بررسی دوربینهای هواوی P40 Pro – پرچمداری به تمام معنا
نمایش خبر
تاریخ : 1399/4/23 نویسنده: آرش افراسیابی | ||
برچسبها : | دوربین Camera ، Huawei P40 Pro ، هواوی Huawei |
واحد خبر mobile.ir : از معرفی و حضور در بازار پرچمدار جدید شرکت هواوی یعنی P40 Pro مدت زیادی نمیگذرد اما در همین زمان کوتاه بار دیگر طبق انتظار با اسمارتفون پیشرفتهای روبرو میشویم که نهتنها به لحاظ طراحی و امکانات پردازشی بلکه در زمینه دوربین و تصویربرداری، همه دیگر رقبای این کلاس را به چالش کشیده است؛ موفقیت Huawei P40 Pro در این زمینه البته تصادفی نبوده و این سری پیش از این در هر دو نسل قبلی خود یعنی P30 Pro و P20 Pro نیز بهنوعی این موفقیت را تکرار کرده بود. دوربینهای بخش پشتی این گوشی ترکیب متفاوتی را از پرچمداران فعلی بازار به تصویر میکشند که نگاه دوباره و بررسی مجدد آنها خالی از لطف نخواهد بود.
دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی
بررسی قابلیتهای تصویری P40 Pro را با نگاهی به دوربینهای دستگاه و در رأس آنها دوربین اصلی گوشی آغاز میکنیم؛ این دوربین که در میانه دو دوربین دیگر در بخش پشتی جای دارد یک نمونه 50 مگاپیکسلی Quad-Bayer با اندازه 1/1.28 اینچیست که در حالت پیشفرض با ترکیب پیکسلهای چهارگانه مجاور هم، تصاویری را با وضوح 3072×4096 پیکسل یا 12.5 مگاپیکسل تولید میکند. آرایه فیلترهای رنگی این سنسور همچنان از نوع RYYB انتخاب شده که به گفته هواوی نور بیشتری را دریافت میکند. سیستم اتوفوکوس تشخیص فاز 8 نقطهای موسوم به Octa PD دیگر نکته مثبت قابل اشاره در مورد این دوربین است.
لنز مقابل این سنسور از دیافراگم نچندان گشوده f/1.9 بهره میبرد و فاصله کانونی آن نیز با وجود آنکه 23 میلیمتر اعلام شده اما این فاصله، در وضوح پیشفرض به 27 میلیمتر افزایش پیدا کرده و بخشهایی از کنارههای کادر تصویر از دست میرود. این البته به معنای در دسترس نبودن فاصله کانونی 23 میلیمتری نیست و با گرفتن عکس با وضوح کامل 50 مگاپیکسلی میتوان تصویر گستردهتری را (البته به بهای نور و جزییات کمتر بهدلیل غیبت ترکیب پیکسلها) در اختیار داشت. از جمله دلائل قابل ذکر برای کاهش فاصله کانونی در وضوح پیشفرض این دوربین، میتوان به تلاش برای جلوگیری از اختلالات معمول در تصویر از جمله artifacts (افزوده اجزایی به تصویر که در سوژه اصلی وجود ندارد) و distortion (ناتوانی در بهتصویر کشیدن صحیح اشکال و خطوط صاف) اشاره کرد که هر دو از جمله مشکلات معمول دوربینهای موبایلی به شمار میروند.
دوربین التراواید 40 مگاپیکسلی
دوربینهای التراواید با میدانهای دید گسترده، این روزها در اغلب گوشیهای موبایل حتی در رده میانی رو به پایین نیز دیده میشوند و حضور آنها در یک گوشی پیشرفته و پرچمدار نکته عجیبی به نظر نمیرسد. این دوربینها البته در اغلب موارد وضوح پایینی مابین 8 تا 12 مگاپیکسل داشته و افزایش این وضوح معمولا تنها در گوشیهای گرانقیمتتر رخ میدهد. ابعاد کوچک سنسور و غیبت فوکوس خودکار نیز از دیگر نکات متداول در دوربینهای التراواید عادی به حساب میآید که حتی در نمونههای پیشرفتهتر رده میانی و پرچمداران ارزانقیمتتر نیز به همین صورت تکرار میشود. دوربین التراواید در P40 Pro اما هر سه این محدودیتها را پشت سر گذاشته و روی کاغذ در حد یک دوربین اصلی پیشرفته ظاهر میشود.
P40 Pro همانند Mate 30 Pro از یک دوربین 40 مگاپیکسلی التراواید بهره میبرد که نهتنها سایز سنسور 1/1.54 اینچی آن از بسیاری از دوربینهای اصلی گوشیهای پیشرفته بزرگتر است بلکه به فوکوس خودکار مجهز بوده و لنز سریع f/1.8 آن حتی از دوربین اصلی گوشی نیز سریعتر است. فاصله کانونی 18 میلیمتری این لنز البته چندان فوقالعاده نبوده و در مقایسه با نمونههای مشابه در رقبای اصلی این گوشی با فاصله کانونیهای 12 و 13 میلیمتری در جایگاه پایینتری قرار میگیرد.
دوربین تلهفتو
دوربین پریکسوپی P40 Pro مشابه P30 Pro سال گذشته از 5 برابر زوم اپتیکال برخوردار بوده و از OIS و فوکوس خودکار نیز بهره میبرد. فاصله کانونی این دوربین 125 میلیمتر است که البته با تقسیم آن بر فاصله کانونی 27 میلیمتری دوربین اصلی در وضوح پیشفرض به زوم نوری 4.6 برابری دست مییابیم. فاصله کانونی دوربین تلهفتو در P30 Pro البته برابر با 135 میلیمتر بود که با تقسیم بر فاصله کانونی 27 میلیمتری دوربین اصلی آن، دقیقا 5 برابر زوم اپتیکال را عرضه میکرد. البته اشاره به این نکته نیز جالب توجه خواهد بود که فاصله کانونی دوربین اصلی P40 Pro در وضوح کامل 50 مگاپیکسلی، 23 میلیمتر است در این حالت، زوم نوری دوربین تلهفتو به 5.4 برابر میرسد اما با توجه به استفاده نکردن از دوربین اصلی در اغلب موارد، این زوم را نمیتوان چندان مبنا قرار داد.
فوکوس خودکار جدید و بهبود تشخیص نور سفید
یکی از نکات جدید در این مجموعه به سیستم فوکوس خودکار جدید آن باز میگردد که از مکانیزم تشخیص فاز دوگانه روی همه زیرپیکسلهای سنسور بهره گرفته و در محیطهای با نور کم نیز قابلیت تشخیص فاصله سنسور ToF دوربین به کمک آن میآید. این مجموعه همچنین از سیستم White balace جدیدی بهره میبرد که با کمک شبکه هوش مصنوعی و سنسورهای ویژه در نظر گرفته شده برای این حالت، دقت رنگ بالایی را در برداشت تصاویر مختلف ارائه میکند.
تست عملی دوربین
در تست واقعی دوربین اصلی در وضوح پیشفرض 12.5 مگاپیکل با محدوده دینامیکی گستردهای روبرو میشویم که در زمینه تحلیل جزییات و کنترل نویز نیز شرایط ایدهآلی را به تصویر میکشد. در زمینه زوم نیز این شرایط فوقالعاده ادامه داشته و با کمک اطلاعات به دست آمده از دوربین اصلی و دوربین تلهفتو و تحلیلهای کامپیوتری علاوه بر دستیابی به سطح بالایی از جزییات و کنترل نویز نیز در سطح بالایی قرار دارد.
برداشت تصویر با دوربین اصلی در وضوح 12.5 مگاپیکسل پیشفرض
برداشت تصویر با دوربین تلهفتو با زوم 5 برابری
برداشت تصویر با دوربین تلهفتو با زوم 10 برابری
در دوربین التراواید همچنان از نظر داینامیک رِنج و میزان جزییات از یک سو و کنترل نویز از سوی دیگر با نتیجهای بالاتر از حد انتظار از یک دوربین موبایلی با لنز گشوده روبرو میشویم و با اینکه از نظر نوع رنگ شرایط با دوربین اصلی متفاوت است اما در این کلاس میتوان از نتیجهای فراتر از حد تصویر سخن گفت. تنها نکته منفی این دوربین همانطور که اشاره شد در فاصله کانونی 18 میلیمتری آن نهفته است که نسبت به رقبای آن کادر بستهتری را ایجاد میکند. در همین حالت اگر تصویر 50 مگاپیکسلی را در نیز مقابل تصویر 12.5 مگاپیکسلی پیشفرض دوربین اصلی قرار دهیم، تغییر فاصله کانونی و بازتر شدن کادر به خوبی مشخص است.
برداشت تصویر با دوربین اصلی در وضوح 12.5 مگاپیکسل پیشفرض
برداشت تصویر با دوربین اصلی در وضوح 50 مگاپیکسلی
برداشت تصویر با دوربین التراواید در وضوح 10 مگاپیکسل پیشفرض
برای مشخص شدن میزان کیفیت دوربین تلهفتو و تأثیرپذیری از لرزشهای دست، تصاویر گرفته شده با آن را یک بار روی دست و بار دیگر با قرار دادن دوربین روی سهپایه ثابت برداشت میکنیم. تا زوم 5 برابری این دوربین بهدلیل اپتیکال بودن بزرگنمایی همچنان میتوان تقریبا به سادگی به نتیجه دلخواهی دست یافت و این شرایط تا حدودی در نزدیکی زوم 10 برابری نیز تکرار میشود اما پس از این مرحله، ثابت نگهداشتن کادر و لمس دکمه شاتر بسیار مشکل شده و کوچکترین حرکات دست نیز به جابجاییهای بزرگی روی کادر بدل میشود. برای نمونه بهتر است به تصاویر زیر دقت کنیم.
برداشت تصویر با دوربین اصلی در وضوح 12.5 مگاپیکسل پیشفرض
برداشت تصویر با دوربین تلهفتو با 5 برابر زوم اپتیکال
برداشت تصویر با دوربین تلهفتو با 10 برابر زوم ترکیبی
برداشت تصویر با دوربین تلهفتو با 50 برابر زوم دیجیتال
با قرارگرفتن گوشی روی سهپایه ثابت با تصاویر به نسبت بهتری روبرو میشویم که بهخصوص در زوم 50 برابری شرایط بهتری دارند.
برداشت تصویر با دوربین اصلی در وضوح 12.5 مگاپیکسل پیشفرض
برداشت تصویر با دوربین تلهفتو با 5 برابر زوم اپتیکال
برداشت تصویر با دوربین تلهفتو با 10 برابر زوم ترکیبی
برداشت تصویر با دوربین تلهفتو با 50 برابر زوم دیجیتال
بهبود تصویر در زوم 50 برابری در دو حالت روی دست و سهپایه در برش اندازه واقعی زیر تا حدودی مشخص است اما با توجه به دیجیتال بودن این زوم، عملا از لحاظ جزییات، تفاوت بزرگی را ایجاد نکرده و معمولا با گذر از زوم 10 برابری، انتظار چندانی از این دوربین نمیتوان داشت.
برش اندازه واقعی دوربین تلهفتو (بالا روی دست، پایین روی سهپایه)
دوربین اصلی P40 Pro در زمینه میزان Exposure و نورگیری عملکرد بسیار مناسبی داشته و تقریبا فارغ از میزان نور سوژه، محدوده داینامیکی بالا و جزییات مناسبی را مناطق پر نور و سایه ارائه میدهد.
برداشت تصویر با دوربین اصلی در وضوح 12.5 مگاپیکسل پیشفرض
در زمینه رنگ نیز با کمک سیستم جدید تشخیص نور سفید مبتنی بر هوش مصنوعی و سنسور چند طیفی آن با نتیجه دلخواهی روبرو میشویم که رنگهایی نزدیک به واقعیت ایجاد میکند. این شرایط البته برای دوربینهای التراواید و تلهفتو مطابق تصاویر زیر چندان برقرار نیست.
برداشت تصویر با دوربین اصلی در وضوح 12.5 مگاپیکسل پیشفرض
برداشت تصویر با دوربین التراواید در وضوح 10 مگاپیکسل پیشفرض
برداشت تصویر با دوربین تلهفتو در وضوح 12.5 مگاپیکسل پیشفرض
در زمینه تشخیص فوکوس با تعبیه مکانیزم فوکوس تشخیص فاز دوگانه روی همه زیر پیکسلهای سنسور طبق انتظار با سرعت و دقت بالایی در حین تمرکز روی سوژههای مختلف روبرو میشویم که فارغ از میزان نور محیط یکی از بهترین دوربینهای موبایلی در این زمینه به حساب میآید.
برداشت تصویر در این دوربین بهصورت پیشفرض با آنچه که «فیلتر استاندارد لایکا» نامیده میشود صورت گرفته که با وجود دقت بالا در رنگ و White banace، چندان پر زرق و برق نبوده و شاید برخی از کاربران به دنبال تصاویر اغراقشده و اصطلاحا سوشال فرندلیتر باشند که رنگهای برجسته و اشباعشدهای را به نمایش بگذارد. بدین منظور جدا از فیلترهای رنگی معمول دو فیلتر دیگر به نامهای LEICA VIVID و LEICA SMOOTH در نظر گرفته شده که هر دو رنگهای اشباعشده زیبا، اما دور از واقعیتی را ایجاد میکنند.
برداشت تصویر با دوربین اصلی با فیلتر پیشفرض LEICA Standard
برداشت تصویر با دوربین اصلی با فیلتر LEICA Vivid
برداشت تصویر با دوربین اصلی با فیلتر LEICA Smooth
در شب با هر دو دوربین عادی و التراواید و بدون فعال کردن حالت شب تصاویر زنده و جذابی را میتوان به تصویر کشید که برای یک دوربین موبایلی بهخصوص در مورد نمونه التراواید، دستاوردهای بزرگی به حساب میآیند. تصویر این دوربین البته در مقایسه با دوربین اصلی، جزییات و روشنایی کمتری دارد اما هنوز در نوع خود کمنظیر به حساب میآید.
برداشت تصویر با دوربین اصلی در حالت اتوماتیک
برداشت تصویر با دوربین التراواید در حالت اتوماتیک
با فعال کردن حالت شب در هر دو مورد عدد ISO به نصف یا حتی کمتر از آن کاهش پیدا کرده و در عوض، زمان باز ماندن شاتر افزایش مییاد که این افزایش برای سوژه زیر در دوربین اصلی و التراواید به ترتیب به 6 و 9 ثانیه بود. یک نکته منفی در مورد دوربین التراواید به کوچکتر شدن کادر تصویر در حین استفاده از حالت شب باز میگردد که جزییات کمتری را به تصویر میکشد. وضوح تصویر این دوربین در این وضعیت از 10 به 12.5مگاپیکسل افزایش پیدا میکند که از برخی تغییرات در ترکیب پیکسلهای داخلی مجاور هم نیز خبر میدهد.
برداشت تصویر با دوربین اصلی در حالت شب
برداشت تصویر با دوربین التراواید در حالت شب
استفاده از المانهای حاضر در بخش عکاسی حرفهای یا Pro این دوربین در شب نیز نتایج جالب توجهای را به دست میدهد؛ در این وضعیت توجه به چند نکته کاملا اهمیت دارد که از آن میان باید به تأثیر مستقیم جابجایی عدد ISO در شدت نورگیری تصویر و جابجا کردن مختصر سرعت شاتر اشاره کرد. در این حالت با برداشت دو عکس اتوماتیک یکی در حالت عادی و دیگری در حالت شب و توجه به اطلاعات ISO و سرعت شاتر هر دو عکس میتوان به معیارهایی تقریبی در رابطه با محدوده جابجایی این دو معیار دست یافت. گرفتن تصویر در حالت RAW با فرمت DNG نیز در این وضعیت بسیار سودمند خواهد بود جاییکه با امکان ویرایش تصویر پس از گرفته شدن در نرمافزارهای ادیت عکس، کنترل المانهای مختلف در دستان کاربران قرار میگیرد. در عمل اما بهترین نتیجه در این میان (حداقل در نبود سهپایه و هنگام در دست داشتن دوربین) با انتخاب حالت شب صورت میپذیرد و تا قبل از ثابت کردن گوشی روی سهپایه، اغلب هم در زمینه جزییات و هم در زمینه کیفیت و کنترل نویز با شرایط ضعیفتری نسبت به حالت شب روبرو میشویم.
وضوح پیشفرض برداشت ویدئو در دوربین اصلی 1080p با 30 فریم در ثانیه است که امکان افزایش آن به 4K با 30 و 60 فریم در ثانیه نیز وجود دارد که این آخری یعنی برداشت 4K با 60 فریم در ثانیه برای اولین بار در یک گوشی پرچمدار سری P هواوی دیده میشود. بهترین کیفیت در بین این موارد البته به 4K با 30 فریم تعلق دارد و برداشت 4K با 60 فریم در ثانیه هنوز با مشکلات مشخصی در زمینه میزان جزییات و کیفیت کلی تصویر روبروست. در دو وضوح 4K و 1080p با 30 فریم در ثانیه امکان ذخیره عکس با وضوح 8 مگاپیکسل (2160×3840 پیکسل) وجود دارد اما در همین دو وضوح با نرخ برداشت 60 فریم تنها میتوان تصاویری با وضوح 2 مگاپیکسل (1080×1920 پیکسل) را ذخیره کرد. با توجه به کیفیت بالاتر ویدئوهای 4K با 30 فریم در ثانیه این دوربین، مبنای بررسی در این حالت را نیز روی این وضوح قرار میدهیم؛ جاییکه با وجود اندکی رنگهای اغراقشده، محدوده دینامیکی بالایی به تصویر کشیده شده و وایتبالانس نسبتا مناسبی را نیز میتوان مشاهده کرد. از نظر جزییات و کنترل نویز نیز بهراحتی میتوان از نتیجه کار بیش از اندازه رضایت داشت.
یک قابلیت جالب توجه این مجموعه در بخش فیلمبرداری به گزینه Dual-view آن تعلق دارد که امکان برداشت همزمان با هر دو دوربین اصلی و تلهفتو را فراهم آورده و میزان زوم دوربین تلهفتو نیز از 2x تا 15x به میزان دلخواه قابل تغییر است. وضوح برداشت ویدئو در این حالت البته روی 1080p فول اسکرین یعنی 1080×2368 پیکسل با 30 فریم در ثانیه ثابت مانده و امکان تغییر هیچیک از این دو وجود ندارد. کیفیت اجرای این ویژگی در عمل نسبتا مناسب بوده و در صورت محدود نگهداشتن زوم دوربین تلهفتو روی مقادیر کمتر از 5x نتیجه بهتری را میتوان به دست آورد. کیفیت ثبت رنگ در این دو دوربین البته اندکی متفاوت بوده و اختلاف مابین دو کادر با تاریکتر بودن سوژه نیز تشدید میشود. یک چالش در این حالت بهخصوص در مقادیر بالاتر زوم، در کادر نگهداشتن سوژه اصلی در بخش دوربین تلهفتو است که نمونه آن را در ویدئوی دوم در زیر میتوان مشاهده کرد.
فیلمبرداری دوربین اصلی در شب در وضوح 1080p از نویز مشخصی بهره میبرد و عملکرد ضعیفتری را نیز از لرزهگیر دست میتوان مشاهده کرد. دوربین التراواید نیز با اینکه برای کلاس کاری خود هنوز نتیجه نسبتا مناسبی را ارائه میدهد از این لحاظ در جایگاه پایینتری قرار دارد.
کلام پایانی
دوربینهای اصلی هواوی P40 Pro از عملکرد بسیار مناسبی در اغلب المانهای سنجش کیفیت برخوردار بوده و حتی در مقایسه با نزدیکترین نعقیبکنندههای آنها، بعضا اختلافهای بزرگی را ایجاد میکنند. از جمله این نکات مثبت جدا از ایجاد نتیجهای فوقالعاده در زمینه جزییات و کنترل نویز در دوربین اصلی باید از عملکرد دوربین زوم آن یاد کرد که علاوه بر 5 برابر زوم اپتیکال خود تقریبا تا محدوده 10 برابری زوم ترکیبی نیز نتیجه دلخواهی را ایجاد میکند. در تصویربرداری در شب نیز در از عملکرد هر دو دوربین اصلی و التراواید حتی پیش از فعال کردن Night mode نیز رضایت داشتیم و در حالت شب نیز با وجود آنکه دوربین التراواید در این وضعیت کادر بستهتری را نسبت به حالت عادی خود ارائه میکند اما بدون افزودن میزان مشخصی از نویز، جزییات به نمایش درآمده در هر دو دوربین بسیار افزایش مییابد. در یک نگاه کلی از مجموعه تصویری هواوی P40 Pro میتوان بهعنوان معیاری برای تشخیص کیفیت سایر دوربینهای موبایلی در سال جاری میلادی نام برد و بهجز برخی موارد از جمله کیفیت نچندان مناسب ویدئوی 4K با 60 فریم در ثانیه، شرایط برای معرفی این گوشی بهعنوان بهترین دوربین موبایلی حال حاضر بازار به میزان زیادی فراهم است.
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی
- IDC: جایگاه نخست سامسونگ در بازار گوشیهای تاشو با تکیه بر Z Fold6 و Z Flip6
- اپل iPhone 16 Pro Max در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- معرفی گوشیهای مخصوص بازی Red Magic 10 Pro و +10Pro با تراشه SD 8 Elite و باتریهای حجیم