس‌های کاربران نصب شده و عنوان پردانلودترین اپلیکیشن App Store در سال 2021 را از آن خود می‌کند (این اپلیکیشن از لحاظ تعداد دانلود در Google Play، جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است). ناگفته نماند تعداد دانلود تیک‌تاک در سال 2020 به رقم خیره‌کننده 980.7 میلیون بار رسیده بود و این نشان می‌دهد این اپلیکیشن (حتی با وجود تحریم در هند) تا چه اندازه در بین کاربران محبوب است. ناگفته نماند، عنوان پردانلودترین اپلیکیشن Google Play در سال 2021 با 500.9 میلیون بار نصب به فیس‌بوک می‌رسد.

برترین اپلیکیشن‌ها در جهان برحسب تعداد دانلود در سال 2021

بررسی اپلیکیشن‌های گیمینگ

درآمدزایی

درآمد حاصل از اپلیکیشن‌های بازی در هر دو فروشگاه Google Play و App Store در سال 2021 – با 12.6 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته – بالغ بر 89.6 میلیارد دلار است. با وجود ادامه رشد سالانه این دسته از اپلیکیشن‌ها، سهم آنها از مجموع هزینه صرف‌شده از سوی کاربران کاهش یافته است. در سال 2019 چیزی معادل 74.1 درصد از مجموع هزینه‌های صرف‌شده برای اپلیکیشن‌ها به بازی‌های موبایل اختصاص داشت. در سال 2020 سهم بازی‌های موبایل از مجموع درآمد اپلیکیشن‌ها به 71.7 درصد کاهش یافت. حال، انتظار می‌رود این میزان در سال 2021 به 67.4 درصد برسد. این امر از رشد بی‌وقفه اپلیکیشن‌های غیربازی در حوزه‌هایی مثل «سرگرمی» یا Entertainment حکایت می‌کند که در نتیجه گسترش کرونا، با اقبال خوبی مواجه شدند.

با تمام این تفاسیر، عمده هزینه‌های انجام‌شده برای اپلیکیشن‌ها همچنان برای بازی‌ها صرف می‌شود. طبق گزارش Sensor Tower، در حال حاضر حدود 61.5 درصد از درآمد App Store و 78 درصد از درآمد Google Play از راه بازی‌ها تأمین می‌شود.

هزینه صورت گرفته از سوی کاربران برای گیم‌های موبایلی در سال 2021

برآوردهای Sensor Tower حاکی از آن است که تا پایان سال جاری میلادی، گیمرهای موبایل چیزی حدود 52.3 میلیارد دلار را از طریق App Store برای بازی‌های موبایل هزینه می‌کنند که این میزان در قیاس با مدت مشابه سال گذشته 9.9 درصد رشد داشته است. بیشترین درآمد در بین بازی‌های App Store از آن Honor of Kings (محصول کمپانی چینی Tencent) است. درآمد حاصل از این بازی در سال جاری میلادی با رشد سالانه 16 درصدی بالغ بر 2.9 میلیارد دلار بوده است. جالب است بدانید مجموع درآمدهای این بازی (از آغاز فعالیت تا کنون) امسال از مرز 10 میلیارد دلار عبور کرد.

برترین بازی‌های سودآور در سال 2021

تا پایان سال 2021، هزینه گیمرها برای بازی‌های موبایل در Google Play با رشد 16.6 درصدی نسبت به سال 2020 بالغ بر 37.3 میلیارد دلار خواهد بود. بر خلاف iOS، ظاهرا گیمرهای اندروید علاقه چندانی به Honor of Kings ندارند، زیرا این بازی حتی در بین 10 بازی اول Google Play (از لحاظ درآمد) دیده نمی‌شود. گفتنی‌ست، طی یک سال گذشته، بیشترین درآمد در بین بازی‌های Google Play متعلق به Coin Master (محصول کمپانی Moon Active) بوده است. درآمد این بازی در سال 2021 حدود 912 میلیون دلار گزارش شده که نسبت به درآمد سال قبل (یعنی 809.8 میلیون دلار) 13 درصد افزایش داشته است.

تعداد نصب‌های اولیه

در سال 2021 کاربران App Store و Google Play بازی‌های موبایل را به تعداد 55.3 میلیارد بار برای بار اول روی دیوایس‌های خود نصب کردند که در مقایسه با سال گذشته 1.6 درصد افت داشته است. البته این افت طبیعی‌ست، زیرا در سال 2020 و با شیوع گسترده ویروس کرونا، به یک باره با حجم عظیمی از نصب بازی برای اولین بار روی گوشی‌ها مواجه بودیم که طبق داده‌های Sensor Tower بالغ بر 56.2 میلیارد بار گزارش شده بود.

میزان دانلود جهانی گیم‌های موبایلی در سال 2021

تقریبا 84 درصد از مجموع نصب‌ها در سال 2021 (یعنی 46.7 میلیارد بار نصب) از طریق Google Play صورت گرفته که در قیاس با سال گذشته 1.3 درصد افزایش داشته است. محبوب‌ترین بازی اندرویدی در سال جاری میلادی Garena Free Fire بوده است. برآوردهای کارشناسان Sensor Tower نشان می‌دهد میزان دانلود این بازی تا پایان سال 2021 به 218.8 میلیون بار خواهد رسید که البته نسبت به مدت مشابه سال قبل 14 درصد کمتر است.

برترین بازی‌ها در جهان برحسب تعداد دانلود در سال 2021

سهم App Store از دانلود بازی‌ها در سال جاری میلادی 8.6 میلیارد بار گزارش شده که آن هم در مقایسه با سال قبل 14.9 درصد افت کرده است. PUBG Mobile (که در بین کاربران چینی iOS با عنوان Game for Peace شناخته می‌شود) پرطرفدارترین بازی iOS در سال 2021 بوده و انتظار می‌رود تعداد دانلود آن تا پایان سال به حدود 47.5 میلیون بار برسد. هرچند که این حجم از دانلود در مقایسه با 58.3 میلیون بار در سال گذشته، 18.5 درصد افت داشته است.

منبع : SensorTower


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا