گزارش Canalys از وضعیت بازار چین در سهماهه پایانی و کل سال 2019
نمایش خبر
تاریخ : 1398/11/11 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، چین China ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo |
کارشناسان Canalys بر این باورند که بازار چین در سه ماهه پایانی 2019 (فصلی که همواره در سالهای گذشته در آن رشد فروش را شاهد بودیم)، عملکرد به شدت ضعیفی را از خود بر جای گذاشته است. این پدیده عمدتا به دو عامل نسبت داده میشود: کندیِ مشهود در خرید اسمارتفونهای 4G و تقاضایی ضعیفتر از آنچه فروشندگان بزرگ برای اسمارتفونهای 5G پیشبینی کرده بودند. در این میان، کانالهای توزیعی به امید جذب گوشیهای 5G در سال نو، شروع به خالی کردن موجودی اسمارتفونهای 4G نمودند.
هواوی در سهماهه چهارم 2019، تعداد 33.3 میلیون دستگاه اسمارتفون را به بازار چین عرضه نمود. این میزان، علیرغم افت چشمگیر 20 درصدی نسبت به سهماهه سوم، تا 11 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته و به این ترتیب هواوی با کسب 39 درصد از سهم بازار چین، همچنان رتبه نخست را حفظ کرده است. جالب است بدانید، به جز هواوی، عملکرد سایر شرکت ها در سه ماهه چهارم با رشد منفی روبرو شده است.
طی فصل اخیر، Oppo و Vivo به ترتیب 14 و 13.1 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را وارد بازار نموده و 16.4 و 15.4 درصد از سهم بازار چین را از آن خود کردهاند. عرضه اسمارتفونهای این دو برند در مقایسه با سهماهه چهارم 2018، بهترتیب 25 و 29 درصد افت نموده که از متوسط افت بازار چین هم وخیمتر است، اما با تمام این اوصاف، این دو شرکت نیز توانستند جایگاههای دوم و سوم خود را در این بازار حفظ کنند.
در فصلی که گذشت 10.1 میلیون آیفون به بازار چین وارد شد که البته این رقم، 12 درصد از تعداد آیفونهای عرضه شده در سهماهه پایانی 2018 کمتر است، اما به رغم این موضوع، اپل موفق شد با ارتقاء یک پلهای به رتبه چهارم بازار چین برسد. عرضه اسمارتفونهای شیائومی نیز با 14 درصد افت سالانه، به 8.1 میلیون دستگاه کاهش یافت و این شرکت نهایتا به جایگاه پنجم بازار چین اکتفا کرد.
همانطور که گفته شد، هواوی در فصل چهارم بیش از 33 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را به بازار چین عرضه کرد. اما رشد بیوقفه هواوی در 12 ماه گذشته را باید با احتیاط بیشتری بررسی نمود. به گفته نیکول پنگ (Nicole Peng)، معاون بخش موبایل در Canalys، افزایش موقتیِ موجودی در حال ترخیص در سهماهههای دوم و سوم، عملکرد هواوی در فصل چهارم را به شکل نامطلوبی تحت تأثیر قرار داد. با توجه به دشوار شدن فروش کامل اسمارتفونهای 4G (مخصوصا در ردههای میانی تا پیشرفته)، متقاعد کردن شرکای توزیع اسمارتفون برای افزایش سهم خرید از دیوایسهای هواوی در سال 2020، برای این شرکت چالشبرانگیز خواهد بود. درست است که در حال حاضر 78 درصد از اسمارتفونهای نسل پنجم در چین به هواوی تعلق دارد، اما این شرکت باید قبل از اشباع بازار با دیوایسهای 5G، با کمک به کانالهای توزیع، از فشاری که موجودیِ دیوایسهای 4G بر این کانالها وارد میکند، بکاهد.
اپل موفق شد افتش را با کسب 11.8 درصد از بازار چین در سهماهه چهارم جبران کند. طی 8 فصل اخیر، این بالاترین سهم اپل از بازار چین به شمار میرود. این شرکت آمریکایی با عرضه 10.1 میلیون آیفون به بازار چین، توانست میزان افت خود را به 12 درصد کاهش دهد. به اعتقاد پنگ، قیمت رقابتی آیفون 11، در نتایج مثبت اپل در فصل اخیر، نقش مهمی داشته است. با توجه به شتاب سریع صنعت به سمت جایگزین کردن گوشیهای 4G با اسمارتفونهای نسل پنجم، احتمال دارد مصرفکنندگان خرید گوشی 5G را آنقدر به تعویق بیندازند تا دیوایسهایی وارد بازار شوند که کاراییهای خود را به این زودیها از دست ندهند.
اما سری آیفون 11 – بر خلاف این روند – توانست عنوان پرفروشترین گوشی 4G در چین را از آن خود کند. آیفون 11 نشان داد که به لطف قیمت مناسب و قدرت سرویس اکوسیستم و سختافزار، هنوز هم عامل جاذبی برای محصولات اپل وجود دارد. همین امر باعث میشود زمانی که آیفونهای 5G اپل به بازار وارد شوند، استقبال مصرفکنندگان برای ارتقاء گوشیهای خود، از آنچه قبلا پیشبینی میشد بهتر باشد.
Oppo و Vivo بیش از سایرین از افت بازار چین متضرر شدند. به گفته لوییس لیو (Louis Liu)، تحلیلگر پژوهشی Canalys، علت اصلی این پدیده را باید در بیرغبتیِ کانالهای توزیع در سهماهه اخیر جستوجو کرد. البته موارد مثبتی نیز در کارنامه سهماهه اخیر این دو شرکت به چشم میخورد. Vivo با عرضه 1.2 میلیون دستگاه گوشی هوشمند 5G در چین، پس از هواوی دومین عرضهکننده گوشی نسل پنجم در این کشور لقب گرفت. همچنین، با توجه به عرضه بیش از 400 هزار دستگاه گوشی از سری Reno 3 در عرض یک هفته، Reno – برند جدیدِ Oppo – نشان داد که آینده درخشانی را پیش رو دارد. هرکدام از فروشندگان مصممند که سهم خود از بازار را به هواوی واگذار نکنند. همچنین، این برندها آمادهاند تا با عرضه اسمارتفونهای 5G قدرتمندتر در سال 2020، به مبارزه خود ادامه دهند.
طبق پیشبینی نیکول پنگ، امسال به لطف عرضه گسترده 5G و مشوقهای بیشتر از سوی اپراتورها، انتظار میرود اسمارتفونهای 5G عرضهشده به چین در سال 2020، از 150 میلیون دستگاه فراتر رود. برندهای کوچکتر امیدوارند که بتوانند سلطه برندهای صاحبنام بر بازار را بشکنند. در این میان، رقابت بین 5 برند برتر، بسیار نزدیک و بیرحمانه خواهد بود. با توجه به شیوع غیرمنتظره ویروس کرونا، بازار چین با فشار زیادی برای کوچکسازی مواجه شده است. این اتفاق تأثیر بلندمدتِ نامطلوبی بر صنعت تولید چین، بخش خردهفروشی در این کشور و میزان مصرف از سوی مصرفکنندگان چینی خواهد داشت. لذا، به دنبال گسترش شیوع این بیماری، فروشندگان باید خود را برای ریسکهای کسبوکار و اختلالهای بیشتر در آینده آماده کنند.
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی