گزارش مالی آلفابت از سهماهه پایانی و کل سال 2020 – رشد 23 درصدی درآمد به لطف تبلیغات قوی
نمایش خبر
تاریخ : 1399/11/17 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، آلفابت Alphabet ، گوگل Google |
سوندار پیچای (Sundar Pichai)، مدیرعامل آلفابت و گوگل، در رابطه با عملکرد شرکت در فصل اخیر میگوید: «نتایج قدرتمند ما در این فصل، نشاندهنده سودمندی محصولات و سرویسهای ما برای مردم و کسبوکارها و همچنین گذار سریع به خدمات آنلاین و فضای ابری است.» همان طور که گفته شد، درآمد آلفابت در سهماهه چهارم 2020 با 23 درصد رشد سالیانه همراه بوده است. مقایسه این رشد با میزان رشد سالیانه درآمد آلفابت در سهماهه چهارم سال 2019 (یعنی 17 درصد)، نشان میدهد کسبوکار تبلیغات گوگل پس از تجربه رکودی بزرگ در سهماهه دوم، مجددا به مسیر اصلی خود بازگشته است. زیرا همان طور که میدانید، عمده درآمد آلفابت، از راه تبلیغات گوگل به دست میآید.
طی سهماهه پایانی سال 2020، درآمد حاصل از تبلیغات گوگل با رشد 22 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به 46.19 میلیارد دلار رسید. این پدیده را میتوان یک بازگشت موفقیت آمیز از سهماهه دوم سال گذشته قلمداد کرد. در آن مقطع همزمان با آغاز همهگیری COVID-19، کمپانیها هزینههای تبلیغاتی خود را پایین آوردند و این امر موجب کاهش سالانه 8 درصدی درآمدهای تبلیغاتی گوگل شد و نخستین افت سالانه درآمدی آلفابت را رقم زد.
درآمد حاصل از تبلیغات یوتیوب در سهماهه اخیر با یک جهش 46 درصدی نسبت به سهماهه چهارم سال 2019، به 6.89 میلیارد دلار بالغ شد. به گفته مدیران آلفابت، تعداد بینندگان یوتیوب و همچنین مدت زمانی که کاربران صرف تماشای ویدیوهای یوتیوب میکنند، افزایش داشته است. به گفته فیلیپ شیندلر (Philipp Schindler)، مدیر ارشد کسبوکار گوگل، تعداد مخاطبان 18 تا 49 ساله یوتیوب از تعداد مجموع مخاطبین شبکههای تلویزیونی خطی در این بازه سنی بیشتر است. جالب است بدانید، بیش از 100 میلیون نفر در سراسر جهان، ویدیوهای یوتیوب را از طریق تلویزیونهای هوشمند خود تماشا میکنند.
یوتیوب بهویژه در تبلیغات "پاسخ مستقیم" (direct response) رشد قدرتمندی داشته است. در این نوع تبلیغات، مصرفکننده به انجام عملی فوری (مثل دانلود یک اپلیکیشن و یا خرید الکترونیکی) تشویق میشود. به گفته شیندلر، سه سال پیش عملا هیچ تبلیغ پاسخ مستقیمی در یوتیوب وجود نداشت. اما امروز، بخش قابل توجهی از تبلیغات این شرکت در یوتیوب را شامل شده و از رشد بسیار سریعی هم برخوردار است.
در گزارش مالی اخیر، آلفابت برای اولین بار، جزییات درآمد مربوط به کسبوکار ابری شرکت را نیز اعلام کرد. میزان درآمد این بخش در فصل اخیر 3.83 میلیارد دلار اعلام شده، اما این درآمد نه تنها سودی برای آلفابت در بر نداشته، بلکه زیانی معادل 1.24 میلیارد دلار را نیز به شرکت تحمیل کرده است. با در نظر گرفتن این واقعیت که سرویسهای ابری گوگل در کل سال 2020 بالغ بر 5.6 میلیارد دلار زیاندهی داشته، میتوان گفت این کسبوکار هنوز مرحله سرمایهگذاری را سپری میکند. در مقابل، بد نیست بدانید، کسبوکار سرویسهای ابری آمازون در فصل اخیر 3.56 میلیارد دلار و در مجموع سال 2020 حدود 13.53 میلیارد دلار سودآوری داشته است.
البته سوندار پیچای با بیان اینکه از پیشرفت سرویسهای ابری رضایت دارد، ابراز امیدواری کرده که با ادامه سرمایهگذاری در این بخش، میتوان سودآوری آن را بهبود بخشید. لازم به ذکر است، درآمد سرویسهای ابری گوگل در فصل اخیر با رشد سالانه 47 درصدی همراه بوده و این کسبوکار در سال 2020 موفق به امضای چندین قرارداد میلیارد دلاری شده است. همچنین، به گفته روث پورات (Ruth Porat)، مدیر ارشد مالی آلفابت، استخدام نیرو در بخشهای فروش و فنی کسبوکار ابری همچنان ادامه دارد.
سایر درآمدهای گوگل – که فروش محصولات سختافزاری مثل گوشیهای پیکسل، سرویس فروش اپلیکیشن یا همان Google Play و درآمدهای غیرتبلیغاتی یوتیوب را شامل میشود – در فصل اخیر به 6.67 میلیارد دلار بالغ میشود که در قیاس با درآمد این بخش در مدت مشابه سال گذشته (5.26 میلیارد دلار) رشد قابلتوجهی داشته است. به گفته مقامات اجرایی آلفابت، پروسه خرید کمپانی Fitbit تکمیل شده و نتایج مالی مربوط به این بخش نیز از این به بعد تحت عنوان Google other بیان میشود.
درآمد بخشهایی مثل آزمایشگاه X، مجموعه Verily و شرکت Waymo (سازنده اتومبیلهای خودران) – که در گزارش مالی آلفابت تحت عنوان Other Bets (ریسکهای دیگر) آورده میشود، در سهماهه چهارم 2020 حدود 196 میلیون دلار اعلام شده است. درآمد Other Bets در کل سال 2020 نهایتا 675 میلیون دلار بوده است. البته، مثل فصلهای پیشین، این بار نیز چیزی جز زیان در این بخش دیده نمیشود، به طوری که Other Bets در سهماهه چهارم 2020 حدود 1.14 میلیارد دلار و در کل سال 4.48 میلیارد دلار زیاندهی داشته است. لازم به ذکر است آلفابت ماه قبل اعلام کرد که قصد دارد پروژه Loon را تعطیل کند. در این پروژه آلفابت قصد داشت اینترنت را از طریق بالنهایی که در ارتفاعات بالا در پروازند در اختیار کاربران قرار دهد، اما ظاهرا به دلیل آنچه آلفابت نبود یک "کسبوکار پایدار و طولانیمدت" میداند، میخواهد به آن خاتمه دهد.
در پایان بد نیست نگاهی داشته باشیم به عملکرد آلفابت در مجموع سال 2020. کمپانی آلفابت طی یک سال گذشته 182.52 میلیارد دلار درآمدزایی داشته که 41.22 میلیارد دلار از آن، سود عملیاتی شرکت بوده است. مثل همیشه سهم اعظم این درآمد – یعنی 168.63 میلیارد دلار – به سرویسهای گوگل مربوط میشود که سودی بالغ بر 54.6 میلیارد دلار را نصیب آلفابت کرده است. در مقابل، درآمد 13 میلیارد دلاری کسبوکار ابری در سال گذشته با 5.6 میلیارد دلار زیاندهی همراه بوده است.
- بررسی ویدئویی و نگاهی از نزدیک به ردمی +Note 14 Pro
- معرفی Moto G05 ،Moto G15 Power ،Moto G15 و Moto E15 – پایینردههای اقتصادی موتورولا
- رونمایی از Poco M7 Pro 5G – میانردهای با Dimensity 7025 Ultra و دوربین 50 مگاپیکسلی
- معرفی Honor GT با SD 8 Gen 3، دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی و شارژر سیمی 100 واتی
- معرفی نسخه چینی vivo Y300 5G – میانردهای با تراشه Dimensity 6300 و اسپیکرهای قدرتمند
- معرفی Lava Blaze Duo 5G با طراحی زیبا، Dimensity 7025 و نمایشگر ثانویه 1.58 اینچی
- معرفی نسل جدید مدل هوش مصنوعی Gemini 2.0 با قابلیت تبدیل متن به گفتار و تصویر