بلومبرگ: تیم کوک دومین مدیر عامل پردرآمد ایالات متحده آمریکا در سال 2019

نمایش خبر

تاریخ : 1399/4/25        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، تیم کوک Tim Cook ، سوندار پیچای Sundar Pichai ، ساتیا نادلا Satya Nadella ، اپل Apple ، مایکروسافت Microsoft ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : بلومبرگ به تازگی طی گزارشی فهرست پرداختی‌های مدیران عامل شرکت‌های آمریکایی را در سال 2019 منتشر کرده است. بر اساس گزارش Bloomberg 2019 Pay Index، تیم کوک، مدیر عامل اپل، با دریافتی بیش از 133.7 میلیون دلار، در فهرست پردرآمدترین مدیران آمریکا در سال میلادی گذشته قرار دارد. درآمد او شامل 3 میلیون دلار حقوق پایه، 7.7 میلیون دلار پاداش و 122.2 میلیون دلار سهام (Stock Award) بوده و علاوه بر آن بیش از 884 هزار دلار به عنوان مزایا دریافت کرده است. این میزان پرداختی سالانه مدیر عامل اپل را پس از ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیر عامل تسلا، و پرداختی 595.3 میلیون دلاری او در جایگاه دومین مدیر پردرآمد ایالات متحده قرار داده است.

تیم کوک مدیرعامل اپل

پس از این دو، تام راثلج (Tom Rutledge)، مدیر عامل Charter Communications با پرداختی سالانه 116.9 میلیون دلار قرار دارد. مدیران دیگر شرکت‌های پیشرو در زمینه تولید اسمارت‌فون، تبلت، ساعت هوشمند و موارد مشابه نیز در این فهرست حضور دارند که سوندار پیچای (Sundar Pichai)، مدیر عامل آلفابت و گوگل یکی از آن‌هاست. او با مجموع دریافتی 86.2 میلیون دلار (شامل 650 هزار دلار به عنوان حقوق، 82.2 میلیون دلار سهام (Stock Award) و 3.4 میلیون دلار به عنوان مزایا) در سال میلادی گذشته، رتبه هشتمین مدیر عامل پردرآمد را به خود اختصاص داده است. پس از پیچای، ساتیا نادلا (Satya Nadella)، مدیر عامل مایکروسافت، دیگر هندی‌تباری است که با 77.3 میلیون دلار دریافتی سالانه در رتبه نهم فهرست مدیران پردرآمد آمریکا در سال گذشته قرار گرفته است. حقوق سالانه 2.3 میلیون دلاری با 10.8 میلیون دلار پاداش، 64 میلیون دلار حقوق صاحبان سهم (equity awards) و 111 هزار و 400 دلار مزایا را شامل می‌شود. همچنین نباید رابرت سوان (Robert Swan)، مدیر عامل اینتل، را از قلم انداخت که با دریافتی کل 99 میلیون دلار در سال 2019، هفتمین فرد این فهرست بوده است.

مدیرعامل‌های با بالاترین پرداختی در ایالات متحده آمریکا در سال 2019 از نگاه بلومبرگ

سارا اندرسون (Sarah Anderson)، مدیر پروژه اقتصاد جهانی یا Global Economy Project در انستیتوی مطالعات سیاسی (Institute for Policy Studies) در این خصوص عقیده دارد، با آنکه پرداختی بالا به مدیران شرکت‌های حاضر در بورس وال‌استریت، به سبب ریسک سیستماتیک آن‌ها، می‌تواند خطرناک باشد، پرداختی‌های نجومی در تمام بخش‌های شرکت‌های آمریکایی سبب بروز رفتارهای مخرب از نظر اجتماعی و زیست‌محیطی خواهد شد. امری که در بسیاری بخش‌ها، از جمله در حوزه فناوری، با مقاومت یا تنبیه مواجه نمی‌شود.

