اچ تی سی پا پس کشید - لنوو نامزد جدید احتمالی خرید پالم

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1389/2/3
برچسب‌ها : لنوو Lenovo ، اچ تی سی HTC ، پالم Palm

واحد خبر mobile.ir : نزدیک به دو هفته پیش سایت های خبری اخباری را منتشر ساختند مبنی بر این که کمپانی پالم سازنده گوشی های هوشمند Pre و Pixi با کمک کمپانی های Goldman Sachs و Qatalyst Partners به دنبال دریافت پیشنهادات خرید است تا با واگذار شدن به یک کمپانی بزرگتر بتواند از سیر نزولی خود که احتمال دارد به نابودی این کمپانی منجر شود خلاصی یابد. در میان خریداران احتمالی این کمپانی نام شرکت هایی چون اچ تی سی، موتورولا، دل، اچ پی، نوکیا و لنوو به چشم می خورد.

کمپانی پالم که زمانی چهره شاخص تولید PDA در جهان بود اینک با رقابت شدیدی در بازار گوشی های هوشمند مواجه است. سیستم عامل WebOS این کمپانی نتوانسته جایگاهی مشابه سیستم عامل اندروید گوگل و آیفون اپل در بازار کسب کند. با وجود سیستم عامل منبع باز و رایگان  اندروید در بازار، دریافت حق لایسنس برای سیستم عامل WebOS و عرضه آن به کمپانی های دیگر برای پالم امکان پذیر به نظر نمی رسد. فروش گوشی های پالم نیز درسه ماهه منتهی به 26 فوریه 408,000 عدد بوده که انتظار تحلیلگران برای حداقل فروش 600,000 گوشی را برآورده نساخته است.

با توجه به این مشکلات قیمت سهام پالم در بازار بورس NASDAQ آمریکا در سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرد.

Palm Market Chart

نمودار سهام پالم در بازار بورس NASDAQ آمریکا

کمپانی HTC پنجمین برند بزرگ سازنده گوشی های هوشمند در جهان تا هفته پیش به عنوان محتمل ترین خریدار پالم مطرح بود ولی این کمپانی ظاهراً پس از بررسی بیلان شرکت پالم از خرید  پالم منصرف شده است. اما خبرگزاری رویترز در روز 23 آوریل به نقل از منابع مطلع که نخواسته اند نامشان فاش شود خبری را منتشر نمود حاکی از آنکه کمپانی لنوو (Lenovo) در حال بررسی جوانب امر برای خرید کمپانی پالم است.

کمپانی لنوو چهارمین سازنده بزرگ پی سی در جهان پیش از این به منظور تمرکز بر روی کسب و کار فروش پی سی و لپ تاپ واحد گوشی های موبایل خود را فروخته بود اما سال پیش با نزدیکتر شدن بازار موبایل و پی سی به یکدیگر و با هدف تسخیر بازار چین در عرصه ارتباطات موبایل واحد فروخته شده را دوباره خریداری نمود.

پیش از این نیز کمپانی لنوو سابقه خریداری کسب و کارهای غربی را که در حال از دست دادن بازار خود هستند داشته است. در سال 2005 این کمپانی بخش تولید کامپیوترهای شخصی کمپانی IBM را خریداری نمود و در سال 2007 نیز تلاش نمود تا کمپانی Packard Bell را خریداری نماید که این تلاش با ورود رقیب قدرتمندتری به نام Acer ناکام ماند.

Sprint Palm Pre

گوشی Palm Pre که امید زیادی به موفقیت آن در بازار وجود داشت

بر اساس اطلاعات سایت لنوو، این کمپانی در پایان سال 2009 مبلغ 2.4 میلیارد دلار پول نقد در حساب خود داشته است و ارزش کل سهام پالم در روز 23 آوریل نزدیک به 850 میلیون دلار بوده. مطابق معاملاتی که اخیراً در بازار فناوری انجام شده بطور معمول نزدیک به 30 درصد اضافه بر ارزش سهام کمپانی ها در هنگام خرید توسط خریدار پرداخت می گردد و اگر این میزان در مورد خرید پالم نیز صدق کند کمپانی لنوو می تواند با صرف نمودن کمتر از نیمی از پس انداز خود کمپانی غربی پالم را از آن خود نماید.

برخی از تحلیلگران معتقدند خرید پالم می تواند جای پای لنوو را در بازار آمریکا باز کند، اما بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که کمپانی پالم گزینه مناسبی برای لنوو جهت ورود به این بازار نیست، چرا که سهم بازار پالم در آمریکا در مقایسه با غول های عرصه موبایل ناچیز است و شاید سودمندترین چیزی که از این معامله نصیب لنوو می شود حقوق مالکیت معنوی مربوط به اختراعات ثبت شده پالم و سیستم عامل WebOS این کمپانی است.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا