گزارش IDC از بازار تبلت در سهماهه پایانی 2017 – افت بازار به فصل سیزدهم رسید
نمایش خبر
تاریخ : 1396/11/20 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، تبلت Tablet ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، آمازون Amazon ، لنوو Lenovo |
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز دوشنبه 5 فوریه 2018 (16 بهمن 1396) گزارش خود را از بازار تبلتها در سهماهه پایانی سال 2017 منتشر کرد. طبق این گزارش، طی سهماهه اخیر، 49.6 میلیون دستگاه تبلت به بازارهای جهانی عرضه شده که در مقایسه با 53.8 میلیون تبلتی که در مدت مشابه سال گذشته عرضه شده بود، 7.9 درصد افت داشته است. این سیزدهمین فصل متوالیست که در آن بازار جهانی تبلت با افت سالانه مواجه میشود. البته نکته امیدوارکننده در آنجاست که افتهای بازار تبلت در سال 2017 هیچکدام دورقمی نبودهاند (پدیدهای که در سال 2016 شاهد آن بودیم). گفتنیست، مجموع تبلتهایی که در سال 2017 به بازار عرضه شده، 163.5 میلیون دستگاه بوده که باز هم نسبت به سال 2016، نشان از افت 6.5 درصدی دارد.
اپل iPad Pro
آمار فوق به هر دو گروه تبلتها یعنی detachable و slate مربوط میشود. تبلتهای detachable یا جداشدنی، به تبلتهایی گفته میشود که امکان اضافه کردن کیبورد را دارند، اما کیبورد تنها نقش صفحه کلید را داشته و کار دیگری انجام نمیدهد (مثل مدلهای Surface، محصول مایکروسافت). اما منظور از slate، همان تبلتهای ساده و معمولی است که نمیتوان به آنها کیبورد اضافه کرد. جالب است که گزارش اخیر IDC بیشتر به بررسی وضعیت تبلتهای detachable پرداخته است (در حالیکه slateها عمده بازار را تشکیل میدهند).
طبق گزارش IDC، حدود 6.5 میلیون دستگاه از مجموع تبلتهای عرضهشده در سهماهه چهارم 2017 از نوع detachable بودهاند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 10.3 درصد رشد داشته است. همچنین، رشد این دیوایسها در کل سال مالی 2017 نیز 1.6 درصد اعلام شده که در مقایسه با رشد 24 درصدی detachableها در سال 2016، حاکی از کند شدن رشد این دسته از تبلتهاست. البته به گفته IDC، بخشی از این کندی به نحوه عرضه دیوایسهای پیشرفتهای چون Surface مربوط میشود. این عرضهها خارج از برنامه از پیش تعیینشده بود و فروش مدلهای قدیمیتر را با مشکل مواجه کرد.
پنج کمپانی برتر عرضهکننده تبلت در سهماهه چهارم سال 2017 (عرضه به میلیون عدد)
جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، تحلیلگر ارشد IDC در بخش بررسی فصلی بازار جهانی دیوایسهای موبایلی، بر این باور است که عمده رونق بازار تبلتهای detachable، مدیون عرضه محصولات مایکروسافت و اپل در آمریکاست. اما ادامه موفقیت این دیوایسها منوط به آن است که سایر فروشندگان PC هم به تولید detachableها علاقه نشان داده و مهمتر از آن، مصرفکنندگان در دیگر کشورها نیز detachableها را به کامپیوترهای شخصی از نوع تبدیلشونده (convertible) ترجیح دهند.
لارن گوئنور (Lauren Guenveur)، تحلیلگر ارشد IDC در گروه تخصصی دیوایسها و نمایشگرها، میگوید: «پس از یک دوره رکود نگرانکننده در سهماهه پایانی 2016 و نیمه نخست 2017، خوشحالیم که میبینیم بازار detachableها، یک فصل دیگر را با رشد پشت سر گذاشته است.» به احتمال زیاد عرضه نخستین دیوایسهای ویندوزی مجهز به پردازندههای ARM از سهماهه دوم سال 2018 آغاز خواهد شد. گوئنور با اشاره به این مطلب، اظهار امیدواری کرد که رده تبلتهای detachable این پتانسیل را دارند که به مسیر رشد خود ادامه دهند. گفتنیست بسیاری از دیوایسهای ویندوزی یادشده جزو محصولات پیشرفته و ردهبالا بوده و آنچه برای رشد detachableها نیاز است، وجود بازیگران قدرتمند در رده میانی بازار است.
اما بد نیست نگاهی بیندازیم به آمار عرضه تبلتهای ساده یا در اصطلاح slate. طبق گزارش IDC، در سه ماهه اخیر 43.1 میلیون و در کل سال 2017 حدود 141.7 میلیون تبلت معمولی وارد بازارهای جهانی شده است. تبلتهای ساده از لحاظ بهرهوری (productivity) حرف چندانی برای گفتن نداشته و بیشتر برای کارهای سادهای چون پخش صوت و تصویر یا وبگردی مورد استفاده قرار میگیرند. به گفته IDC، فروش این دیوایسها حاشیه سود زیادی را در بر نداشته و لذا برخی فروشندگان، این رده از تبلتها را برای مقاصد دیگری استفاده میکنند؛ به عنوان مثال برای بعضی از برندها، تبلتهای slate درگاهیست برای ورود به اکوسیستمهای بزرگتر آنها و برخی دیگر نیز از این تبلتها برای ارتقای برند خود در بازار گجتها استفاده میکنند. به هر حال، تقاضا برای تبلتهای ساده طی چند سال اخیر به طور چشمگیری کاهش یافته و به عنوان مثال، عرضه این دیوایسها در سال 2017 نسبت به سال 2016 با 7.6 درصد افت مواجه شده است.
در ادامه نگاهی داریم به پنج کمپانی برتر تولیدکننده تبلت در سهماهه پایانی سال 2017:
اپل
به لطف عرضه آیپد 9.7 اینچی ارزانقیمت و همچنین نسخههای بهروزرسانی شده رده iPad Pro، اپل موفق شد جایگاه نخست خود در عرضه جهانی تبلت را در پایان سهماهه چهارم 2017 نیز حفظ کند. طی سه ماهه اخیر، اپل 13.2 میلیون دستگاه تبلت را عرضه و 26.6 درصد از بازار را به نام خود ثبت کرد.
این میزان در مقایسه با 13.1 میلیون تبلتی که اپل در مدت مشابه سال گذشته عرضه کرده بود، تنها 0.6 درصد رشد داشته، اما با در نظر گرفتن افت کلی بازار تبلت، سهم این کمپانی از بازار جهانی 2.3 درصد نسبت به سهماهه پایانی 2016 رشد کرد. به نظر میرسد تمرکز اپل روی iPad Pro در سال 2018 نیز ادامه داشته باشد. پیشبینی میشود، ورژن بعدی این آیپد پیشرفته، مثل آیفون X، به نمایشگری لبه-به-لبه (edge-to-edge) مجهز بوده و از دوربین TrueDepth و قابلیت Face ID برخوردار باشد.
آمازون
در بازار جهانی تبلت، پس از اپل معمولا نام سامسونگ شنیده میشد، اما در گزارش اخیر IDC، به نام آمازون برمیخوریم. کمپانی آمازون همیشه در سهماهه چهارم هر سال، بهترین عملکرد خود را به نمایش میگذارد، و گویا این بار نیز نتیجه بسیار درخشان بوده و آمازون، موفق شده سامسونگ را کنار بزند.
آمازون Fire HD 8
IDC این موفقیت را به اعمال تخفیفهای گسترده و همچنین تجهیز تبلتهای جدید این کمپانی به دستیار دیجیتال Alexa نسبت میدهد. گفتنیست عرضه تبلتهای آمازون در فصل اخیر، با رشد سالانه بیش از 50 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به 7.7 میلیون دستگاه بالغ شد و این کمپانی توانست سهم خود از بازار را به 15.6 درصد، افزایش دهد (مقایسه کنید با سهم 9.6 درصدی در سهماهه پایانی 2016).
سامسونگ
وضعیت سامسونگ در گزارش اخیر IDC، تعریفی ندارد. عرضه تبلتهای detachable سامسونگ در سهماهه اخیر همچنان به رشد خود ادامه داده، اما این رشد در برابر افت عرضه تبلتهای slate چندان به چشم نمیآید.
سامسونگ Galaxy Book 12
سامسونگ در سهماهه چهارم 7 میلیون دستگاه تبلت را عرضه کرده و به سهم 14.1 درصدی و جایگاه سومی دنیا بسنده نموده است. گفتنیست این رقم در مقایسه با 8 میلیون تبلتی که سامسونگ در مدت مشابه سال گذشته روانه بازار کرده بود، 13 درصد کاهش داشته است. ارتقای سریهای ارزان قیمت Tab A و Tab E به دیوایسهای detachable با قیمتی بالاتر، چالش بزرگی برای سامسونگ خواهد بود چرا که سایر کمپانیها تبلتهای مشابه این دو سری را با قیمتهای پایینتری عرضه میکنند.
هواوی
رویکرد نصفه و نیمه هواوی در قبال رده رو به رشد تبلتهای detachable، تا به اینجا مؤثر نبوده و فعلا امید چندانی به آن نیست. اما در مقابل، برند قدرتمند هواوی در کنار عواملی چون استراتژی تهاجمی در فروش و افزودن قابلیت پذیرش سیمکارت به تبلتهای ساده این کمپانی موجب شد تا این کمپانی در سهماهه چهارم 2017 به فروش نسبتا خوبی دست یابد.
هواوی Mate Book E
طی این مدت، هواوی با عرضه 3.5 میلیون دستگاه تبلت (که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 11.9 درصد افزایش داشته) 7.1 درصد از بازار جهانی تبلت را به خود اختصاص داد و پس از سامسونگ، در جایگاه چهارم قرار گرفت.
لنوو
مثل سامسونگ، عرضه تبلتهای لنوو نیز در سهماهه چهارم سال 2017 با رشدی منفی مواجه شد. طی این مدت، لنوو تعداد 3.1 میلیون دستگاه تبلت را وارد بازار کرد و سهمی برابر با 6.2 درصد از بازار جهانی تبلت را از آن خود نمود. این میزان، در مقایسه با سهماهه چهارم سال 2016 – که طی آن، لنوو 3.5 میلیون تبلت عرضه کرده بود – از افتی 13.1 درصدی حکایت میکند.
Lenovo ideapad Miix 320
اما لازم به ذکر است، توانایی لنوو در استفاده حداکثری از قدرت این کمپانی در زمینه تولید PCهای متعارف، کمکم نتیجه داده و کسبوکار تبلتهای detachable این کمپانی در طول یک سال گذشته، رشد کرده است. اما هنوز هم slateها، عمده تبلتهای لنوو را تشکیل میدهند.
پنج کمپانی برتر عرضهکننده تبلت در سال 2017 (عرضه به میلیون عدد)
در پایان گفتنیست، مؤسسه IDC در ادامه این گزارش، آمار مربوط به عرضه تبلت در کل سال 2017 را نیز به تفکیک کمپانیها ارائه کرده و جالب آنکه همین ترتیب فوق، در آنجا نیز مشاهده میشود. البته این امر جای تعجب ندارد زیرا گرایش مشتریان برای خرید تبلت، در سراسر سال 2017 تغییری نداشت. در حقیقت، چرخه جایگزینی تبلتها، بیشتر به چرخه جایگزینی کامپیوترهای شخصی شباهت دارد تا به اسمارتفونها. تبلتهای detachable نیز تنها رده تبلتها هستند که عرضه آنها در فصل اخیر، رشد داشته و خبر خوبی برای مایکروسافت و اپل خواهد بود.
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی
- IDC: جایگاه نخست سامسونگ در بازار گوشیهای تاشو با تکیه بر Z Fold6 و Z Flip6
- اپل iPhone 16 Pro Max در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- معرفی گوشیهای مخصوص بازی Red Magic 10 Pro و +10Pro با تراشه SD 8 Elite و باتریهای حجیم