گزارش Counterpoint از بازار ساعتهای هوشمند در سهماهه دوم 2021 – عبور کاربران اپلواچ از مرز 100 میلیون
نمایش خبر
تاریخ : 1400/6/7 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، ساعت هوشمند Smartwatch ، کانترپوینت Counterpoint ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi |
در بین 5 برند برتر، سامسونگ و گارمین به ترتیب به رشد 43 و 62 درصدی دست یافتند که از متوسط نرخ رشد بازار فراتر بوده و سایر برندها نتوانستند به این حد از رشد برسند. به لطف محبوبیت روزافزون ساعتهایی مثل Galaxy Watch3 و Watch Active2، به نظر میرسد سامسونگ عملکرد نسبتا ضعیف سال گذشته خود را به سرعت جبران کرده است. گارمین هم علیرغم اینکه در بین پنج برند برتر رتبه پنجم را داشته و تنها 5.8 درصد از کل بازار جهانی را به خود اختصاص داده، در فصل اخیر موفق شد، رکورد بالاترین میزان عرضه اسمارتواچ خود در یک فصل را بشکند (Counterpoint رقم دقیق عرضه از سوی برندها را اعلام نکرده است). ساعتهای گارمین به لطف امکانات متنوع مسیریابی با GPS، به ویژه در بین کوهنوردان و طبیعتگردان از محبوبیت خاصی برخوردارند.
پس از اپل – که 28 درصد از بازار جهانی را در دست دارد – هواوی با سهم 9.3 درصدی، در جایگاه دوم میایستد. البته لازم به ذکر است، در بین پنج برند برتر، هواوی تنها برندیست که در عرضه ساعتهای هوشمند با افت سالانه مواجه شده است. ظاهرا افت کسبوکار اسمارتفونهای این کمپانی، فروش ساعتهای هوشمند آن را نیز تحت تأثیر قرار داده است.
تعداد کاربران فعال اپلواچ از مرز 100 میلیون نفر گذشت
"نرخ وابستگی" یا attach rate اصطلاحی پرکاربرد در بازاریابی است. این اصطلاح برای بیان میزان فروش یک کالا یا سرویس ثانویه در نتیجه فروش یک کالا یا سرویس اصلی به کار میرود. به گفته سوژئونگ لیم (Sujeong Lim)، تحلیلگر ارشد Counterpoint، نرخ وابستگی ساعتهای هوشمند به گوشیهای هوشمند، به شکل پیوسته افزایش داشته است. با توجه به ادامه موفقیتهای اپلواچ در حوزههای طراحی، قابلیتهای سلامتی و سایر سرویسهای مرتبط، اکوسیستم اپل نرخ وابستگی بالاتری را تجربه میکند. به گفته Counterpoint، طی فصل اخیر تعداد کاربران فعال اپلواچ برای نخستین بار از مرز 100 میلیون نفر عبور کرده و به این ترتیب در حال حاضر بیشترین کاربران ساعتهای هوشمند در سراسر دنیا متعلق به اپل است. بیش از نیمی از این کاربران (با نرخ وابستگی حدود 30 درصد) در ایالات متحده زندگی میکنند.
به دنبال موفقیت اپلواچ، شاهد آن هستیم که روز به روز به تعداد برندهایی که به عرصه تولید ساعتهای هوشمند ورود میکنند، افزوده میشود. به گفته سوژئونگ لیم، شاید سیستمعامل این اسمارتواچها به اندازه watchOS پیشرفته نباشد، اما این محصولات با داشتن قابلیتهای مناسب در زمینه تناسب اندام و سلامتی، طراحیهای شکیل و قیمتهای مناسب، صدها میلیون کاربر بالقوه در سراسر جهان را هدف قرار دادهاند. پس از شیوع همهگیری کرونا، کاربران نسبت به وضعیت سلامت خود بیشتر حساس شده و متعاقبا شاهد آن هستیم که قابلیتهای پیشرفتهای – مثل اندازهگیری سطح اشباع اکسیژن خون (SpO2) و ضربان قلب – به ساعتهای هوشمند زیر 100 دلار نیز راه پیدا کرده است. بد نیست بدانید، طبق گزارش اخیر Counterpoint، عرضه ساعتهای هوشمند زیر 100 دلاری در فصل اخیر، با رشد خیرهکننده 547 درصدی همراه بود که این خود از محبوبیت بالای این دیوایسها حکایت میکند.
آمریکای شمالی بزرگترین بازار اسمارتواچ و هند دارای سریعترین رشد در عرضه این محصول است
به لطف کاربران فراوان اپلواچ در ایالات متحده، در حال حاضر آمریکای شمالی بزرگترین بازار ساعتهای هوشمند در دنیا بوده و پس از آن، بازار چین، این عنوان را به خود اختصاص میدهد. بازار اسمارتواچ چین نیز در فصل اخیر از نظر حجم محصولات عرضهشده رشد کرده، اما این رشد در مقایسه با رشد سایر بازارها کمتر بوده است. همانطور که در بازار گوشیهای هوشمند چین نیز مشاهده شد، بهبود وضعیت هزینه کردن مصرفکنندگان برای خرید ساعتهای هوشمند در چین پس از همهگیری کرونا، در مقایسه با سایر بازارها کندتر بوده است. ناگفته نماند، خلأ ایجاد شده در بازار چین توسط هواوی و آنر، هنوز پر نشده است.
آنشیکا جین (Anshika Jain)، در رابطه با رشد بالا در سایر بازارها میگوید: «هند با [سهمی] کمتر از 2 درصد از کل بازار، کوچکترین بازار در سهماهه دوم سال گذشته بود، اما سهم آن تنها در یک سال به 6 درصد افزایش یافت.» به باور آنشیکا جین، یکی از مهمترین پیشرانهای رشد در بازار ساعتهای هوشمند، گسترش محبوبیت اسمارتواچهای پرامکانات زیر 100 دلاری است که توسط برندهای چینی مثل شیائومی، ریلمی و Oppo و همچنین برندهای هندی boAt و Noise به تولید میرسند.
پرفروشترین ساعتهای هوشمند سهماهه دوم 2021
در پایان این گزارش، Counterpoint پنج اسمارتواچ پرفروش فصل اخیر را نیز اعلام کرده است. در این لیست 5 تایی، اپل واچ سری 6 و اپلواچ SE رتبههای اول و دوم را در اختیار داشته و رتبه سوم به Galaxy Watch Active2 محصول سامسونگ میرسد.
در رتبه چهارم مجددا با یکی دیگر از ساعتهای هوشمند اپل یعنی اپل واچ سری 3 روبرو هستیم. در نهایت ساعت هوشمند Imoo Z6-G عنوان پنجمین اسمارتواچ پرفروش دنیا در فصل اخیر را از آن خود میکند.
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها