Counterpoint Research اعلام کرد: نوکیا در مسیر پیشرفت – عرضه 13.5 میلیون فیچرفون تنها در یک فصل
نمایش خبر
تاریخ : 1396/10/15 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | گوشی هوشمند Smartphone ، آمار Statistics ، فیچرفون ، نوکیا Nokia |
واحد خبر mobile.ir : پس از افول امپراطوری نوکیا در بازار موبایل، این برند محبوب فراز و فرودهای فراوانی را پشت سر گذاشت و شکستهای تلخی را تجربه کرد (از جمله ناموفق بودن خرید کسبوکار دستگاهها و سرویسهای نوکیا توسط مایکروسافت و سقوط ویندوزفون). تا اینکه کمپانی فنلاندی HMD امتیاز این برند را خریداری کرد و این گونه بود که نوکیا توانست بازگشت موفقیتآمیزی به بازار موبایل داشته باشد. رشد فروش اسمارتفونها، در کنار فروش قدرتمند فیچرفونهای نوکیا، از تثبیت نسبی وضعیت این برند در بازار جهانی موبایل حکایت میکند. یافتههای مؤسسه Counterpoint Research – که اخیرا در وبسایت Nokiapoweruser منتشر شده – نشان میدهد کمپانی HMD در سهماهه سوم سال 2017، حدود 2.8 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را با برند نوکیا به بازار عرضه کرده است.
با در نظر گرفتن اینکه تنها 1.5 میلیون اسمارتفون نوکیا در نیمه نخست سال 2017 به بازارهای جهانی عرضه شده بود، عملکرد HMD در سهماهه سوم، پیشرفت قابل ملاحظهای را نشان میدهد. نکته جالب در اینجاست که برخلاف موتورولا، نوکیا بدون اشباع کردن بازار به چنین دستاوردی رسیده است. گفتنیست HMD در سال 2017 اسمارتفونهای متنوعی – از جمله نوکیا 2، نوکیا 3، نوکیا 5، نوکیا 6، نوکیا 7 و نوکیا 8 – را به بازار عرضه کرد. مورد دیگری که در موفقیت نوکیا در سال 2017 مؤثر بوده، تعهد این برند به ارائه آپدیتهای به موقع بوده است.
یکی از تفاوتهای بارز بین نوکیا و برندهای صاحبنامی مثل اپل، در آن است که نوکیا تمرکز ویژهای روی تولید فیچرفون دارد. طبق دادههای اخیر Counterpoint Research، طی سهماهه سوم 2017، حدود 13.5 میلیون دستگاه فیچرفون با برند نوکیا وارد بازار شده، که این رقم بالا، تعداد اسمارتفونهای عرضهشده نوکیا را تحتالشعاع قرار میدهد. به بیان دیگر، تعداد فیچرفونهایی که نوکیا تنها در یک فصل از سال 2017 وارد بازار کرده، از مجموع گوشیهای هوشمند عرضهشده با این برند در سه فصل از سال 2017 بیشتر بوده است.
این نشان میدهد، علیرغم گسترش روزافزون محبوبیت گوشیهای هوشمند، فیچرفونها هنوز هم مشتریان خود را داشته و فروش خوبی در بازارهای جهانی دارند. به عنوان مثال، طبق گزارش مؤسسه تحقیقاتی e-Marketer، طی سهماهه سوم سال 2016، حدود 55 درصد از عرضه موبایل در بازار هند، به فیچرفونها اختصاص داشته است. همچنین، یکی از گزارشهای مؤسسه Strategy Analytics نشان داد که رقم عرضه جهانی فیچرفون در سال 2016 به 396 میلیون دستگاه رسیده، که معادل 21 درصد از مجموع گوشیهای عرضه شده در آن سال است.
پس میتوان گفت، اگر به دنبال خرید فیچرفون هستید، هنوز هم بازار مناسبی برای این محصولات وجود داشته و در این میان، نوکیا یکی از برندهای اصلی این بازار به شمار میرود. البته، اینکه آیا سیاست نوکیا به همین منوال ادامه خواهد داشت یا خیر، مشخص نیست چرا که فروش گوشیهای هوشمند نسبت به فیچرفونها، سودآوری بیشتری به همراه دارد. اما نباید فراموش کنیم، در حال حاضر نوکیا برندیست که سعی میکند به جایگاه اولیه خود باز گردد، و در چنین شرایطی، اگر کسبوکار اسمارتفونهای شرکت رو به رشد باشد، عرضه قدرتمند فیچرفون در کنار آن هیچ ایرادی نخواهد داشت.
در مجموع باید گفت، کسبوکار فیچرفونهای نوکیا در سال 2017 بسیار قدرتمند بود و یکی از دلایل آن، عرضه مجدد گوشی خاطرهانگیز نوکیا 3310 بوده است؛ تلفن همراهی که برای نخستین بار در سال 2000 میلادی عرضه شده بود و نوکیا پس از گذشت 17 سال، نسخه بهروزرسانیشده آن را – که نسخهای از آن به شبکه ارتباطی 3G نیز مجهز شده – در اواخر فوریه سال 2017 معرفی کرد. اما بد نیست بدانید، کسبوکار اسمارتفونهای نوکیا، به لطف 6 مدل جدیدی که قرار است در سال 2018 به بازار عرضه شود، همچنان رو به رشد خواهد بود. یکی از مهمترین این اسمارتفونها، ظاهرا نوکیا 9 است که یک پرچمدار با مشخصات بالا محسوب میشود؛ نمایشگر 5.5 اینچی، نسبت تصویر 18:9، چیپست اسنپدراگون 835، سیستم 2 دوربینه در پشت (با همکاری زایس آلمان) و اندروید اوریو، از جمله مهمترین ویژگیهای اشاره شده در مورد نوکیا 9 در خبرهای تأیید نشده در مورد این گوشی هستند.
Nokia 6 2018
بد نیست بدانید نوکیا در سهماهه سوم 2017، از لحاظ عرضه فیچرفون در رتبه سوم جهانی قرار داشته، از نظر عرضه اسمارتفون در جایگاه شانزدهم جهان ایستاده و در مجموع، هشتمین شرکت تولیدکننده تلفن همراه لقب گرفته است. گزارش جدیدی از تایوان، حاکی از آن است که کسبوکار گوشیهای نوکیا در همه جا رو به رشد بوده و کمپانی تایوانی Foxconn، به لطف تقاضای قدرتمند برای گوشیهای نوکیا، برترین ODM (کارخانه تولیدکنندهای که محصولات را براساس طراحی خود تولید میکند و دیگر شرکتها نام خود را بر این محصولات قرار میدهند) در سهماهه سوم 2017 لقب گرفت.
- Honor 300 Ultra با SD 8 Gen 3، باتری سیلیکون|کربن 5,300mAh، شارژر بیسیم 80 واتی و حسگر اولتراسونیک
- معرفی iQOO Neo10 و iQOO Neo10 Pro – پرچمدارهایی با باتری 6,100mAh و نمایشگر 8T LTPO AMOLED
- معرفی ویوو S20 و S20 Pro با باتری 6,500mAh در نسخه استاندارد و سه دوربین 50MP در مدل Pro
- معرفی REDMI K80 Pro با پردازنده SD 8 Elite، حسگر اثر انگشت اولتراسونیک و باتری 6,000mAh
- معرفی REDMI K80 با پردازنده SD 8 Gen 3، باتری سیلیکون|کربن 6,550mAh و اثر انگشت اولتراسونیک
- معرفی هواوی +Mate 70 Pro و Mate 70 RS با شاسی تیتانیوم، باتری 5,700mAh و UWB در نسخه RS
- معرفی هواوی Mate 70 و Mate 70 Pro با دوربین اولتراواید 40MP و انتقال حسگر اثر انگشت به دکمه پاور!