گزارش مالی آلفابت از سه‌ماهه دوم سال 2020 – اولین افت تاریخ

نمایش خبر

تاریخ : 1399/5/11        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، آلفابت Alphabet ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : در روز پنج‌شنبه 30 ژوئن 2020 (9 مرداد 1399) شرکت آلفابت گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به 30 زوئن 2020 منتشر کرد؛ درآمد آلفابت در این فصل پیش از هزینه خرید ترافیک به 38 میلیارد و 297 میلیون دلار بالغ شده است که در مقایسه با 38.944 میلیارد دلار سال گذشته، با کاهشی 2 درصدی روبرو شده است. این میزان درآمد حتی با ثابت در نظر گرفتن نرخ ارز نیز شرایط بهتری را نشان نمی‌ده و تغییر سالیانه آن، صفر درصد است. نگرانی از تأثیر پاندمی کرونا بر درآمدزایی این مجموعه در گزارش مالی آلفابت از سه‌ماهه نخست 2020 نیز منعکس شده بود و حالا با وجود کسب درآمدی فراتر از انتظار وال‌استریت، این مجموعه اولین افت تاریخ خود را نیز تجربه کرده است.

وال‌استریت برای آلفابت در سه‌ماهه دوم سال 2020 درآمدی معادل 37.3 میلیارد دلار را پیش‌بینی کرده بود که آلفابت با وجود 2 درصد کاهش با ثبت رقم 38.3 میلیارد دلاری از آن فراتر رفته است. افت شدیدتر در این میان را باید در سود عملیاتی این مجموعه جست‌وجو کرد که از 9.18 میلیارد دلار سال قبل حالا به تنها 6.38 میلیارد دلار رسیده و حاشیه سود عملیاتی نیز از 24 درصد به 17 درصد کاهش پیدا کرده است.

روث پورات (Ruth Porat) مدیر ارشد مالی آلفابت و گوگل، عامل محرک درآمد 38.3 میلیارد دلاری این نوبت را نتیجه بهبود تدریجی کسب و کار تبلیغات و رشد قدرتمند در Google Cloud و بخش سایر درآمدها یا Other Revenues دانسته و می‌افزاید: «ما به حرکت خود از میان محیط دشوار اقتصاد جهانی ادامه می‌دهیم.»

Ruth Porat مدیر ارشد مالی آلفابت و گوگل

سوندار پیچای (Sundar Pichai) مدیرعامل گوگل و آلفابت نیز ضمن اشاره به تلاش این مجموعه برای کمک به مردم، کسب و کارها و اجتماعات و انجمن‌ها در شرایط نامطمئن امروزی افزود: «در حالی‌که مردم به‌طور فزاینده‌ای به سمت خدمات آنلاین گرایش پیدا می‌کنند، پلتفرم‌های ما – از Cloud تا Google Play و یوتوب- در حال کمک‌رسانی به شرکای ما در جهت مهیا ساختن خدمات مهم و پشتیبانی کسب و کار آن‌ها هستند.»

یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش درآمد آلفابت در این نوبت به کسب و کار جست‌وجو و تبلیغات گوگل تعلق دارد که با کسب درآمد 21.3 میلیارد دلاری در مقایسه با 23.6 میلیارد دلار سال گذشته، کاهشی برابر با 9.8 درصد را ثبت کرده است؛‌ از جمله نکات مثبت این گزارش باید به درآمد آلفابت از تبلیغات یوتوب اشاره کرد که با ثبت رقم 3.81 میلیارد دلاری در مقایسه با سال قبل با افزایش 5.8 درصدی روبرو شده و از انتظارات وال‌استریت در این زمینه نیز فراتر رفته است. بخش Cloud گوگل نیز شرایط مناسبی را به تصویر می‌کشد جایی‌که با کسب درآمد 3.007 میلیاردد لاری در مقایسه با 2.1 میلیارد دلار سال گذشته، با تغییر بزرگی نزدیک به 43.2 درصد روبرو می‌شویم.

در جریان اعلام نتایج مالی آلفابت در این دوره راث پورات مدیر مالی این مجموعه از رشد نتایج مالی این مجموعه در روزهای منتهی به پایان فصل دوم 2020 یاد کرد اما در عین حال تأکید نمود که با توجه به تردیدهای مشهود در محیط اقتصاد کلان هنوز برای تکیه کردن به میزان دوام روند اخیر زود است. پیچای مدیرعامل گوگل و آلفابت نیز بر این روند مثبت تأکید نموده و افزود: «ما نشانه‌های اولیه‌ی ثبات را در حالی‌که کاربران به فعالیت‌های اقتصادی آنلاین باز می‌گردند، مشاهده کرده‌ایم.» پیچای همچنان از آن‌چه «کشش مناسب» در میزان اشتراک سرویس‌های Google Play و YouTube خواند سخن به میان آورد و از افزایش 35 درصدی دانلود اپلیکیشن و بازی خبر داد.

Sundar Pichai مدیرعامل گوگل و آلفابت

بخش همچنان زیان‌ده Other Bets یا ریسک‌های دیگر که مواردی مثل X lab، پروژه Waymo و مجموعه Verily را در بر می‌گیرد، در این نوبت نیز همچنان با سوددهی فاصله داشته و ضمن کاهش درآمد آن از 162 میلیون دلار سال قبل به 148 میلیون دلار، میزان زیادی عملیاتی آن نیز به 1.116 میلیارد دلار بالغ شده که نسبت به ضرر 989 میلیون دلاری سال قبل آن، 12 درصد افزایش یافته است.

بخش موسوم به سایر درآمدها یا Other Revenues در این مجموعه که مواردی مثل گوشی‌های پیکسل و دیگر دیوایس‌های سخت‌افزاری،‌ فروشگاه Google Play و درآمدهای غیر تبلیغاتی یوتوب را تشکیل می‌دهد از عملکرد مناسبی در این سه‌ماهه برخوردار بوده و درآمد 5.124 میلیارد دلاری آن در مقایسه با 4.080 میلیارد دلار سال گذشته با افزایش فوق‌العاده 25.5 درصدی روبرو شده است.

طبق معمول یکی از بزرگ‌ترین هزینه‌های تحمیل شده به مجموعه آلفابت در هر نوبت به هزینه‌های مرتبط با خرید ترافیک یا TAC باز می‌گردد که در این سه‌ماهه به رقم 6.694 میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال گذشته، کاهشی 7 درصدی را نشان می‌دهد.

منبع : Alphabet


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا