Strategy Analytics اعلام کرد: احتمال عرضه 100 میلیون اسمارتفون تاشو در سال 2025
نمایش خبر
تاریخ : 1398/11/23 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، استراتژی آنالیتیکس Strategy Analytics |
همانطور که گفته شد، Strategy Analytics برای عرضه اسمارتفونهای تاشو تا سال 2025 رقم 100 میلیون دستگاه را پیشبینی میکند. رقم پیشنهادی این مؤسسه برای عرضه این محصول در سال جاری میلادی نیز 8 میلیون دستگاه است که در مقایسه با میزان عرضه در سال 2019 (یعنی کمتر از یک میلیون دستگاه) جهش فوقالعادهای محسوب میشود. البته پیشبینی گرایشها و نوساناتِ بازاری بیثبات و غیرقابل پیشبینی مثل بازار موبایل، غیرممکن است.
اما حتی اگر عرضه 100 میلیون گوشیهای تاشو در سال 2025 کاملا دقیق نباشد، به گفته ویل-پتری یوکوناهو (Ville-Petteri Ukonaho)، از مدیران Strategy Analytics، در دهه پیشرو گوشیهای هوشمند تاشو سریعترین رشد را در بین اسمارتفونهای پیشرفته خواهند داشت. نیل ماوستن (Neil Mawston)، مدیر اجرایی Strategy Analytics، یکی از مهمترین مزیتهای گوشیهای هوشمند تاشو را در نحوه طراحی آنها میداند. به گفته وی، اسمارتفونهای تاشو – با وجود اندازه نسبتا کوچکی که دارند – میتوانند نمایشگر بزرگی را در خود جای دهند.
کن هایرز (Ken Hyers)، یکی دیگر از مدیران Strategy Analytics، در رابطه با مهمترین برندهای تولیدکننده اسمارتفونهای تاشو میگوید: «در سال 2019، سامسونگ فروشنده شماره یکِ اسمارتفون تاشو در جهان بود و پس از آن هواوی در مکان دوم قرار گرفت. سامسونگ در بازارهای غربی، مثل ایالات متحده، حرف اول را میزند، در حالی که هواوی روی بازار داخلی چین تمرکز کرده است. برندهای رقیب – مثل موتورولا و TCL – مدلهای جدید خود را در سال 2020 عرضه کرده و به دنبال آنند که بخشی از سهم بازار گوشیهای تاشو را به دست بیاورند.» به باور هایرز، تا سال 2025 تمام بازیگران مهم در صنعت اسمارتفون – از جمله اپل – بایستی مدلهای تاشو را در سبد محصولات خود ارائه نمایند.
پیشتازی سامسونگ در بازار اسمارتفونهای تاشو در حالی رقم میخورد که این شرکت نتوانست اولین گوشی هوشمند تاشوی خود (یعنی Galaxy Fold) را طبق برنامه و در تاریخ مقرر عرضه کند. Mate X – نخستین گوشی تاشوی هواوی – نیز فراز و نشیبهایی را تا قبل از رسیدن به مرحله فروش تجربه کرد. در گزارش Strategy Analytics، به جز سامسونگ و هواوی، فقط از موتورولا و TCL به عنوان تازهواردهای بازار تاشوها در سال 2020 نام برده شده است. حال، باید ببینیم آیا برند دیگری میتواند تا پایان سال جاری میلادی، حداقل یک اسمارتفون تاشو (با نصف کارکرد گوشیهای سامسونگ و هواوی) به تولید برساند یا خیر.
جالب است بدانید سامسونگ بهتازگی در 11 فوریه 2020 (22 بهمن 1398)، در جریان رویداد Samsung UNPACKED در سان فرانسیسکو، از جدیدترین گوشی هوشمند تاشوی خود با نام Galaxy Z Flip رونمایی کرد. برخلاف Galaxy Fold – که به شکل افقی تا میشد – Galaxy Z Flip به صورت عمودی تا میشود. شاید خیال کنید سامسونگ به دلیل پیشگام بودن در بازار گوشیهای تاشو، همیشه حرف اول را خواهد زد و هیچ برندی نمیتواند به آن برسد. اما درست مثل بازار گوشیهای 5G، اینکه کدام برند پیشگام است چندان اهمیتی ندارد. به عنوان مثال اپل هنوز هیچ اسمارتفون تاشویی را به تولید نرسانده، اما مطمئنا با به تکامل رسیدن این تکنولوژی، اپل نیز در این حوزه وارد شده و چه بسا آیفونهای تاشو بیش از رقبای اندرویدی محبوبیت داشته باشند.
البته به گفته برخی کارشناسان، ورود اپل به این بازار تضمین شده نیست. درست است که تعداد پتنتهای اپل در زمینه تولید این محصول فراوان است، اما به این معنی نیست که بهزودی شاهد عرضه آیفونهای تاشو در بازار خواهیم بود. اپل تنها در صورتی اقدام به تولید اسمارتفون تاشو میکند که بتواند حرف متفاوتی زده و با خلاقیت خود یک سر و گردن از سایر محصولات مشابه بالاتر بایستد. در حال حاضر، این تصورات فقط یک "اگر" بزرگ است.
به گفته یوکوناهو، موانع زیادی بر سر راه صنعت گوشیهای هوشمند تاشو قرار دارد که باید بر آنها غلبه کرد، از جمله قیمتهای بالا، نمایشگرهای خمشدنی با بازدهی پایین و شک و شبهه در مورد دوام این محصولات با این سؤال که آیا عمر لولاها یا نمایشگرهای چنین گوشیهایی به بیش از چند ماه خواهد رسید؟ البته به اعتقاد یوکوناهو، این مشکلات حلنشدنی نیست و انتظار میرود که در سالهای آینده بتوان آنها را برطرف کرد.
نکته مهمی که شاید در این گزارش نادیده گرفته شود آن است که Strategy Analytics مشخص نکرده منظورش از "دیوایس تاشو" چیست. مثالهای ذکر شده در گزارش اخیر – یعنی Galaxy Fold و Mate X – از یک نمایشگر بزرگ تشکیل شده که به داخل تا میشود. اما محصولات آینده مایکروسافت مثل اسمارتفون Surface Duo و تبلت Surface Neo – که قرار است در سهماهه پایانی سال 2020 عرضه شوند – از جمله دیوایسهای تاشویی هستند که از دو نمایشگر تشکیل شدهاند. Strategy Analytics به این نوع دیوایسهای تاشدنی اشارهای نکرده و ظاهرا این نوع دیوایسها در پیشبینی مؤسسه در نظر گرفته نشده است. این در حالیست که به باور برخی کارشناسان، دیوایسهای تاشوی مایکروسافت (که در واقع محصول مشترک مایکروسافت و اینتل هستند) این شانس را دارند که تا سال 2025 بر سایر دیوایسهای مشابه چیره شوند.
- معرفی Realme GT7 Pro با بدنه IP69، باتری 6,500mAh و پردازنده Snapdragon 8 Elite
- گزارش مالی اپل از سهماهه منتهی به سپتامبر 2024 – رکورد درآمد، کاهش اجباری سود!
- گزارش مالی سامسونگ از سهماهه سوم 2024 – افت سود 40 درصدی در بخش نیمهرسانا
- گزارش مالی مایکروسافت از سهماهه منتهی به سپتامبر 2024 – کاهش فروش Xbox، درآمدزایی سایر بخشها
- معرفی OnePlus 13 با بدنه IP69، باتری 6,000mAh و پردازنده Snapdragon 8 Elite
- معرفی iQOO 13 با پردازنده Snapdragon 8 Elite، باتری 6,150mAh و عقبگرد در دوربینها!
- گزارش مالی آلفابت از سهماهه سوم 2024 – عملکرد فوقالعاده، افزایش درآمد همه بخشها