کاهش 60 درصدی عرضه آیفون در چین در فوریه 2020 به دنبال نگرانی از کرونا
نمایش خبر
تاریخ : 1398/12/21 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، چین China ، کروناویروس Coronavirus ، کووید-19 COVID-19 ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi |
پیش از این موسسات پژوهشی همچون IDC و Canalys پیشبینی کرده بودند که با گسترش ویروس کرونا و در نتیجه روند نزولی تقاضا و اختلال در زنجیره تأمین، میزان عرضه اسمارتفون در جهان طی سهماهه نخست سال 2020 با حدود 40 درصد کاهش مواجه شود. همان طور که میدانید با شیوع غیرمنتظره این ویروس، چین از اواخر ماه ژانویه و همزمان با آغاز سال جدید قمری چینی (Lunar New Year) در این کشور، محدودیتهایی را در زمینه سفر برای شهروندان خود ایجاد کرد و از مردم خواست تا از حضور در مکانهای عمومی خودداری کنند. این محدودیتها به طور عمده تقریبا در سراسر ماه فوریه نیز ادامه یافت.
بر اساس آمار آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین (CAICT)، شرکتهای تولیدکننده در ماه فوریه، در مجموع 6.34 میلیون گوشی هوشمند را در چین به فروش رساندهاند که در مقایسه با 14 میلیون واحد فروختهشده در مدت مشابه سال گذشته 54.7 درصد کاهش را نشان میدهد. در شرایطی که عملکرد اپل در ماه میلادی گذشته بسیار پایینتر از حد انتظار برآورد شده است، شرکتهای چینی هم وضعیت بهتری نداشتهاند. در این میان هواوی و شیائومی بیشترین افت را تجربه کردهاند و طبق گزارشها در ماه فوریه جمعا 5.85 میلیون واحد اسمارتفون را روانه بازار کشور مبدأ نمودهاند؛ رقمی که در مقایسه با 12.72 میلیون دستگاه عرضهشده در فوریه 2019 کاهش چشمگیری را نشان میدهد. از دید آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین، بسته شدن چندین کارخانه در این کشور و محدودیت سفر و در خانه ماندن شهروندان این کشور را میتوان از جمله عوامل اصلی افت برشمرد. رقم گزارششده کمترین میزان عرضه در ماه فوریه از سال 2012 به حساب میآید که آکادمی فناوری اطلاعات چین (CAICT) انتشار آمار عرضه و فروش را آغاز کرده است.
از سوی دیگر سهم اپل در بازار بورس وال استریت هم به سبب نگرانیهای فزاینده از بحران اقتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت و گسترش سریع ویروس کرونا حدود 6 درصد کاهش یافته است. از نگاه یکی از تحلیلگران شرکت سرمایهگذاری و تأمین مالی Wedbush، با آنکه دورانی پر از تشنج و نگرانی را سپری میکنیم، اما آگاه هستیم که کاهش تقاضا طی سهماهه منتهی به مارس در چین روندی ادامهدار نیست؛ بلکه رویدادی شوکهکننده است که برای مدت کوتاهی به طول خواهد انجامید.
تیم کوک، مدیر عامل اپل، در همین رابطه در نامهای سرگشوده به سرمایهگذاران شرکت هشدار داد که احتمالا قادر به برآورده ساختن پیشبینی اولیه درآمد برای سهماهه نخست سال جاری میلادی نخواهند بود و این امر را به تقاضای ضعیف، به ویژه در بازار چین، نسبت داد. گفتنی است که با افزایش ترس ناشی از همهگیری ویروس کرونا، فروشگاههای اپل در چین نزدیک به دو هفته بسته بودند که منجر به کاهش قابل توجه خردهفروشی شرکت آمریکایی در این کشور شده است. این روند نزولی فروش به اپراتورها و دیگر اجزای زنجیره خردهفروشی هم سرایت یافته، به طوری که فروشگاههای خود را بسته یا زمان کاری را به شدت کاهش دادهاند.
با آنکه بسیاری از فروشگاهها با آغاز ماه مارس بازگشایی شدهاند، هنوز روشن نیست که میزان فروش اپل بار دیگر به سطوح معمول خود باز گردد. در واقع حتی اگر تقاضا در چین به روال سابق باز گردد، اینک شیوههای مشابهی برای مقابله با ویروس کرونا در سایر کشورها، مانند ایتالیا، نیز به کار گرفته شده است و آثار این سیاستها در سطح جهان طبیعتا روی تولید اپل تاثیر خواهد گذاشت. آشکار است که بدون فروش، پولی در کار نخواهد بود و این به معنای زیان مالی برای سهامداران اپل است. اما در نهایت نتایج مالی اپل در سهماهه نخست 2020 که در ماه آوریل منتشر میشود، میتواند معیار دقیقی برای قضاوت در این رابطه باشد.
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها