پیشبینی TrendForce از بازار هدستهای واقعیت مجازی در سال 2019
نمایش خبر
تاریخ : 1397/9/23 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | واقعیت افزوده Augmented Reality ، واقعیت مجازی Virtual Reality ، آمار Statistics ، ترندفورس TrendForce ، اچ تی سی HTC ، سونی Sony |
واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقاتی ترندفورس در روز دوشنبه 10 دسامبر سال جاری میلادی (19 آذر 1397) گزارشی را از وضعیت عرضه دستگاههای واقعیت مجازی در سال 2018 و پیشبینی خود را از میزان عرضه این محصولات در سال میلادی آینده منتشر کرد. بر اساس این گزارش، انتظار میرود میزان عرضه محصولات VR تا پایان سال 2018 به 4.65 میلیون واحد و در سال 2019 با رشد 29 درصدی به 6 میلیون دستگاه برسد. بر اساس بررسیهای صورتگرفته این موسسه، استراتژی Oculus برای کاهش قیمت هدستهایش در عرضه Oculus Quest در ابتدای سال جاری میلادی موفقیتآمیز بوده و سبب افزایش میزان فروش دستگاههای این شرکت شده است.
هدست واقعیت مجازی سونی PlayStation VR
تحلیلگران ترندفورس پیشبینی کردهاند که با توجه به این که محصولات سری جدید شرکت سونی هنوز ارائه نشدهاند، این کمپانی 2.2 میلیون واحد پلیاستیشن VR به بازار عرضه نماید. همچنین، به نظر میرسد عرضه هدستهای واقعیت مجازی اچتیسی به 800 هزار واحد خواهد رسید. Oculus شاهد بیشترین رشد میزان عرضه در میان سه سازنده برتر هدستهای واقعیت مجازی بوده است، به طوری که با هدستهای Oculus Rift ،Oculus Go و Oculus Quest مجموع عرضه این کمپانی به 1.7 میلیون واحد رسیده است.
جیسون تسای (Jason Tsai)، یکی از تحلیلگران ترندفورس، بر این باور است که Oculus Quest محصول اصلی کمپانی Oculus است، با این حال فیسبوک به ارائه کاربریهای بیشتر برای دستگاههای واقعیت مجازی مستقل (standalone) ادامه خواهد داد. فیسبوک به جای آن که به دنبال سودآوری بیشتر از سختافزارهای VR باشد، روی ارتقاء پلتفرم و سرویسهای محتوای خود تمرکز کرده است. از این رو شرکت Oculus، به عنوان یکی از زیرمجموعههای فیسبوک، توانسته است برای افزایش نفوذ خود در بازار، قیمتهای جذابی را برای دستگاههای واقعیت مجازی مستقل در نظر بگیرد. به این ترتیب، میتوان نتیجه گرفت که این کمپانی با حفظ استراتژی قیمتگذاری خود، در روند ارائه Oculus Rift با قیمت پایین در آینده، همچنان شانس زیادی دارد.
عرضه جهانی دستگاههای واقعیت مجازی برحسب برند در سالهای 2018 و 2019
تحلیلگران ترندفورس در ادامه خاطرنشان کردهاند که رقبای Oculus اولویتهای دیگری دارند. سونی به تمرکز روی بازار واقعیت افزوده مبتنی بر کنسول ادامه خواهد داد و به توسعه نسل بعدی PlayStation خواهد پرداخت. اچتیسی هم موقعیت خود را در بازار محصولات با کارایی بالا و دارای تجربه کاربری فوقالعاده حفظ خواهد کرد. این شرکت تایوانی میتواند برای مقابله با فشار ناشی از شدت گرفتن رقابت، محصولات خود را با پیشنهادات ویژه به بازار ارائه کند، با این حال افزایش عرضه هدف اصلی اچتیسی نخواهد بود.
با نگاه به بازار واقعیت مجازی در سال 2018 به خوبی مشاهده خواهیم کرد که سونی، Oculus و اچتیسی هر یک اهداف و برنامههای خاص خود را در بازار داشتهاند که سبب کاهش فشار رقابتی آنها در برابر یکدیگر شده است. با این حال، ادامه راهبرد تهاجمی Oculus برای افزایش سهم بازار و معرفی نرمافزارها و اپلیکیشنهای بیشتر در زمینه واقعیت مجازی، به احتمال زیاد در آینده نزدیک سبب افزایش رقابت جهانی در بازار محصولات VR خواهد شد.
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی
- IDC: جایگاه نخست سامسونگ در بازار گوشیهای تاشو با تکیه بر Z Fold6 و Z Flip6
- اپل iPhone 16 Pro Max در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- معرفی گوشیهای مخصوص بازی Red Magic 10 Pro و +10Pro با تراشه SD 8 Elite و باتریهای حجیم