چگونه نوکیا، سامسونگ و ال جی می توانند از رکود بازار بهره برداری کنند
نمایش خبر
تاریخ : 1388/1/31 | ||
برچسبها : | نوکیا Nokia ، سامسونگ Samsung ، ال جی LG |
واحد خبر mobile.ir : زیان 469 میلیون دلاری سونی اریکسون در سه ماهه نخست سال 2009 (پیش از کسر مالیات) این موضوع را به ذهن متبادر می سازد که صنعت تلفن همراه ممکن است پس از پایان یافتن رکود بازار بسیار دگرگون گردد. سونی اریکسون هم به همراه موتورولا در معرض این خطر است که انقدر سهم بازار خود را از دست دهد که دیگر از بعد اقتصادی در حد و اندازه ای نباشد که بتواند با بازیگران بزرگتر این عرصه مثل نوکیا و سامسونگ رقابت کند. بنا به آنچه مارک مک کچنی -- تحلیلگر مؤسسه پژوهشی Broadpoint AmTech -- در ایمیلی به آن اشاره نموده است، سونی اریکسون در حال حاضر کمتر از 10 درصد سهم بازار گوشی موبایل را در اختیار دارد و کم کم دارد از گود رقابت خارج می شود. (اگر بخواهیم بی طرفانه به موضوع نگاه کنیم باید گفت که این شرکت همواره کمتر از 10 درصد سهم بازار را در اختیار داشته است اما موقعیت کنونی آن به وضوح بدتر از یک سال پیش است.)
تاریخ نشان داده است که به محض آنکه یک سازنده گوشی موبایل به میزان کافی محصولات منطبق با برترین تکنولوژی های روز را تولید ننماید به سرعت در بازار به حیطه فراموشی سپرده می شود. چه کسی اینک به یاد دارد که کمپانی زیمنس روزگاری یک تولید کننده بزرگ گوشی موبایل بود؟ در حالی که سونی اریکسون و موتورولا هنوز هم می توانند بازگشتی معجزه آسا داشته باشند، سناریوی محتمل تر این است که آنها به واگذار نمودن سهم خود به نوکیا، سامسونگ و ال جی ادامه خواهند داد. رکود جهانی صنعت مخابرات بی سیم این فرآیند را شتاب خواهد بخشید.
به سختی بتوان گفت که نتایج مالی نوکیا که در 16 آوریل -- یک روز پیش از ارائه نتایج مالی سونی اریکسون -- منتشر شد دلگرم کننده بودند. اما این کمپانی فنلاندی هنوز هم سودآور بوده و مقادیر قابل توجهی پول نقد (10.6 میلیارد دلار) برای سرمایه گذاری در محصولات جدید در اختیار دارد. هرگاه بازار گوشی موبایل بهبود یابد، نوکیا در موقعیت خوبی قرار خواهد داشت تا از ضعف رقبایش بهره برداری نماید.
یکی از پرسش هایی که مطرح است این است که کمپانی های مادر سونی اریکسون تا چه مدت از آن پشتیبانی خواهند کرد. همانطور که ریچارد ویندسور -- تحلیلگر Nomura Securities -- در یادداشتی به سرمایه گذاران خاطر نشان ساخته است، سونی اریکسون قادر بود با کاهش هزینه ها و استفاده مؤثرتر از سرمایه خود زیان 469 میلیون دلاری سه ماهه خود را جبران نماید. از این رو، اریکسون -- سازنده تجهیزات سوئدی -- که تحلیلگران گمان داشتند که قصد دارد از شراکت 50-50 خارج شود، احتمالاً بیشتر تمایل دارد که بخشی از تجارت گوشی موبایل خود را قطع نماید، چرا که این کمپانی قادر به پرداخت 500 میلیون دلار به منظور پویا نگاه داشتن این تجارت نیست.
حتی اگر سونی اریکسون زمان را بخرد، باز هم احتمالاً این نوکیا، سامسونگ و ال جی هستند که در دوران پس از رکود، حکمفرمای بازار عمده در صنعت موبایل خواهند بود. در بخش گوشی های هوشمند، کمپانی های اپل، ریسرچ این موشن (مشهور به بلک بری) و احتمالاً گوگل نیز رقبای قدرتمندی خواهند بود. در این لحظه تصور این که کمپانی های زیادی به این فهرست اضافه شوند دشوار است.
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی