روندهای اصلی بازار موبایل در سال 2019 و اسمارتفونهای برتر سال از نگاه رسانههای معتبر
نمایش خبر
تاریخ : 1398/10/11 نویسنده: آرش افراسیابی | ||
برچسبها : | سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo |
یک سال پیش در چنین روزهایی بازار موبایل از حال و روز چندان فوقالعادهای برخوردار نبوده و اغلب آمارهای رسمی ضمن اشاره به کاهش عرضه در این مارکت، حیات مجدد آن را منوط به ایجاد تحولهای زیرساختی و اوجگیری فناوریهای تازهای نظیر 5G و گوشیهای تاشو قلمداد میکردند. مطابق گزارش IDC از بازار جهانی اسمارتفون در سهماهه چهارم سال 2018، میزان عرضه گوشیهای هوشمند در آستانه آغاز سال 2019 با پنج دوره افت پیاپی به 375.4 میلیون دستگاه رسید که در مقایسه با زمان مشابه آن در سال گذشته، کاهش 4.9 درصدی را نشان میداد. در این آمار جدا از استثنای بزرگی به نام هواوی و رشد نچندان فوقالعاده اوپو و شیائومی، دو برند اصلی بازار یعنی اپل و سامسونگ هر دو با رشد منفی نسبت به سال قبل روبرو شده و در سایر برندهای بازار نیز، با کاهش 18.5 درصدی روبرو میشویم.
این شرایط مطابق گزارش IDC از بازار اسمارتفون در سهماهه نخست 2019، در فصل بعدی نیز ادامه یافت و این بار بازار موبایل کاهشی 6.6 درصدی را در این رده تجربه نمود. در میانه سال اما با به ثمر نشستن طرحهای جدید سازندگان برای سال 2019 و عرضه موفقیتآمیز اسمارتفونهای خوشقیمت رده میانی، نشانههایی از بهبود در روند کلی بازار مشاهده شد تا جاییکه بر پایه گزارش IDC از بازار اسمارتفون در سهماهه دوم 2019، نرخ کاهش عرضه به 2.3 درصد بهبود یافت و در ادامه سال، طبق گزارش IDC از بازار اسمارتفون در سهماهه سوم 2019 با 0.8 درصد رشد، به روند مثبت بازگشت.
بازگشت بازار موبایل به روند مثبت رو به رشد در سال گذشته بیشک مرهون شکلگیری ترندهای تازهای در این مارکت است که پیشرفت و تغییر رویه کاربران، بیحضور آنها، چندان عملی به نظر نمیرسید. از جمله مهمترین ترندهای بازار موبایل در سال 2019 میتوان به این موارد اشاره کرد که در کنار هم اوضاع امیدوارکنندهای را در آستانه سال 2020 به نمایش میگذارند:
1- موفقیت و محبوبیت گوشیهای رده میانی
با افزایش هزینههای تولید و به طبع آن افزایش قیمت گوشیهای هوشمند در طی یکی دو سال گذشته با وجود تغییر محسوس (و البته مقطعی) در درآمد برندهای تولیدکننده موبایل، بهتدریج از تمایل کاربران برای خرید سالیانه گوشیهای جدیدتر نیز کاسته شده و این موضوع در کنار نزدیک شدن مشخصات گوشیها به یکدیگر به عاملی برای تضعیف هرچه بیشتر بازار موبایل در حد فاصل سال 2018 تا 2019 بدل شد. برندهای چینی اما طبق انتظار با افزایش مشخصات و کاهش چشمگیر قیمت (بهخصوص در بازارهای مهمی همچون هند) به شکلگیری روند تازهای در این بازار دامن زدند که به تقویت هرچه بیشتر گوشیهای رده میانی و افزایش امکانات گوشیهای این رده منجر شد. در این بین جدا از برندهای چینی خوشنامی مثل اوپو، ویوو، شیائومی و آنر، سامسونگ و هواوی نیز به تلاش برای حضور پر رنگتر در رده میانی ادامه دادند که حضور موفق مدلهای فوق محبوبی مثل Galaxy A30 و Galaxy A50 از سامسونگ و P30 Lite از هواوی در همین راستا ارزیابی شده و Apple iPhone 11 و Samsung S10e نیز تنور رقابت در رده بالاتر بخش میانی را گرم نگه داشتند. بدینترتیب، وابسته دانستن تجدید حیات بازار موبایل پس از شش دوره افت پیاپی به حجم استقبال کاربران از اسمارتفونهای متعدد رده میانی در سال 2019 چندان بیراه نیز به نظر نمیرسد.
2- کاهش حاشیههای صفحهنمایش و به حداقل رساندن ناچ
روند کاهش حاشیههای پیرامونی صفحهنمایش و بهکارگیری پنلهای واید با نسبتهای فراتر از 19:9 در سال 2019 با شتاب هرچه بیشتری دنبال شد و جدا از شرکتهایی مثل اپل و گوگل، سایر برندهای اصلی بازار نیز با کاهش حاشیهها و به حداقل رساندن ناچ، تجربه جدیدی از یک صفحهنمایش فول اسکرین را ارائه کردند. در لیست گوشیهای سامسونگ در سال 2019 به جز نمونههای بسیار ارزانقیمتی همچون A2 Core، در اکثریت قریب به اتفاق موارد از ناچهای قطرهای و پانچ شده درون صفحهنمایش استفاده شده و حاشیههای بالا و پایین صفحهنمایش حتی در مدلهای پایین رده نیز در مقایسه با همتایان سال گذشته آنها با کاهش روبرو شده است. این روند برای هواوی نیز تکرار شده و بهجز Mate 30 و Mate 30 5G (و نسخههای Pro آنها) در اغلب موارد از ناچهای قطرهای در مدلهای رده پایین و ناچهای پانچی برای مدلهای میانرده رو به بالا استفاده شد است. در شیائومی، آنر، Oppo و Vivo نیز با شرایط نسبتا مشابهای روبرو میشویم که با کاهش هرچه بیشتر حاشیههای صفحهنمایش، جذابیت بیشتری در اختیار کاربران قرار گرفته است. این البته تنها ترفند سازندگان برای حذف ناچ نبوده و با نزدیک شدن به پایان سال، طرحهای خلاقانه جدیدی برای حذف دوربین سلفی و حذف کلی ناچ ارائه شد.
3- طرحهای خلاقانه برای دوربین سلفی
استفاده از طرحهای جدید برای تغییر جایگاه دوربین سلفی و حذف ناچ، ایده تازهای در دنیای موبایل به حساب نمیآید و Vivo NEX با سلفی پاپآپ و Lenovo Z5 Pro با بدنه کشویی، هر دو در سال 2018 ارائه شده بودند؛ در سال 2019 اما ایده دوربینهای سلفی پاپآپ در تعداد بیشتری از گوشیهای بازار ظهور کرد و در حالیکه در سال 2018 تنها یکی دو مدل به این فناوری مجهز شده بودند، این عدد در سال 2019 به نزدیک به 40 مدل افزایش یافت که در میان آنها برندهای متعددی از اوپو، ویوو، شیائومی و هواوی گرفته تا موتورولا و حتی وانپلاس به چشم میخورد. مدلهای دارای این ویژگی تنها به گوشیهای پرچمدار و پیشرفتهای مثل OnePlus 7T Pro و Vivo NEX 3 5G محدود نشده و طیف متنوعی از مدلهای میانی و حتی نمونههای ارزانقیمتی مثل سری Y هواوی را نیز شامل میشود که انتخابهای تازهای را پیش روی خریداران قرار داده است.
4- افزایش تعداد دوربینهای اصلی با تمرکز بر دوربین واید
افزایش تعداد دوربین، دیگر ترند اصلی بازار و از جمله راهکارهای جذب مخاطب در سال 2019 به حساب میآید امریکه شرکتهای تأمینکننده سنسورهای دوربین از جمله سونی را با مشکلات جدی روبرو کرده است؛ برای نمونه، شرکت سامسونگ در کل سال 2018 تنها سه گوشی مجهز به سه دوربین یا بیشتر را تولید نمود که این رقم در سال 2019 به 22 مدل رسید. این آمار برای هواوی شامل 8 گوشی در سال 2018 و 26 گوشی در سال 2019 و برای آنر 1 گوشی در سال 2018 و 12 گوشی در سال 2019 میشود. جالبترین آمار در این میان به برند شیائومی تعلق دارد که در سال 2018 هیچ گوشی مجهز به سه دوربین یا بالاتر در لیست تولیدات آن به چشم نمیخورد اما این رقم در سال 2019 به نزدیک به 21 مدل رسیده است!
جدا از تعداد، نوع این دوربینها نیز با بالا گرفتن زمزمههایی مبنی بر نوع دوربینهای حاضر در آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس )و به حقیقت پیوستن آن در پاییز سال گذشته( با تغییر مهمی روبرو شد؛ جاییکه با حضور دوربین التراواید در آیفونهای جدید، دیگر سازندگان نیز از این دوربین به میزان بیشتری در محصولات خود بهره گرفتند. برای نمونه تعداد دوربینهای واید در محصولات سامسونگ در سال 2018 تنها به دو مورد (Galaxy A7 2018 و Galaxy A9 2018) محدود میشد اما این تعداد در سال جدید به نزدیک به 30 مورد افزایش پیدا کرد و این در حالیست که این نسبت برای دوربینهای تلهفتو تنها 4 به 14 (به ترتیب در سال 2018 و 2019) بوده است. به عنوان یک نمونه دیگر، هواوی نیز در سال 2018 ظاهرا تنها به 6 گوشی دارای دوربینهای واید مجهز بود که این آمار در سال 2019 به نزدیک به 25 مدل رسید. در اینجا نیز آمار شیائومی از بقیه جالبتر به نظر میرسد جاییکه در محصولات 2018 این برند ظاهرا خبری از دوربین واید در بین دوربینهای بخش پشتی نیست اما محصولات 2019 این شرکت مجهز به این قابلیت از 20 عدد نیز فراتر میرود!
5- افزایش نرخ بهروزرسانی پنل نمایشگر
ارتقاء refresh rate یا نرخ بهروز رسانی صفحهنمایش یکی دیگر از ترندهای موفق سال 2019 به حساب میاید که تأثیر مستقیمی بر تجربه کاربری افراد برجای میگذارد. این قابلیت در سالهای گذشته نیز در بین برخی گوشیهای خاص رده گمینگ حضور داشت اما این بار با بهکارگیری در اسمارتفونهای فراگیری مثل Google Pixel 4 و OnePlus 7 Pro، محبوبیت دوچندانی را تجربه نمود. نرخ بهروزسانی 90 هرتزی صفحهنمایش این مدلها البته در جایگاه پایینتری نسبت به برخی نمونههای گیمینگ این سری مثل Razer Phone 2 سال گذشته با نرخ 120 هرتزی صفحهنمایش قرار میگیرد اما در توازن مابین حرکت روانتر در بین منوهای رابط کاربری و مصرف بهینه انرژی، شرایط قابلقبولی را ارائه میکنند. گوشیهای دارای نرخ بهروزرسانی بالاتر صفحهنمایش در سال 2018 تنها شامل یکی دو مورد میشود اما این عدد در سال 2019 به نزدیک به 12 مدل ارتقاء یافته است.
6- حضور تدریجی فناوری 5G در گوشیهای پرچمدار و رده میانی
از 5G در ابتدای سال 2019 بهعنوان یکی از دو فاکتور اصلی تأثیرگذار در بازار موبایل یاد میشد؛ امریکه فراگیر شدن آن جدا از حضور اسمارتفونهای مجهز به این قابلیت به حضور این امکان مخابراتی در مناطق مختلف جهان از یک سو و کاهش قیمت اسمارتفونها از سوی دیگر وابسته است. تعداد گوشیهای مجهز به 5G در سال 2019 از 20 مدل فراتر رفته و حالا جدا از نمونههای پرچمداری همچون Mate 30 Pro 5G و گلکسی S10 5G نشان آن را در مدلهای رده میانی و نمونههایی چون Vivo X30 Pro و گلکسی A90 5G نیز میتوان یافت. از جمله موتورهای محرک توسعه فناوری 5G در سال 2019 باید به ارائه چیپستهای پردازشی متعدد مجهز به این قابلیت از جمله سامسونگ Exynos 980 و Exynos 990، هواوی Kirin 990، کوالکام Snapdragon 765 و مدیاتک Dimensity 1000 اشاره کرد.
7- معرفی و حضور نسل اول اسمارتفونهای خمشونده
با اینکه معرفی اسمارتفونهای گلکسی Fold و هواوی Mate X در ابتدای سال 2019، سال جذابی را برای اسمارتفونهای تاشو با صفحهنمایشهای خمشونده نوید میداد، این رده عملا با مشکلات ایجاد شده برای فولد و تأخیرهای چندین ماهه در ارائه هر دو مدل به بازار با موفقیت چندانی در سال گذشته روبرو نشد اما در ماههای پایانی، ارائه ایده جدیدی از سوی موتورولا با عنوان RAZR 2019، توجه همگان را بار دیگر به این رده خاص، جلب نمود. خلاقیت موتورولا در این عرضه به جای تبدیل یک گوشی بزرگ به یک تبلت، در به دو نیم تقسیم کردن یک گوشی معمولی و کاهش سایز آن نهفته بود که حداقل از نگاه طیف وسیعی از کاربران، راهحل کاملا جذابی برای ارائه یک اسمارتفون تاشو به بازار به حساب میآید. در جذابیت این ایده همین بس که ظاهرا سامسونگ نیز ایدهای برای ساخت اسمارتفون جدیدی در این رده ارائه کرده است.
در ادامه به معرفی اسمارتفونهای برتر سال از نگاه سه رسانه CNET، پیسی مگ و GSMArena میپردازیم.
اسمارتفونهای برتر سال از نگاه PCMag شامل این موارد میشوند:
رسانه CNET نیز بهترینهای سال را به این صورت انتخاب کرده است:
- بهترین آیفون رده میانی: Apple iPhone 11
- بهترین گوشی اندرویدی پیشرفته برحسب قیمت: +Samsung Galaxy Note10
- بهترین دوربین روی موبایل: Huawei P30 pro
- بهترین گوشی اندرویدی ارزشمند برحسب قیمت: OnePlus 7 Pro
- بهترین گوشی کوچک، توانا و ارزشمند: Samsung Galaxy S10e
- بهترین گوشی ارزانقیمت: Motorola Moto G7
رسانه GSMArena در مجموع 20 گوشی محبوب سال را به این ترتیب معرفی کرده است:
- Honor 300 Ultra با SD 8 Gen 3، باتری سیلیکون|کربن 5,300mAh، شارژر بیسیم 80 واتی و حسگر اولتراسونیک
- معرفی iQOO Neo10 و iQOO Neo10 Pro – پرچمدارهایی با باتری 6,100mAh و نمایشگر 8T LTPO AMOLED
- معرفی ویوو S20 و S20 Pro با باتری 6,500mAh در نسخه استاندارد و سه دوربین 50MP در مدل Pro
- معرفی REDMI K80 Pro با پردازنده SD 8 Elite، حسگر اثر انگشت اولتراسونیک و باتری 6,000mAh
- معرفی REDMI K80 با پردازنده SD 8 Gen 3، باتری سیلیکون|کربن 6,550mAh و اثر انگشت اولتراسونیک
- معرفی هواوی +Mate 70 Pro و Mate 70 RS با شاسی تیتانیوم، باتری 5,700mAh و UWB در نسخه RS
- معرفی هواوی Mate 70 و Mate 70 Pro با دوربین اولتراواید 40MP و انتقال حسگر اثر انگشت به دکمه پاور!