گزارش IDC از رشد 28.8 درصدی بازار مچپوشها در سه ماهه منتهی به ژوئن 2019
نمایش خبر
تاریخ : 1398/6/26 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، آنر Honor |
به گفته جیتیش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، مدیر تحقیقات بخش دستگاههای موبایل IDC، از آنجا که شرکتها ارائه نکات سودمند و اجرایی را در کنار معیارهای تجویزی به مصرفکنندگان نهایی آغاز کردهاند، اکنون حوزه سلامت در مرکز توجه دستگاههای پوشیدنی قرار گرفته است. در کنار سلامت، پرداخت موبایلی نیز رفتهرفته به جریانی فراگیر تبدیل میشود؛ چنان که از هر پنج مچپوش، اینک دو مورد مجهز به NFC هستند و بسیاری از آنها قادرند از کدهای QR برای تکمیل تراکنشها استفاده کنند.
رامون تی. یاماس (Ramon T. Llamas)، مدیر تحقیقاتی گروه پوشیدنیها در موسسه IDC، نیز با اشاره به محبوبیت فرم فاکتور مچپوش، مسئله تجربه کاربری را گام بعدی در توسعه این محصولات میداند. از دید او، نگاهی گذرا و مرور اطلاعاتی مانند نوتیفیکیشنها، آمار تناسب اندام و حتی چک کردن زمان، همچنان متداولترین مورد استفاده مچپوشها به شمار میرود. با این حال قابلیتهای دیگری مانند تعامل با دستگاه از طریق دستیارهای هوشمند، سادگی حرکت در میان منوهای مختلف ساعت با استفاده از حلقه چرخان (rotating bezel) همچون ساعتهای هوشمند سامسونگ، یا اتصال به دستگاهها و برنامههای کاربردی خانه هوشمند، کاربردپذیری مچپوشها را افزایش خواهد داد. علاوه بر این، بازار در حال رشد برنامههای کاربردی اختصاصی برای ساعتهای هوشمند و ارزش این دستگاهها در آینده بیشتر خواهد شد.
کارشناسان IDC در گزارش خود به جزئیات عملکرد پنج شرکت برتر اشاره کردهاند که در ادامه آن را مرور میکنیم.
شیائومی
بر اساس گزارش IDC، شیائومی در فصلی که گذشت 5.9 میلیون دستگاه مچپوش وارد بازار کرده و با در دست داشتن 17.3 درصد از سهم بازار و 42.2 درصد رشد سالانه، جایگاه نخست را از آن خود ساخته است. IDC موفقیت این کمپانی را به جدیدترین محصول پوشیدنی آن یعنی Mi Band 4 به عنوان نخستین دستبند سلامتی شرکت با نمایشگر رنگی، نسبت میدهد.
این شرکت چینی به طور اختصاصی بر دستبندها متمرکز است و میکوشد با قیمت تمامشده پایین، کاربران جدید را به اکوسیستم محصولات خود سوق دهد. کشور چین همچنان مهمترین بازار محصولات شیائومی به شمار میرود؛ هرچند گسترش تجارت و فروش محصولات در خارج از مرزهای این کشور نیز یکی از اولویتهای مدیران شرکت است.
اپل
پس از شیائومی، شرکت اپل جایگاه دوم را از نظر تعداد عرضه مچپوشها به خود اختصاص داده است. این در حالی است که درآمد دلاری اپل از فروش این محصولات از تمام رقبا پیشی گرفته، تا جایی که متوسط قیمت فروش (ASP) اپل واچ در طول سهماهه اخیر 448 دلار گزارش شده است. گزارش اخیر Canalys هم از سلطه بیچون و چرای اپل در بازار پوشیدنیهای آمریکای شمالی طی سهماهه گذشته حکایت داشت. این شرکت موفق شده در فصل اخیر با 7 درصد رشد سالانه و در اختیار داشتن 14.8 درصد از سهم بازار، 5.1 میلیون دستگاه ساعت هوشمند را به بازار عرضه نماید.
غول آمریکایی به تازگی اپل واچ سری 5 با نمایشگر همیشه روشن و بدنه جدید تیتانیومی را معرفی کرده که میتواند به حفظ جایگاه پیشتاز این کمپانی در بازار ساعتهای هوشمند کمک کند. بر اساس پیشبینی IDC، عرضه اپل واچ تا پایان سال 2019 شاهد رشد 10.8 درصدی خواهد بود و 38.9 درصد از کل ساعتهای هوشمندی که تا پایان سال جاری میلادی عرضه میشوند، اسمارتواچهای اپل خواهند بود.
هواوی
پس از این دو شرکت، هواوی با راهبرد برند دوگانه، مکان سوم را در اختیار دارد. تعداد مچپوشهای عرضهشده هواوی با 175.7 درصد رشد سالانه از 1.7 میلیون دستگاه در سهماهه دوم 2018 به 4.8 میلیون دستگاه در فصل اخیر رسیده و سهم بازار 14.1 درصدی را از آنِ شرکت ساخته است.
بر اساس استراتژی این شرکت، دو برند هواوی و آنر، به صورت همزمان در تلاش برای کسب سهم بیشتری از بازار هستند؛ جایی که جذب مخاطبان جوانتر بر عهده آنر نهاده شده و محصولات عمومیتر با نام هواوی عرضه میشوند. اغلب محصولات پوشیدنی این شرکت به صورت باندل همراه با اسمارتفونهای هواوی عرضه میشوند و با توجه به بیثباتیهای اخیر در کسبوکار گوشیهای هوشمند این کمپانی، موقعیت چالشبرانگیزی برای هواوی ایجاد شده که ناگزیر بخش پوشیدنیها را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. البته به تازگی چرخش اندکی در سیاستهای هواوی دیده میشود زیرا این شرکت در سهماهه اخیر با تمرکز بیشتر روی بازار چین و کاهش تلاش برای در اولویت قرار دادن گسترش محصولات در بازار جهانی، توانسته سهم خود را افزایش دهد و موقعیت برندهای دوگانه را تثبیت نماید.
فیتبیت
چهارمین جایگاه در فهرست جهانی شرکتهای برتر عرضهکننده دستبند در سهماهه گذشته به فیتبیت، پیشگام در عرضه محصولات پوشیدنی، اختصاص دارد. فیتبیت در این بازه زمانی 3.5 میلیون مچپوش را روانه بازار ساخته و 32 درصد رشد را تجربه نموده است.
این کمپانی با وجود کاهش فروش در بخش ساعتهای هوشمند خود که بیش از همه به سبب استقبال اندک از Versa Lite ایجاد شده، با تکیه بر محبوبیت دستبندهای جدید Inspire توانسته است رشد کلی خود را حفظ کند. از سوی دیگر، گمانهزنیها در خصوص معرفی Versa 2 نیز تاثیر مثبتی بر عملکرد مالی فیتبیت نهاده و موفقیت اخیر شرکت در سنگاپور هم به ادامه رشد مثبت آن در ماههای پیشِ رو یاری خواهد رساند.
سامسونگ
در مکان پنجم این فهرست شاهد حضور سامسونگ هستیم که یکی از بازیگران اصلی بازار دستبندهای پوشیدنی به حساب میآید. این شرکت کرهای با معرفی دستبندهای ارزان قیمت Galaxy Fit و Galaxy Fit e و محبوبیت ساعتهای هوشمند گلکسی واچ، توانسته است در سهماهه دوم 2019 بیشترین نرخ رشد سالانه معادل 195.1 درصد را در میان سایر شرکتها به خود اختصاص دهد.
سامسونگ نیز به مانند هواوی، استراتژی عرضه دستبندهای خود را به صورت باندل در کنار گوشیهای هوشمند در پیش گرفته است که به این شرکت کمک میکند تا با تکیه بر قدرت اسمارتفونهای خود، کسبوکار پوشیدنیها را نیز رونق بخشد. به علاوه کمپانی کرهای، که در سهماهه گذشته 9.4 درصد از سهم بازار را در اختیار داشته، یکی از معدود برندهایی است که بازار هدف آن کاربران علاقمند به پوشیدنیهایی مجهز به ارتباطات سلولار هستند.
IDC در پایان گزارش پیشبینی کرده است که عرضه مچپوشها با 21.7 درصد رشد سالانه تا پایان سال 2019 به 152.7 میلیون دستگاه و تا سال 2023 با نرخ رشد مرکب سالانه 6.2 درصدی به 194.1 میلیون واحد برسد. البته این رشد عمدتا وابسته به ساعتها خواهد بود چرا که احتمالا سهم بازار دستبندها با نرخ رشد مرکب سالانه ثابت 0.1 درصدی از 41.2 درصد در سال جاری میلادی به 32.5 درصد در سال 2023 کاهش خواهد یافت.
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی