گزارش کانترپوینت از بازار ساعتهای هوشمند در سهماهه سوم 2021 – صعود WearOS به لطف سامسونگ
نمایش خبر
تاریخ : 1400/9/3 نویسنده: آرمین ن | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، ساعت هوشمند Smartwatch ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei |
در بازار ساعتهای هوشمند، شرکت اپل همچنان در صدر عرضهکنندگان جهانی این کالا قرار داشته و با اینکه هنوز با اختلاف مشهودی نسبت به مکان دوم، جایگاه بیبدیل خود را حفظ کرده است اما با گفته کانترپوینت سهم بازار این شرکت از 28 درصد در سهماهه سوم سال 2020 به تنها 21.8 درصد در سهماهه سوم سال 2021 کاهش پیدا کرده است. کانترپوینت علت این کاهش را به عملکرد کاملا مثبت سامسونگ در این بازار با ساعتهای جدید سری Watch 4 مرتبط میداند که بالاترین میزان عرضه ساعت هوشمند در یک فصل را برای سامسونگ به ارمغان آوردهاند.
عملکرد سامسونگ تا اندازهای مثبت بوده که این شرکت، هواوی را نیز (بهعنوان دارنده جایگاه دوم در سهماهه دوم سال 2020) کنار زده و با افزایش سهم بازار خود از 9.9 درصد سال قبل به 14.4 درصد در سهماهه سوم سال 2021 پس از اپل در مقام دوم قرار دارد. مشکلات هواوی در این بازه زمانی و افزایش فشارها بر این شرکت که سهم بازار آن را از 13.6 درصد سال قبل به تنها 5 درصد رسانده است، نیز طبیعتا در این مسئله بیتأثیر نبوده است. از دیگر عوامل برشمرده شده در موفقیت سامسونگ، جدا از همکاری با گوگل در توسعه سیستمعامل Wear OS و جایگزینی آن با پلتفرم اختصاصی تایزن، باید به ارائه واچ 4 در دو نسخه شامل Watch4 و Watch4 Classic اشاره کرد که سلایق بیشتری را در تحت پوشش قرار داده است.
افت اپل در سهماهه سوم سال 2021 عمدتا به تأخیر در ارائه Apple Watch Series 7 نسبت داده شده جاییکه با وجود معرفی این ساعت در اواخر سهماهه سوم امسال، حضور آن در بازار به سهماهه چهارم موکول شده و آمار عرضه آن طبیعتا در این گزارش منعکس نشده است. برند چینی Amazfit بهلطف افزایش محبوبیت آن در بازار اروپا جایگاه سوم را در بین بزرگترین عرضهکنندگان ساعتهای هوشمند به خود اختصاص داده و سهم بازار آن از 5.4 درصد سال قبل به 5.8 درصد رسیده است.
رشد سریع برندهای هندی Noise و boAt یکی دیگر از نکات برجسته قابل اشاره در این گزارش است که بهترتیب در مقامهای اول و دوم در بازار ساعتهای هوشمند هند قرار گرفتهاند و حجم عرضه خود را نسبت به سال قبل به بیش از دو برابر افزایش دادهاند.
سوجئونگ لیم (Sujeong Lim) تحلیلگر ارشد کانترپوینت در رابطه با نتایج این سهماهه میگوید: «سامسونگ عملکردی بهتر از حد انتظار در سهماهه سوم داشته است. اگرچه [میزان] عرضه سری Galaxy Watch 4 بسیار بیشتر از حد انتظار بود، بیش از 60 درصد از کل عرضه در آمریکای شمالی و اروپا به فروش رسید، جاییکه سهم مدلهای با قیمت میانی رو به بالا، زیاد است. انتظار آن میرود که سامسونگ برای هرچه بیشتر افزایش دادن سهم بازار خود مدلهای ارزانی را در طی 2 تا 3 سال [آینده] برای هدف قرار دادن بازارهای آسیایی با رشد سریع، معرفی کند. یک سوم از ساعتهای هوشمند بهفروش رسیده در سهماهه سوم سال 2021 قیمتی کمتر از 100 دلار داشتهاند.»
تنوع سیستمعامل ساعتهای هوشمند نکته جالب توجه دیگریست که در این سهماهه میتوان به آن اشاره کرد؛ جاییکه بیش از همه صعود چشمگیر پلتفرم Wear OS بهدلیل حضور آن در ساعتهای سامسونگ جلب توجه میکند. سوجئونگ لیم در این رابطه ضمن اشاره به موفقیت کمتر گوگل در عرصه ساعتهای هوشمند در مقایسه با برتری اندروید در دنیای موبایل، علت آن را در ایجاد محدودیت از طرف گوگل برای سفارشیسازی رابط کاربری از یک سو و زمان پاسخگویی پایین و مصرف انرژی بالای پلتفرم گوگل میداند. این تحلیلگر البته نسبت به آینده Wear OS خوشبین بوده و همکاری گوگل با سامسونگ را جای پای محکمی برای گسترش این سیستمعامل و تبدیل شدن آن به پلتفرم بازتری در آینده قلمداد میکند.
با وجود این مسئله، بازار پلتفرم ساعتهای هوشمند هنوز چند پاره و پراکنده بوده چرا که اغلب دیگر تولیدکنندگان این رده از سیستمعاملهای اختصاصی و داخلی برای محصولات خود بهره میبرند. این وضعیت اما از نگاه کانترپوینت با توجه به نیاز کاربران برای نصب برنامههای جانبی روی ساعتهای هوشمند بهطور پیوسته در حال تغییر است.
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی