گزارش Canalys از رشد 122 درصدی عرضه کرومبوک در سهماهه منتهی به سپتامبر 2020
نمایش خبر
تاریخ : 1399/8/26 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | کانالیز Canalys ، کروم بوک Chromebook ، تبلت Tablet ، آمار Statistics ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، لنوو Lenovo |
بر اساس گزارش Canalys، میزان عرضه کرومبوکها در سهماهه سوم امسال با رشد 122 درصدی به 9.4 میلیون واحد رسیده است. دستگاههای جداشدنی شامل تبلتها و نوتبوکها، نیز با 88 درصد رشد دومین محصولات پرفروش در دسته رایانههای شخصی بودهاند. این در حالی است که در گروه دستگاههای دسکتاپ، رایانههای all-in-one رشد 7 درصدی را تجربه کردهاند؛ افزایشی که البته در مقابل افت 32 درصدی در این بخش از بازار، تاثیرگذاری چندانی نداشته است.
گزارش Canalys نشان میدهد که بازار جهانی تبلت در سومین فصل 2020 با عرضه 44.3 میلیون دستگاه، نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته رشد فوقالعاده 43 درصدی را پشت سرگذاشته است. به علاوه، همان طور که اشاره شد عرضه کرومبوک نیز با رشد 122 درصدی نسبت به سال گذشته، به رکورد تاریخی 9.4 میلیون رسیده است. این محصولات هر دو در گروه رایانههای مقرونبهصرفه قرار میگیرند و ادامه همهگیری کرونا در جهان سبب روی آوردن مصرفکنندگان به استفاده از آنها برای کاربردهای گوناگون شده است. به این ترتیب انتظار میرود که تلاش فروشندگان و کانالهای عرضه برای تأمین تقاضای فزاینده بازار و تخصیص منابع به سمت تولید و توزیع تبلت و کرومبوک، دست کم در کوتاه مدت، ادامه یابد.
در میان پنج شرکت برتر، تولیدکنندگان تبلت رشد سالانه و سهماهه را در گزارشهای اخیر خود اعلام کردهاند که در مقایسه با سهماهه دوم نیز عملکرد چشمگیری به شمار میرود. اپل با عرضهای 15.2 میلیون واحدی و رشد 47 درصدی وضعیت برتر خود را در این بخش از بازار حفظ کرده است. سامسونگ نیز با رشد خیرهکننده 79.8 درصدی جایگاه دوم را به خود اختصاص داده و برای اولین بار از سهماهه چهارم 2015 تاکنون، مرز 9 میلیون واحد را شکسته است. هواوی هم با رشد 38.1 درصدی موقعیت قدرتمند خود را در چین و اروپا تقویت کرده و با ارائه 5.1 میلیون دستگاه تبلت در جایگاه سوم قرار دارد. این در حالی است که آمازون و لنوو هم با افزایش 8 و 59 درصدی، به ترتیب دو جایگاه بعدی را به خود اختصاص دادهاند.
ویکتوریا لی (Victoria Li)، تحلیلگر Canalys در این باره میگوید «به نظر میرسد که تبلتها از نابودی نجات یافتهاند، زیرا این دستگاهها در دورانی چنین حساس، مجموعه متوازنی از امکانات جابجاییپذیر و توان رایانشی را در طیف گسترده قیمتی ارائه میکنند.» بازار این محصولات که از سال 2015 پیوسته در حال سقوط آزاد بوده، در دو فصل گذشته برای نخستین بار ظرف پنج سال اخیر، روند افزایشی را تجربه کرده است. به گفته خانم لی تبلت انتخاب طبیعی برای کاربران تازهکاری است که به ابزاری با کاربری ساده و قیمت مناسب نیاز دارند. به علاوه، توسعه سیستمعاملهای اندروید و iOS در تبلتها سبب شده والدین، دانشآموزان و معلمانی که برای اولین بار در زندگی ناچار به دورآموزی شدهاند و نصب آسان اپها در این پلتفرمها را ترجیح میدهند، به خرید این دستگاههای قابل حمل روی آورند. تبلتها همچنین به صاحبان کسبوکار اجازه داده در سفرهای کاری از امکانات موجود به بهترین شکل استفاده نمایند و به این ترتیب، دوران سخت کنونی را پشت سر بگذارند. از نگاه لی، تبلتها طی دوره همهگیری COVID-19 در قلب تحولات دیجیتال رو به جلو بودهاند.
فروشندگان کرومبوک نیز سهماهه منتهی به سپتامبر 2020 را با موفقیت سپری کردهاند. کمپانی اچپی با 3.2 میلیون واحد عرضه و افزایشی بیش از صد درصد، پیشتاز این بازار بوده و بخش عمده محصولات خود را در بازار داخلی ایالات متحده عرضه کرده است. لنوو هم با تجربه رشد فراتر از 300 درصدی به رقم 1.8 میلیون دستگاه رسیده و در جایگاه دوم قرار گرفته است. پس از این دو شرکت، دل، ایسر و ایسوس با ثبت افزایش قابل توجه، به ترتیب جایگاه سوم تا پنج را در بازار دستگاههای کرومبوک به خود اختصاص دادهاند.
به گفته ایشان دات (Ishan Dutt)، یکی دیگر از تحلیلگران Canalys، دستگاههای کرومبوک به محور اصلی بخش آموزش در همهگیری جهانی COVID-19 بدل شده است. از دید او تردید درباره وضعیت ادامه تحصیل در مدارس، در شرایط اِعمال دوباره قرنطینه و پروتکلهای پیشگیری یکی از مهمترین دغدغههای معلمان و مربیان مدارس به شمار میرود. از این رو موسسات آموزشی برای جلوگیری از مشکلات احتمالی در سال تحصیلی جدید، به دستگاههای مقرونبهصرفه کرومبوک روی آوردهاند تا شرایط نسبتاً مناسب و با کاربری آسان را برای مدیریت فرایندهای آموزشی در اختیار داشته باشند. به علاوه، کرومبوکها در برآوردن نیازهای مصرفکنندگان عادی و کسبوکارهای کوچک و متوسط نیز نقش ویژهای بر عهده گرفتهاند. بر این اساس هرچند تولید و توزیع این محصولات افزایش قابل توجهی یافته، اما رشد چشمگیر تقاضا تحویل سفارشها را دشوار ساخته است؛ چنان که Canalys پیش بینی میکند که تا آغاز سال 2021 همچنان با عرضه زیاد این دستگاهها برای تامین تقاضا و ایجاد توازن در بازار مواجه باشیم.
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی