گزارش مالی اپل از سهماهه منتهی به دسامبر 2019 – رشد درآمد آیفون در سایه تردید از ویروس کرونا
نمایش خبر
تاریخ : 1398/11/9 نویسنده: آرش افراسیابی | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، کروناویروس Coronavirus ، کووید-19 COVID-19 ، اپل Apple |
تیم کوک (Tim Cook) مدیرعامل اپل در رابطه با این گزارش ضمن ابراز هیجان از اعلام بالاترین رکورد درآمدزایی این شرکت تا به امروز، آن را نتیجه تقاضای قدرتمند برای گوشیهای آیفون 11 و آیفون 11 پرو و بالاترین رکورد برای بخش سرویسها و پوشیدنیهای این شرکت میداند. به گفته کوک، در زمان تعطیلات پایان سال، تعداد دستگاههای نصب شده فعال این شرکت در سرتاسر مناطق جغرافیایی توزیع محصولات اپل به بیش از 1.5 میلیارد عدد رسیده که این موضوع از نگاه مدیرعامل این شرکت، شاهد قدرتمندی برای رضایت، اشتیاق و تعهد کاربران و عاملی برای رشد در همه محصولات اپل بوده است.
در همین رابطه، لوکا مائستری (Luca Maestri) مدیر مالی شرکت اپل نیز اینگونه میگوید: «عملکرد بسیار قدرتمند کسب و کار ما محرک [ثبت] بالاترین سود خالص [به میزان] 22.2 میلیارد دلار و ایجاد جریان نقدی عملیاتی 30.5 میلیارد دلار بوده است. ما همچنین با حفظ هدفمان در دست یافتن به یک جایگاه خنثی در زمینه [جریان] نقدی خالص در طی زمان، اقدام به بازگرداندن نزدیک به 25 میلیارد دلار به سهامداران در این سهماهه مشتمل بر 20 میلیارد دلار بازخرید سهم و 3.5 میلیارد دلار سود سهام و معادلهای آن کردهایم.»
افزایش درآمد سالیانه اپل در زمیه فروش گوشیهای آیفون یکی از عوامل محرک اصلی در افزایش بی سابقه درآمد اپل این سهماهه به حساب میآید جاییکه پس از چهار فصل پیاپی کاهش درآمدزایی در این بخش، بالاخره آیفونهای این شرکت به رشد قابلقبولی در زمینه درآمد دست پیدا کردهاند. از مجموع درآمد 91.819 میلیارد دلاری اپل در این نوبت، سهم محصولات سختافزاری و سرویسهای اپل به ترتیب 79.104 و 12.715 میلیارد دلار بوده که هر دو نسبت به ارقام به ثبت رسیده در سال گذشته برای این دو بخش (به ترتیب 73.435 و 10.875 میلیارد دلار) با افزایش قابل توجهای روبرو شدهاند.
در بین مناطق جغرافیایی، بازار آمریکا با درآمد 41.367 میلیارد دلاری هنوز بالاترین سهم را از فروش محصولات این شرکت به خود اختصاص میدهد که نسبت به سال گذشته با افزایش نزدیک به 12 درصدی روبرو شده است. بازار اروپا با درامد 23.273 میلیارد دلاری و افزایش 14 درصدی در مکان دوم قرار داشته و چین (با درآمد 13.578 و افزایش 3 درصدی) و ژاپن (با درآمد 6.223 و کاهش درآمد 10 درصدی) جایگاههای سوم و چهارم را به خود اختصاص دادهاند.
در ادامه به بررسی میزان درآمد و سود بخشهای مختلف شرکت اپل در سهماهه منتهی به 28 دسامبر 2019 میپردازیم.
آیفون: افزایش درآمد بعد از یک سال
آیفونهای شرکت اپل در طی یک سال گذشته، افت بیسابقهای را از لحاظ فروش و درآمدزایی تجربه کردند که تقریبا نمونه دیگری برای آن از زمان معرفی اولین آیفون به بازار نمیتوان سراغ گرفت. در این بازه زمانی از ابتدای پاییز 2018 (منعکسشده در گزارش مالی اپل از سهماهه منتهی به دسامبر 2018) تا ابتدای پاییز 2019 (منعکس شده در گزارش مالی اپل از سهماهه منتهی به سپتامبر 2019)، درآمد بخش آیفون در طی چهار فصل متوالی هر بار با افت مشخصی روبرو شد تا جاییکه درآمد بخش آیفون در گزارش مالی اپل از سهماهه منتهی به ژوئن 2019 برای اولین بار در طی هفت سال گذشته به کمتر از 50 درصد درآمد کل اپل کاهش پیدا کرد.
این شرایط اما بالاخره در گزارش اخیر اپل از سهماهه پایانی سال 2019 با تغییر روبرو شده و با درآمد 55.957 میلیارد دلاری نهتنها از پیشبینی 51.5 میلیارد دلاری والاستریت فراتر رفته بلکه در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته نیز با رشد 7.6 درصدی روبرو شده است. سهم درآمد آیفون از کل درآمد اپل در این نوبت، به نزدیک به 61 درصد میرسد. تیم کوک علت موفقیت بالای این رده را به عملکرد آیفون 11 و آیفون 11 پرو نسبت داده و از آنها با عنوان قویترین مجموعه آیفونهای اپل تا به امروز یاد کرده است.
آیپد: بازگشت به روند کاهشی
بخش تبلتهای اپل که در گزارش مالی پیشین این شرکت یعنی سهماهه منتهی به سپتامبر 2019 با 16.8 درصد افزایش درآمد روبرو شده بود این بار مجددا به شرایط کاهشی بازگشته و با ثبت درآمد 5.977 میلیارد دلاری، در مقایسه با درآمد زمان مشابه در سال گذشته یعنی 6.729 میلیارد دلاری با کاهش 11 درصدی روبرو شده است. به گفته اپل، 93 درصد از کاربران نهایی و 92 درصد از کاربران بیزینسی، از خرید آیپد راضی بودهاند.
مک: حفظ شرایط ثابت
اپل در بخش کامپیوترهای مک نیز موفق به کسب رشد در درآمدزایی نشده و درآمد 7.160 میلیارد دلاری آن از این بخش در مقایسه با 7.416 میلیارد دلار سال گذشته با افت ناچیز 3 درصدی روبرو شده است. اپل البته از این شرایط ناراضی نبوده و ارائه مکبوک پروی 16 اینچی و مک پروی جدید را عواملی برای یک «سهماهه قدرتمند» برای این رده برشمرده و از جدید بودن 93 درصد مشتریان مک و آیپد در این سهماهه خبر داده است.
پوشیدنیها، Home و لوازم جانبی: ستاره رشد درآمد
بخش پوشیدنیها، هوم و لوازم جانبی اپل که برخی از محبوبترین و پرفروشترین محصولات این کمپانی از جمله ساعت Apple Watch و ایربادهای بیسیم AirPods و AirPods Pro را در بر میگیرد، در سهماهه منتهی به دسامیر 2019 بالاترین میزان رشد درآمد را در بین محصولات اپل به خود اختصاص دادهاند؛ درآمد این مجموعه در این بازه زمانی به 10.010 میلیارد دلار رسیده که ظاهرا برای اولین بار از درآمد اپل در بخش کامپیوترهای مک فراتر رفته است. این میزان درآمد در مقایسه با درآمد 7.308 میلیارد دلاری سال گذشته با افزایش نزدیک به 37 درصدی روبرو شده که در بین تمامی دیگر بخشهای شرکت اپل، بالاترین رشد درآمد را به خود اختصاص میدهد و از نگاه تیم کوک این مجموعه را در بین 150 کمپانی برتر فورچون (Fortune 150) جای میدهد.
به گفته کوک، تقاضا برای Apple Watch Series 3 و خانواده AirPods بهاندازهای بالا بوده که شرکت لحظات دشواری را برای پاسخگویی به این نیاز سپری کرده و البته هنوز تخمینی برای برآورده ساختن کامل نیاز بازار برای خانواده AirPods ندارد!
سرویسها و خدمات: ادامه روند رو به رشد
بخش سرویسها و خدمات شرکت اپل که زیر مجموعههایی همچون App Store، اپل موزیک، +Apple TV، آیکلاد، Apple Pay ،Apple Care و Apple Card را در بر میگیرد همچنان یکی از منابع سرشار درآمدزایی در شرکت اپل محسوب شده و پس از آیفون، دومین منبع درآمد این برند را تشکیل میدهد. بخش سرویسها، در سهماهه منتهی به 28 دسامبر 2019 به درآمدی برابر با 12.715 میلیارد دلار دست پیدا کرده که نسبت به 10.875 میلیارد دلار به دست آمده در زمان مشابه در سال گذشته با افزایش نزدیک به 17 درصدی روبرو شده است. از جمله آمار جالبتوجه در این میان باید به آمار فروش App Store در روز سال نو اشاره کرده که با 20 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به رکورد 386 میلیون دلاری رسیده است. تعداد مشترکان غیر رایگان بخش سرویسها و خدمات اپل در حال حاضر به 480 میلیون نفر بالغ میشود که در مقایسه با سال قبل با افزایش 120 میلیون عددی روبرو شده و انتظار آن میرود که این در پایان سال به 600 میلیون نفر افزایش پیدا کند.
با وجود آمار درخشان و نتایج امیدوارکننده اپل در تقریبا تمامی زیر مجموعههای این کمپانی، یک نگرانی جدید، ادامه این روند مثبت و رکوردشکنی مجدد در فصول آینده را اندکی با ابهام روبرو ساخته است؛ شیوع ویروس کرونا در چین و قرنطینه شدن بخشهایی از این کشور ظاهرا در کسب و کار اپل، با نتیجه مستقیمی همراه بوده چرا که علاوه بر محدودیت در مسافرت به چین و کاهش ساعتهای کاری فروشگاهها، برخی از کارخانههای تولیدی در این کشور نیز برای کنترل این ویروس به صورت موقتی تعطیل شدهاند. تیم کوک در این رابطه از اورژانسی بودن شرایط و ایجاد برخی تردیدها برای روزهای پیش رو سخن گفته و این موضوع را علت گستردهتر بودن بازه اعلام شده برای درآمدزایی اپل در فصل آینده اعلام میکند. شیوع این ویروس همچنین در روند بازگشایی کارخانههای تولیدی پس از سال نوی چینی نیز تأثیر منفی بر جای گذاشته است.
به گفته مدیرعامل اپل، این شرکت، تأمینکنندگانی را در منطقه آلوده به ویروس کرونا در چین یعنی Wuhan دارد که البته برای هریک از این تأمینکنندگان، جایگزینهای دیگری در سایر مناطق در نظر گرفته شده است.
اپل طبق معمول در پایان این گزارش پیشبینی خود از نتایج مالی سهماهه دوم سال مالی 2020 این شرکت منطبق بر سهماهه اول سال 2020 را نیز به شرح زیر منتشر کرده است:
- درآمد مابین 63 تا 67 میلیارد دلار
- حاشیه سود ناخالص مابین 38 تا 39 درصد
- هزینههای عملیاتی مابین 9.6 و 9.7 میلیارد دلار
- دیگر درآمدها/هزینهها تا 250 میلیون دلار
- نرخ مالیات در حدود 16.5 درصد
- بررسی ویدئویی و نگاهی از نزدیک به ردمی +Note 14 Pro
- معرفی Moto G05 ،Moto G15 Power ،Moto G15 و Moto E15 – پایینردههای اقتصادی موتورولا
- رونمایی از Poco M7 Pro 5G – میانردهای با Dimensity 7025 Ultra و دوربین 50 مگاپیکسلی
- معرفی Honor GT با SD 8 Gen 3، دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی و شارژر سیمی 100 واتی
- معرفی نسخه چینی vivo Y300 5G – میانردهای با تراشه Dimensity 6300 و اسپیکرهای قدرتمند
- معرفی Lava Blaze Duo 5G با طراحی زیبا، Dimensity 7025 و نمایشگر ثانویه 1.58 اینچی
- معرفی نسل جدید مدل هوش مصنوعی Gemini 2.0 با قابلیت تبدیل متن به گفتار و تصویر