کاهش 50 درصدی حق کمیسیون گوگل در پلی استور برای اپلیکیشنهای مبتنی بر حق اشتراک از ابتدای سال 2022
نمایش خبر
تاریخ : 1400/8/5 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | گوگل پلی Google Play ، Play Store |
طرح گوگل بناست از ژانویه سال آینده میلادی اجرایی شود و به طور مشخص بر حق اشتراکهای دیجیتال درونبرنامهای تاثیر خواهد گذاشت؛ بخشی که مطابق اعلام وبلاگ رسمی کمپانی آمریکایی، یکی از مدلهای پرداخت درونبرنامهای به شمار میرود که سریعترین رشد را تجربه کرده است.
سمیر سمات (Sameer Samat)، معاون مدیریت محصول گوگل در این خصوص میگوید: «حق اشتراکهای دیجیتال به یکی از سریعترین مدلهای در حال رشد برای توسعهدهندگان تبدیل شدهاند. با این حال ما از چالشهای خاص کسبوکار حق اشتراک در جذب و نگهداری مشتری آگاه هستیم [و] با شرکای خود در حوزههایی مانند دوستیابی، تناسب اندام، آموزش و سایر بخشها همکاری میکنیم تا تفاوتهای ظریف کسبوکار آنها را درک کنیم». او در ادامه با اشاره به کاهش هزینه خدمات پس از 12 ماه اشتراک مداوم از 30 به 15 درصد، افزوده است « اما مطابق شنیدهها ریزش مشتری، کسبوکارهای حق اشتراک را دچار چالش میکند و نمیتوانند از این کاهش نرخ منتفع شوند. از این رو کارها را تسهیل میکنیم تا از توانایی آنها [برای کاهش هزینه خدمات] اطمینان حاصل شود.»
گوگل در حال حاضر رویهای را به کار میگیرد که در چارچوب آن، پس از 12 ماه اشتراک متوالی، کارمزد دریافتی از 30 به 15 درصد کاهش مییابد. حال این رویه تغییر خواهد کرد و بناست هزینه اشتراک از همان ابتدا 15 درصد محاسبه شود. به علاوه، سرویسهای استریم موسیقی و کتاب الکترونیکی نیز تنها 10 درصد حق کمیسیون پرداخت خواهند کرد. این تغییر در واقع بخشی از طرح موسوم به Play Media Experience است و برنامههایی مانند کتابهای الکترونیکی و سرویسهای استریم موسیقی یا ویدیوی درخواستی را در بر میگیرد که هزینههای خرید محتوا بیشترین میزان فروش را در آنها تشکیل میدهد. به علاوه، برخی کسبوکارها که به نوعی رقیب گوگل محسوب میشوند، از جمله Spotify که رقیب جدی YouTube Music است، در همین گروه جای میگیرند. گفتنی است که Play Media Experience در اوایل سال جاری میلادی راهاندازی شد تا توسعهدهندگان کتاب، ویدئو و محصولات صوتی را به فعالیت در اندروید تشویق کند و سقف دریافت حق اشتراک آن نیز با همین هدف 15 درصد تعیین شده است.
در عین حال، در فرایند تعیین هزینههای جدید خدمات برای اپهای رسانهای، گوگل باید به مجموعه وسیعتری از پلتفرمها از جمله تلویزیون، خودرو، ساعت هوشمند، تبلت و موارد دیگر توجه کند. امری که خود مستلزم سرمایهگذاری بیشتر توسعهدهندگان در اپلیکیشنها است. به علاوه، گوگل با کاهش هزینههای خدمات در اپها در پی حمایت از هنرمندان، موسیقیدانان، نویسندگان و سایر تولیدکنندگان محتوایی است که اینک با کاهش نرخ کمیسیون گوگل، میتوانند مبالغ بیشتری را از توسعهدهندگان دریافت کنند.
اما از چشماندازی کلان، این تصمیم گوگل اقدامی پیشدستانه در نبردی درازمدت میان توسعهدهندگان اپلیکیشنها و دو شرکت بزرگ فناوری آمریکایی است که احتمالاً برای پیشگیری از عواقب حقوقی مشابه با پرونده قضایی اپل و شرکت Epic Games صورت پذیرفته است. در آن زمان شرکت Epic Games سازنده بازی موبایلی مشهور Fortnite شیوه پرداخت مستقیم برای آیفون و آیپد را در بازی خود قرار داد و کوشید کمیسیون 30 درصدی اپ استور را به نوعی دور بزند. با این کار قرارداد توسعهدهنده با اپل نقض شد و به حذف بازی از اپ استور انجامید. به این ترتیب میان بازیساز مشهور و غول آمریکایی پروندهای بر سر نرخ بالای کمیسیون دریافتی گشوده شد که این جدال حقوقی همچنان ادامه دارد.
کاهش نرخ کمیسیون گوگل در شرایطی روی میدهد که قانونگذاران در سراسر جهان به دنبال نشانههایی برای اثبات سوءاستفاده غولهای فناوری از قدرت خود در بازار و تسلط بر فروشگاههای اپلیکیشن علیه توسعهدهندگان هستند. به عنوان مثال، کره جنوبی اخیراً قانونی را بر ضد گوگل به تصویب رسانده که پرداخت کمیسیون درونبرنامهای را محدود میکند.
به نظر میرسد گوگل در اقدامی هوشمندانه برای خنثی کردن قوانین مصوب و جلوگیری از تصویب مقررات تازهتر علیه خود، با کاهش حق کمیسیون دریافتی پیشدستی کرده و کوشیده است تا نظر توسعهدهندگان را جلب کند. چنانکه پس از اعلام این خبر، برخی برنامهسازان مانند Bumble و Duolingo در بیانیههایی به تمجید از این اقدام گوگل پرداختهاند.
البته هرچند گوگل کمیسیونهای خود را کاهش داده، اما همچنان تأکید میکند که برای ادامه سرمایهگذاری در اندروید، فروشگاه پلی استور، ساختار امنیتی، سیستم توزیع اپلیکیشن و ابزارهای مرتبط با توسعه اپلیکیشنهای خود ناچار به دریافت هزینه از توسعهدهندگان است. به علاوه غول فناوری آمریکایی وعده داده است که در همایش توسعهدهندگان اندروید موسوم به Android Developer Summit که در روزهای آتی یعنی 27 و 28 اکتبر (5 و 6 آبان) برگزار خواهد شد، اطلاعات بیشتری را در مورد بهروزرسانی آینده ابزارها، APIها و دیگر فناوریهای خود با مخاطبان به اشتراک خواهد گذاشت.
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی
- IDC: جایگاه نخست سامسونگ در بازار گوشیهای تاشو با تکیه بر Z Fold6 و Z Flip6
- اپل iPhone 16 Pro Max در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- معرفی گوشیهای مخصوص بازی Red Magic 10 Pro و +10Pro با تراشه SD 8 Elite و باتریهای حجیم