مطابق گزارش بلومبرگ، مقداری از این سهام موسوم به Stock Award سال‌ها پیش به مدیران شرکت‌ها اعطا شده بود و اینک به طور رسمی به آن‌ها واگذار شده است. به طور نمونه، بخشی از 122 میلیون دلار سهام Stock Award تیم کوک در سال گذشته، با قرارداد اعطای یک میلیون دلار سهمی مرتبط بوده که او در سال 2011 دریافت کرده است. این بخشی از بسته پیشنهادی به مدیر عامل اندکی پس از نشستن او بر صندلی استیو جابز (Steve Jobs) برای بار دوم و آخر بوده است. پیش از این تاریخ، جابز در سال 2009 یک بار مدیریت را ترک گفته و پس از چند ماه دوباره به شرکت بازگشت، تا زمانی که در آگوست 2011 به سبب بیماری‌ برای همیشه مدیریت اپل را کنار گذاشت. هیأت مدیره شرکت در آن مقطع زمانی نیاز داشتند تا ثبات خود را پس از استعفای جابز نشان دهند و به همین دلیل این سهام را (به ارزش 383 میلیون در آن زمان) به کوک برای مدیر عاملی پیشنهاد کردند. کمتر از دو ماه پس از این انتصاب، بنیانگذار اپل جهان را ترک گفت.

استیو جابز همراه با تیم کوک

البته دیگران مدیران اپل نیز سال گذشته درآمدهای بالایی داشته‌اند که لوکا مائستری (Luca Maestri)، معاون ارشد و مدیر مالی شرکت (با 25.2 میلیون دلار درآمد شامل Stock Award)، کیت آدامز (Kate Adams)، معاون ارشد، مشاور عمومی و دبیر شرکت (با 25.2 میلیون دلار درآمد شامل Stock Award)، دیدریه اوبراین (Deirdre O'Brien)، معاون ارشد خرده‌فروشی شرکت (با 19.2 میلیون دلار درآمد شامل Stock Award)، جف ویلیامز (Jeff Williams)، مدیر ارشد عملیاتی شرکت (با 25.2 میلیون دلار درآمد شامل Stock Award)، و انگلا آرنت (Angela Ahrendts)، معاون ارشد خرده‌فروشی پیشین شرکت (با 22.3 میلیون دلار درآمد شامل Stock Award) که اوایل سال جاری میلادی اپل را ترک کرد، از آن جمله‌اند.

هیأت مدیره اپل بر این باور است که پرداختی بالا به مدیران شرکت، از طریق اعطای سهام به عنوان پاداش قابل توجیه است؛ چرا که با افزایش قیمت سهام شرکت و ثروتمندتر شدن سهامداران آن، مدیران اپل هم پاداش بیشتری خواهند گرفت.

قرارداد تیم کوک با اپل با اتمام سال 2021 به پایان می‌رسد. او طی این سال‌‌ها و در مقام مدیر عامل ناظر تغییرات بزرگی در گوشی محبوب آیفون بوده که نمایشگرهای بزرگ‌تر، استفاده از پنل‌های OLED، طراحی مجدد دستگاه و حضور Face ID در کنار به‌کارگیری notch از جمله مهم‌ترین نمونه‌های آن است. او همچنین در دوران مدیریت خود عرضه موفق محصولات دیگری مانند اپل‌ واچ و ایرپاد را هدایت کرده است. این دوران پررونق احتمالا اپل را به تمدید قرارداد کوک به مدت ده سال دیگر تشویق خواهد کرد. به این ترتیب، می‌توان انتظار داشت که معرفی احتمالی Apple Glass، یکی دیگر از محصولات چشم‌گیر غول کوپرتینویی، را تیم کوک در سال 2022 یا 2023 بر عهده خواهد داشت.

کوک که در زمینه فعالیت‌های بشردوستانه هم نام آشنایی به شمار می‌رود، در سال 2019 پنج میلیون دلار از Stock Award خود را به یک موسسه خیریه ناشناس اختصاص داد. او سال‌ها پیش اعلام کرده بود که قصد دارد عمده ثروت خود را با «رویکردی نظام‌مند» صرف امور خیرخواهانه نماید. در شرایط عادی و پیش از همه‌گیری کرونا، کارشناسان پیش‌بینی‌ کرده بودند که قرارداد جدیدی با کوک بسته شود که در آن عوامل انگیزشی بیشتری همچون افزایش Stock Award شرکت برای او در نظر گرفته شود. حال در این روزها که مدیریت شرکت‌ها بیش از هر زمان دیگری زیر ذره‌بین سهامداران قرار دارند، باید منتظر ماند و دید که اپل با چه پیشنهادی مدیر عامل فعلی خود را به ماندن در این جایگاه ترغیب می‌کند.

منبع : Bloomberg


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا