Sensor Tower اعلام کرد: تیکتاک پردرآمدترین و پردانلودترین اپلیکیشن در سهماهه سوم 2020
نمایش خبر
تاریخ : 1399/7/16 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، گوگل پلی Google Play ، Play Store ، فروشگاه برنامه های اپل App Store ، بازی Game ، اپلیکیشن Application ، اپل Apple ، گوگل Google |
بین سهماهه سوم 2018 تا سهماهه سوم 2019، میزان رشد هزینه کردن کاربران برای اپلیکیشنها 24 درصد و میزان رشد تعداد دفعات نصب اپلیکیشنها 9 درصد اعلام شده بود. با این اوصاف، هر دو کمیت در سهماهه سوم سال جاری میلادی با رشدی فراتر از حد انتظار همراه بوده است. به گفته کارشناسان Sensor Tower، این پدیده از تأثیر ادامهدار COVID-19 بر تعداد نصب اپلیکیشن و همچنین صرف هزینه از سوی کاربران حکایت میکند.
میزان درآمد و دانلود اپلیکیشنهای موبایل در سراسر جهان
طبق گزارش اخیر، مجموع هزینه کردن کاربران iOS برای خریدهای درون-اپلیکیشنی، اشتراکها و اپلیکیشنهای پریمیوم در اپ استور طی سهماهه سوم 2020، معادل 19 میلیارد دلار بوده که نسبت به هزینه 14.5 میلیارد دلاری در مدت مشابه سال گذشته، 31 درصد رشد داشته است. رشد این هزینهها در گوگل پلی بالاتر بوده است. طبق آمار، میزان هزینه کاربران برای موارد فوق در گوگل پلی، با رشد سالانه 33.8 درصدی، از 7.7 میلیارد دلار در سهماهه سوم 2019 به 10.3 میلیارد دلار در سهماهه سوم 2020 افزایش یافته است. البته در مجموع دادهها نشان میدهند که در حال حاضر، درآمدزایی اپ استور تقریبا دو برابر گوگل پلی بوده و همچنین، فاصله کنونی بین اپ استور و گوگل پلی کموبیش همان فاصلهایست که این دو پلتفرم در سال گذشته داشتند.
کشور هند بزرگترین بازار اپلیکیشن تیکتاک به شمار میرفت، اما چندیست که این اپلیکیشن محبوب در کشور هند ممنوع شده است. علیرغم این محدودیت و همچنین احتمال وجود سرنوشتی مشابه برای این اپلیکیشن در ایالات متحده، تیکتاک (با احتساب ورژن iOS این برنامه در چین، تحت عنوان Douyin) موفق شد در هر دو پلتفرم اپ استور و گوگل پلی، عنوان درآمدزاترین اپلیکیشن غیربازی در سهماهه سوم 2020 را از آن خود کند. این اپلیکیشن – که عمدتا برای به اشتراکگذاری ویدئو به کار میرود – به پشتوانه محبوبیت بهیکباره و روزافزون خود، توانست حجم درآمدزایی خود را در مقایسه با سهماهه سوم 2019 تا 800 درصد افزایش دهد. این دومین فصل پیاپی است که تیکتاک به عنوان درآمدزاترین اپلیکیشن غیربازی در سراسر دنیا شناخته میشود.
پس از تیکتاک، یوتیوب با رشد سالانه 59 درصدی در درآمد خود، دومین اپلیکیشن درآمدزا در فصلی که گذشت لقب گرفت. اپلیکیشن Tinder نیز – که در فصل اخیر با رشد 5 درصدی در درآمدزایی مواجه شد – در رتبه سوم قرار میگیرد. بد نیست بدانید این اپلیکیشن در سهماهه سوم سال 2019، در رتبه نخست درآمدزایی قرار داشت. اپلیکیشنهای Tencent Video و Disney+ نیز در این رتبهبندی، بهترتیب جایگاههای چهارم و پنجم را کسب نمودهاند.
همان طور که در مقدمه هم گفته شد، تعداد اپلیکیشنهایی که برای نخستین بار در سهماهه اخیر روی گوشیهای هوشمند نصب شدند، با رشد سالانه 23.3 درصدی به 36.5 میلیارد دفعه رسید. آمارهای Sensor Tower نشان میدهد که تقریبا 8.2 میلیارد از این نصبها به اپ استور اپل مربوط شده و 28.3 میلیارد مابقی به گوگل پلی تعلق دارد. به این ترتیب، تعداد دفعات نصب اپلیکیشن در گوگل پلی، بیش از 3 برابر تعداد نصب در اپ استور بوده است.
مثل چند فصل قبل، اپلیکیشنهای شرکت فیسبوک در بین 5 اپلیکیشن غیرگیمینگ پردانلود دیده میشوند، اما هیچکدام از آنها نتوانستند جایگاه اول را کسب کنند. رتبه نخست پردانلودترین اپلیکیشن دنیا در سهماهه سوم 2020، باز هم به اپلیکیشن تیکتاک تعلق میگیرد. پس از اینکه در سهماهه دوم، اپلیکیشن ویدئو کنفرانس Zoom با کنار زدن تیکتاک از لحاظ دانلود در جایگاه اول جهانی قرار گرفت، اپلیکیشن تیکتاک در سهماهه سوم با کسب رشد سالانه 8 درصدی در زمینه تعداد دانلود، مجددا به جایگاه نخست خود بازگشت. همچنین، علیرغم افت سالانه 2 درصدی در تعداد نصب اپلیکیشن فیسبوک، این اپلیکیشن دومین اپ پردانلود دنیا در سهماهه اخیر بوده است.
پس از فیسبوک، اپلیکیشن Zoom از لحاظ تعداد نصب، در رتبه سوم جهانی میایستد. به گفته Sensor Tower، قرنطینه گسترده به دلیل شیوع کرونا در کنار ادامه روند دورکاری در سراسر جهان، Zoom را به اپلیکیشنی محبوب و پرکاربرد تبدیل کرده است. جالب است بدانید، تعداد کاربرانی که این اپلیکیشن را در فصل اخیر برای اولین بار نصب کردند، در مقایسه با تعداد نصب اولیه این اپلیکیشن در سهماهه سوم سال گذشته، بیش از 21 برابر شده است. ناگفته نماند، واتساپ و اینستاگرام نیز از لحاظ تعداد نصب، بهترتیب در رتبههای چهارم و پنجم جهانی قرار میگیرند.
میزان درآمد و دانلود اپلیکیشنهای بازی در سراسر جهان
از فصل دوم سال 2020 شاهد افزایش هزینه کاربران برای بازیهای موبایل بودیم، زیرا با شیوع ویروس کرونا و خانهنشینی اجباری، کاربران برای تفریح و سرگرمی به گزینههای دیگری روی آوردند که یکی از مهمترین آنها، بازیهای موبایل بود. این روند در سهماهه سوم نیز ادامه یافت و حجم هزینه کاربران برای بازیهای موبایل (در هر دو پلتفرم اپ استور و گوگل پلی) طی فصل اخیر با رشد سالانه 26.7 درصدی به 20.9 میلیارد دلار رسید. بیش از نیمی از این درآمد در اپ استور به دست آمده است. طبق گزارش Sensor Tower، رقم درآمد اپ استور از پرداختهای درون-بازی طی سهماهه اخیر، 12.4 میلیارد دلار عنوان شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24 درصد رشد داشته است. درآمدزایی بازیهای موجود در گوگل پلی نیز طی فصلی که گذشت با رشد سالانه 30.8 درصدی، به 8.5 میلیارد دلار بالغ شد.
در ردهبندی پرفروشترین بازیهای موبایلی در سهماهه سوم 2020، رتبههای اول و دوم از آنِ محصولات کمپانی معظم Tencent از چین است. این رتبهها بهترتیب به بازیهای Honor of Kings و PUBG Mobile تعلق میگیرد. طی فصل اخیر، میزان هزینه گیمرها برای بازی Honor of Kings (و ورژن بینالمللی آن که با نام Arena of Valor شناخته میشود) نسبت به مدت مشابه سال قبل 65 درصد رشد داشته است. لازم به ذکر است، این آمار تنها مربوط به درآمد این بازی در اپ استور و گوگل پلی بوده و آمار فروشگاههای اندرویدی متفرقه چینی در آن لحاظ نشده است. ناگفته نماند، درآمدزایی بازی PUBG Mobile (به همراه ورژن چینی آن تحت عنوان Game for Peace) در فصل اخیر 28 درصد رشد داشته و این بازی را پس از Honor of Kings در رتبه دوم قرار میدهد.
درآمدزایی بازی محبوب Pokémon GO (محصول کمپانی آمریکایی Niantic) در سهماهه اخیر 33 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته و این بازی را در این ردهبندی به جایگاه سوم رسانده است. این بازی محبوب – که بر مبنای تکنولوژی واقعیت افزوده طراحی شده – اخیرا چهارمین سالگرد تولیدش را با عبور از درآمد 3.6 میلیارد دلار جشن گرفت. بازیهای Coin Master (محصول کمپانی Moon Active) و Roblox (محصول کمپانی Roblox Corporation) موفق شدند بهترتیب عناوین چهارم و پنجم را در بین بازیهای پردرآمد سهماهه اخیر کسب کنند. جالب است بدانید، طی سهماهه سوم 2020، میزان هزینه گیمرها برای بازی Coin Master نسبت به سهماهه سوم 2019 دو برابر شد. رشد درآمدزایی Roblox نیز در همین مدت، 119 درصد اعلام شده است. گفتنیست، حجم درآمدزایی بازی Roblox (از آغاز تا کنون) در نیمه نخست سال جاری میلادی از مرز 1.5 میلیارد دلار گذشت و در حال حاضر به رقم 2 میلیارد دلار نزدیک شده است.
در مجموع، حجم درآمدزایی 5 بازی پردرآمد در سهماهه اخیر، به بیش از 2.4 میلیارد دلار بالغ شده که این میزان برابر است با 12 درصد از کل مبلغی که گیمرها در این مدت برای بازیهای موبایل هزینه کردهاند. این آمار به آمار مربوط به مدت مشابه سال گذشته بیشباهت نیست؛ در آن مقطع 5 بازی برتر در مجموع 1.9 میلیارد دلار درآمد کسب کردند. این میزان با در نظر گرفتن مجموع درآمدزایی بازیهای موبایل در آن فصل (16.4 میلیارد دلار)، دقیقا برابر با 12 درصد است.
تعداد اولین نصب بازیهای موبایل در اپ استور و گوگل پلی طی سهماهه سوم 2020، با رشد سالانه 28 درصدی به رقم 14.2 میلیارد رسیده است. در اینجا، عمده نصبها به گوگل پلی مربوط میشود؛ پلتفرمی که تعداد نصب بازی در آن با رشد سالانه 36.8 درصدی از 8.7 میلیارد به 11.9 میلیارد دفعه افزایش یافته است. در مقابل، تعداد نصب بازی در اپ استور، از 2.4 میلیارد در سهماهه سوم 2019 به 2.3 میلیارد در سهماهه سوم 2020 کاهش یافت و این یعنی افت سالانه 4.2 درصد. این رقم حاکی از آن است که نصب بازی موبایل در اپ استور چین با کاهش مواجه شده، زیرا در خارج از چین، نصبهای اولیه کمی افزایش داشته است.
بازی Among Us (محصول کمپانی InnerSloth) با یک نمایش فوقالعاده و افزایش 13 برابری نصب نسبت به مدت مشابه سال گذشته، موفق شد عنوان پردانلودترین بازی موبایل در فصل اخیر را کسب کند. بازیهای Scribble Rider (محصول کمپانی Voodoo) و My Talking Tom Friends (محصول کمپانی Outfit7) – که هر دو در سال جاری میلادی عرضه شدند – در این ردهبندی بهترتیب در رتبههای دوم و سوم میایستند. تعداد نصب بازی Subway Surfer طی فصل اخیر با 29 درصد رشد سالانه همراه شد و رتبه این بازی را به چهارمی رساند. بازی Garena Free Fire (محصول کمپانی Garena) نیز علیرغم افت 5 درصدی در تعداد نصب، موفق به کسب عنوان پنجم شد.
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها