کانترپوینت اعلام کرد: سری آیفون 11 پرفروشترین اسمارتفونهای پیشرفته دنیا در سهماهه نخست 2020
نمایش خبر
تاریخ : 1399/3/29 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، Apple iPhone 11 ، Apple iPhone 11 Pro Max ، Apple iPhone 11 Pro ، Apple iPhone XR ، Huawei Mate 30 Pro 5G ، اپل Apple |
با وجود کاهش عرضه گوشیهای هوشمند پیشرفته، سهم بخش رده بالای این بازار در نسبت با مجموع اسمارتفونهای ارائهشده، در سطح نچندان بالایی باقی مانده است. بازار گوشیهای پیشرفته از آن رو اهمیت ویژهای دارد که با وجود سهم کمتر آنها نسبت به دیگر ردههای قیمتی بازار، نزدیک به 57 درصد از کل درآمد فصل گذشته از فروش این دسته از محصولات به دست آمده است.
در این میان اپل با سهم بازاری معادل 57 درصد در رتبه نخست قرار دارد؛ در حالی که سامسونگ با 19 و هواوی با 12 درصد از سهم بازار به عنوان دو تعقیبکننده جدی، کمپانی آمریکایی را دنبال میکنند. جالبترین نکته در فهرست شرکتهای برتر در سهماهه منتهی به مارس 2020، به اوپو باز میگردد. این شرکت چینی در بازاری که اغلب فعالان آن با روند نزولی دست به گریبان هستند، با در اختیار داشتن 3 درصد از سهم بازار اسمارتفونهای پیشرفته، رشد 67 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده که بیش از هر چیز مدیون اسمارتفونهای نسل پنجمی Reno3 و Reno3 Pro است؛ محصولاتی که در آخرین روزهای دسامبر سال گذشته میلادی معرفی شدند. البته شیائومی نیز در این بازه زمانی با عرضه موفق Mi 10 5G و سری Mi Note 10 رشد 10 درصدی را تجربه کرده و برای نخستین بار پس از سهماهه سوم 2018 نام خود را در میان پنج بازیگر اصلی اسمارتفونهای ردهبالای جهان میبیند. از دید کارشناسان کانترپوینت، محصولات عرضهشده در بازه قیمتی بالای 400 دلار، در مقایسه با سایر دامنههای قیمتی، عملکرد با ثبات خود را نسبتا حفظ کردهاند؛ چنان که 88 درصد از سهم این بازار در طول فصل گذشته در اختیار سه بازیگر اصلی یعنی اپل، سامسونگ و هواوی بوده است.
از چشمانداز منطقهای، اپل و سامسونگ در تمامی مناطق جهان به جز چین، دو تولیدکننده برتر بودهاند؛ حال آن که هواوی پیشتاز بازار اسمارتفونهای رده بالا در کشور مبدأ بوده است. رابطه میان چین و هواوی دو سویه بوده، به این معنا که بیش از 90 درصد محصولات پیشرفته هواوی در سهماهه نخست سال ۲۰۲۰ در بازار چین عرضه شده است. در کنار این سه شرکت، وانپلاس هم با تکیه بر محبوبیت گوشیهای سری وانپلاس 7، در تمامی مناطق به جز آمریکای لاتین و چین به جمع پنج کمپانی برتر راه یافته است.
در میان گوشیهای پیشرفته آیفون 11 همچنان عملکرد جالب توجهی دارد و در نخستین فصل سال جاری میلادی عنوان پرفروشترین محصول رده بالا را از آنِ خود ساخته است. گزارش کانترپوینت نشان میدهد که چهار مدل از پنج گوشی پرفروش پیشرفته بازار در سهماهه گذشته محصول اپل بودهاند. در واقع، 30 درصد از فروش این بخش در سهماهه اخیر به آیفون 11، نه درصد به آیفون 11 پرو مکس، 7 درصد به آیفون 11 پرو و در نهایت 6 درصد به آیفون XR تعلق داشته است. به علاوه، این نخستین باری است که اسمارتفونی مبتنی بر فناوری نسل پنجم یعنی Mate 30 Pro 5G (محصول هواوی) در میان پنج گوشی برتر پیشرفته جای گرفته و 3 درصد فروش را به خود اختصاص داده است.
در فصلی که گذشت، دستگاههای 5G یکپنجم یا 20 درصد از کل عرضه گوشیهای پیشرفته را به خود اختصاص دادهاند. هواوی با حضور قدرتمند در چین توانسته نزدیک به ۴۲ درصد از کل فروش محصولات نسل پنجم را در بخش محصولات رده بالا در اختیار گیرد. گفتنی است که فناوری 5G به گوشیهایی با قیمت ارزانتر هم راه یافته و به افزایش فروش آنها کمک میکند. در سهماهه نخست سال جاری میلادی، ۳۹ درصد از کل فروش اسمارتفونهای 5G در محدوده قیمتی ۴۰۰ تا ۶۰۰ دلار صورت گرفته که نسبت به 35 درصد فصل گذشته از افزایش مشخصی حکایت دارد. از نظر منطقهای نیز 63 درصد از کل فروش گوشیهای 5G در بخش محصولات پیشرفته در کشور چین به ثبت رسیده است.
اگر چه بخش محصولات رده بالا در مجموع روند نزولی را تجربه کرده، اما به گزارش کانترپوینت دستگاههایی در محدوده قیمتی ۶۰۰ تا ۷۹۹ دلار در سهماهه منتهی به فصل اول سال 2020 با ۴۷ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، 42 درصد از فروش گوشیهای پیشرفته را رقم زدهاند. محرک این فروش را بیش از همه میتوان گوشیهای سری آیفون ۱۱ دانست که در سپتامبر 2019 عرضه شدند و سهچهارم فروش در این رده را رقم زدهاند. این دامنه قیمتی از فصل دوم سال 2019 روند افزایش پیوستهای را تجربه کرده که نخست با محبوبیت آیفون XR آغاز شده و اینک با آیفون 11 ادامه دارد، چنان که حالا قویترین بازه قیمتی برای شرکت اپل به شمار میرود. همچنین نباید از یاد برد که آیفون XR از فصل چهارم 2018 تاکنون همواره یکی از پرفروشترین گوشیهای هوشمند در دنیا بوده است. البته اپل در حال آزمودن قابلیت کشش قیمتی است و به خوبی دریافته که قیمتگذاری تاحدودی تهاجمی میتواند به طور بالقوه «ارزش طول عمر مشتری» یا customer lifetime value را به بیش از 24 تا 30 ماه برساند.
گزارش کانترپوینت همچنین به این نکته اشاره میکند که با گذشت زمان، عرضه گوشیهای نسل پنجم توسط اپل، نقشی کلیدی در رشد بخش رده بالا ایفا خواهد کرد و این بازه قیمتی با احتمال زیاد کمترین آسیب را از همهگیری جهانی COVID-19 خواهد دید.
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی
- IDC: جایگاه نخست سامسونگ در بازار گوشیهای تاشو با تکیه بر Z Fold6 و Z Flip6
- اپل iPhone 16 Pro Max در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- معرفی گوشیهای مخصوص بازی Red Magic 10 Pro و +10Pro با تراشه SD 8 Elite و باتریهای حجیم