گزارش GfK از وضعیت بازار جهانی اسمارتفون در سهماهه سوم – رشد بیسابقه متوسط قیمت فروش
نمایش خبر
تاریخ : 1396/8/4 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | GfK ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone |
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی GfK در روز سهشنبه 24 اکتبر 2017 (2 آبان 1396) گزارش خود را از بازار جهانی اسمارتفونها در سهماهه سوم سال 2017 منتشر نمود. طبق این گزارش، تقاضای جهانی برای خرید گوشیهای هوشمند در سهماهه سوم به 367 میلیون دستگاه رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3 درصد رشد داشته است. بد نیست بدانید از نظر تقاضا، سهماهه اخیر بیشترین میزان تقاضا برای اسمارتفون را در بین سهماهههای بررسی شده توسط GfK را داشته است ویک رکورد محسوب میشود. این رکورد بیسابقه، عمدتا در نتیجه تقاضای بالا برای خرید اسمارتفون در مناطقی چون آمریکای لاتین (با رشد سالانه 11 درصدی) و اروپای مرکزی و شرقی (با رشد سالانه 9 درصد) به دست آمده است.
نکته قابل تأمل در گزارش GfK آن است که متوسط قیمت فروش گوشیهای هوشمند طی سهماهه اخیر نیز همچنان افزایش یافت و به رشد سالانه 7 درصد رسید که تا کنون بیسابقه بوده است. به گفته آرنت پولیفکه (Arndt Polifke)، مدیر پژوهشهای مخابراتی در مؤسسه GfK، هرچند ممکن است تعداد اسمارتفونهای فروخته شده در برخی مناطق پایین باشد، اما افزایش متوسط قیمت فروش، از فرصتی فوقالعاده برای رشد ارزش بازار اسمارتفون حکایت میکند. این خبر خوبی برای سازندگان است، به ویژه برای مناطقی چون اروپای غربی؛ جایی که اشباع بازار باعث شده تا تعداد اسمارتفونهای به فروش رسیده نسبت به سال گذشته، افت کند.
به گفته وی، صنعت اسمارتفون روی افزایش ارزش فروش متمرکز شده و برندهای رده بالای جهانی – نظیر اپل، گوگل، HTC، هواوی، الجی، موتورولا، نوکیا، سامسونگ و سونی – اقدام به عرضه مدلهای پیشرفته جدید نموده (و یا خواهند نمود) تا بتوانند مشتریان را به خرید پرچمدارهای گرانقیمت خود متقاعد کنند. در عین حال، قابلیتهای پیشرفته در اسمارتفونها نیز برای مشتریان اهمیت بیشتری یافته و لذا انتظار میرود سازندگان بیشتر روی این قابلیتها تمرکز کنند. از جمله این موارد میتوان به مقاومت در برابر آب و گرد و خاک، قدرت باتری و حافظه بالاتر، کیفیت صدا، امکانات مربوط به دوربین و ویدئو، طراحی بدون حاشیه و حتی سنسورهای زیستسنجی اشاره کرد.
LG V30
در ادامه خبر، نگاهی داریم به وضعیت بازار اسمارتفون در مناطق مختلف دنیا:
اروپای غربی: رشد درآمد بهرغم اشباع بودن بازار
میزان تقاضا برای اسمارتفون در اروپای غربی طی سهماهه اخیر به 30.9 میلیون دستگاه بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 7 درصد کاهش داشته است. بازار اشباع شده از یک سو و تأخیر در عرضه آیفون X از سوی دیگر موجب شد تا برای چهارمین فصل متوالی شاهد افت سالانه تقاضا در این بازار باشیم. میزان تقاضا در آلمان افتی 7 درصدی را خواهد داشت و انتظار میرود بریتانیای کبیر و فرانسه، افتی 8 درصدی را در این زمینه تجربه کنند. البته به لطف افزایش 11 درصدی در متوسط قیمت فروش، ارزش فروش در این منطقه، تا 4 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد نموده است.
با توجه به این آمار و ارقام، مؤسسه GfK پیشبینی کرده که چشمانداز درآمدزایی حاصل از کسبوکار فروش اسمارتفون در اروپای غربی، با 6 درصد رشد سالانه همراه شود. نکته قابلتوجه در این منطقه آن است که کاربران به سمت خرید دیوایسهای کاملا ردهبالا متمایل شده و این امر به یک گرایش تبدیل شده است، به طوری که از هر 8 اسمارتفونی که در اروپای غربی به فروش میرسد، یک دیوایس قیمتی بالای 900 دلار دارد. این در حالی است که در سهماهه سوم سال 2016، این نسبت، 1 به 16 بود.
اروپای مرکزی و شرقی: رشد 26 درصدی درآمد
میزان تقاضا برای اسمارتفون چندی است که در اروپای مرکزی و شرقی رو به افزایش گذاشته و در این سهماهه نیز این روند با رشد سالانه 9 درصدی ادامه یافته و تقاضا به 22.3 میلیون دستگاه رسیده است. ارزش فروش نیز با رشد سالانه 26 درصدی افزایش یافته که GfK آن را به تغییر ذائقه کاربران و گرایش آنها به سمت دیوایسهای گرانقیمتتر نسبت میدهد.
به گفته GfK، افزایش تقاضا در سهماهه اخیر، مدیون رشد سالانه تا 10 درصدی در روسیه و رشد سالانه تا 19 درصدی در اوکراین است. انتظار میرود مجموع تقاضا برای اسمارتفون در این منطقه در سال 2017 با 9 درصد افزایش به 85.2 میلیون دستگاه برسد.
فروش اسمارتفون در سهماهه سوم سال 2017 در مقایسه با سهماهه سوم سال 2016
آمریکای شمالی: افت اندک در سهماهه سوم؛ چشماندازی روشن برای اتمام سال
مجموع تقاضا برای اسمارتفون در آمریکای شمالی طی فصل اخیر 49.3 میلیون دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، تنها 1 درصد افت داشته است. این در حالی است که تقاضا در سهماهه دوم افزایش یافته بود. اما از آنجا که عرضه عمده اسمارتفونهای مهمی در سهماهه چهارم انجام میشود، انتظار میرود آمریکای شمالی سهماهه پایانی خوبی را در پیش داشته باشد. طبق پیشبینی GfK، تقاضا برای اسمارتفون در آمریکای شمالی تا پایان سال 2017 با رشد سالانه 1 درصدی، به 201 میلیون دستگاه بالغ خواهد شد.
آمریکای لاتین: برزیلیها عامل رونق بازار
در این منطقه، تقاضا برای اسمارتفون در سهماهه سوم 27.8 میلیون دستگاه اعلام شده که حاکی از رشد سالانه 11 درصدی است. این رشد قابلتوجه تا حد زیادی نتیجه افزایش 17 درصدی تقاضا در برزیل نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است. طبق پیشبینی GfK، در سال 2017، تقاضا برای اسمارتفون در آمریکای لاتین 9 درصد نسبت به سال 2016 بیشتر خواهد بود.
خاور میانه و آفریقا: رشد دوباره بازار مصر
میزان تقاضا برای گوشیهای هوشمند در منطقه خاورمیانه و آفریقا، طی سهماهه سوم 45.2 میلیون دستگاه اعلام شده که 8 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. پروسه ریکاوری بازار اسمارتفون مصر با سرعتی بیش از آنچه پیشبینی میشد پیش رفت و همین عامل بود که افزایش فروش در این منطقه را به همراه داشت. بد نیست بدانید، در جولای 2017، تقاضا برای اسمارتفون در مصر برای نخستین بار (از نوامبر 2016) مجددا رو به افزایش نهاد. پیشبینی میشود تقاضا در این منطقه در سال 2017 به رشد سالانه 5 درصدی برسد. این رشد، پیش از هر چیز دیگر در آفریقای سیاه و کشورهای جنوبی این قاره رقم خواهد خورد؛ جایی که ضریب نفوذ اسمارتفون نسبتا پایین است و گوشیهای فاقد سیستمعامل (فیچرفون) هنوز محبوبیت خود را حفظ کردهاند.
چین: تقاضای بالا با قیمتهای فزاینده
متوسط قیمت فروش اسمارتفون در چین طی سهماهه اخیر در مقایسه با سهماهه سوم 2016 با 15 درصد رشد همراه بوده و همین عامل، رشد سالانه 20 درصدی را در درآمد بازار اسمارتفونهای این منطقه طی فصل اخیر در بر داشته است. بهعلاوه، طی سهماهه اخیر، تقاضا نیز با رشد سالانه 5 درصدی به 117 میلیون دستگاه رسید. گفتنی است موکول شدن عرضه اسمارتفونهای برندهای مطرح داخلی به سهماهه سوم، در این موفقیت بیتأثیر نبوده است. طبق پیشبینی GfK، در مجموع در سال 2017، تقاضا برای خرید اسمارتفون به 464 میلیون دستگاه خواهد رسید که نسبت به سال 2016 حدود 4 درصد رشد را نشان میدهد. ارزش بازار اسمارتفون چین (به دلار) نیز با رشد سالانه 16 درصد همراه خواهد بود.
بازارهای توسعهیافته آسیا: کاهش تقاضا در کره ادامه دارد
طی سهماهه اخیر، تقاضای این منطقه برای اسمارتفون به 16.4 میلیون دستگاه رسید که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته 7 درصد افت داشته و GfK افت سالانه 15 درصدی فروش در کره جنوبی را عامل اصلی این قضیه میداند. GfK هیچ رشدی را برای تقاضای اسمارتفون در این منطقه در نظر نگرفته و پیشبینی میکند تقاضا در سال 2017 با افت سالانه 4 درصدی به 70.1 میلیون دستگاه کاهش یابد.
فروش اسمارتفون در سال 2017 در مقایسه با سال 2016
بازارهای نوظهور آسیا: بالاترین رشد تقاضا در بین سایر مناطق
طی سهماهه سوم سال 2017، رشد سالانه درآمد حاصل از فروش اسمارتفون در بازارهای نوظهور آسیا 21 درصد گزارش شده و تقاضا برای خرید این محصولات با رشد 5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به 57.7 میلیون دستگاه بالغ شد. رشد سالانه تقاضا در هند و اندونزی طی فصل اخیر، به ترتیب 3 و 5 درصد اعلام شده است. جالب است بدانید در سهماهه اخیر تقاضا برای خرید اسمارتفون در مالزی، رشد سالانه 25 درصد را تجربه کرد و این ششمین سهماهه متوالی است که تقاضای برای اسمارتفون در این کشور با افزایش روبرو میشود. بنگلادش نیز با رشد سالانه 22 درصدی در تقاضا، تأثیر بهسزایی در بازار این منطقه داشت. طبق پیشبینی GfK، مجموع تقاضا برای اسمارتفون در بازارهای نوظهور آسیا در سال 2017، با 11 درصد رشد سالانه به 238 میلیون دستگاه خواهد رسید که با این اوصاف، بازارهای نوظهور آسیا قویترین عملکرد را در بین سایر بازارهای جهان خواهد داشت.
به گفته یوتارو نوگوچی (Yotaro Noguchi)، مدیر توسعه محصولات در بخش گرایشها و پیشبینیهای GfK، نتایج این سهماهه پیچیدگی بازار جهانی اسمارتفون را نشان میدهند. این نتایج گواهی هستند بر اینکه چرا وقتی پای پیشبینی عملکرد و تأمین تقاضا در آینده در میان باشد، سازندگان نیازمند آنند که کوچکترین تفاوتهای هر بازاری را بررسی و علت آن را درک کنند.
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها