حضور اپل در پروژه ماشینهای خودران – از سختافزار به نرمافزار
نمایش خبر
تاریخ : 1395/9/15 نویسنده: آرش افراسیابی | ||
برچسبها : | سیستم هدایت خودرو ، اپل Apple |
واحد خبر mobile.ir : از نزدیک به یک سال پیش خبرها و شایعات تایید نشده متعددی در زمینه فعالیت غیر آشکار شرکت اپل برای ساخت و توسعه اتوموبیلهای خودران یا اصطلاحا self-driving cars منتشر شد؛ در همین راستا Bob Mansfield یکی از مدیران قدیمی اپل و از افراد تاثیرگذار در ساخت آیپد اولیه در آوریل 2016 احتمالا برای هدایت این پروژه که ظاهرا پروژه تایتن (Project Titan) نام دارد، به اپل پیوست. پس از مدتی هدف پروژه تایتن ظاهرا از ساخت یک خودروی واقعی به سمت تولید نرمافزار ماشینهای خودران تغییر کرد و حتی برخی منابع از متوقف شدن کامل آن سخن گفتند. اینک اما نامه رسمی اپل به سازمان ملی امنیت ترافیک بزرگراهی (NHTSA) به روشنی از قصد این شرکت برای ادامه حضور در این بازار حکایت دارد.
نامه مذکور از مدیر صحت محصولات اپل، Steve Kenner (با سابقه مدیریت در شرکت خودروسازی فورد) خطاب به مدیر سازمان ملی امنیت ترافیک بزرگراهی، Mark Rosekind نگاشته شده و موضوع اصلی آن تایید و تصدیق دستورالعملهای اخیر این سازمان برای تست و آزمایش اتوموبیلهای خودران همراه با ابراز علاقه اپل برای مشارکت در این صنعت و نگاهی به نگرانیهای ایجاد شده پیرامون مسائل ایمنی و مشکلات ایجاد شده از سوی رگولاتوری در این راستا است. Kenner در این نامه 5 صفحهای به تاریخ 22 نوامبر (2 آذر) اشاره چندانی به جزئیات پروژه نکرده اما از «سرمایهگذاری سنگین اپل در زمینه مطالعه [فرایند] اتوماسیون و یادگیری ماشینی» سخن گفته و از هیجان شرکت به دلیل «پتانسیل نهفته در سیستمهای اتوماتیک در زمینههای مختلف از جمله حمل و نقل» پرده برداشته است.
این مدیر ارشد اپل در ادامه میافزاید : «وسایل نقلیه اتوماتیک با فعالیت مناسب تحت دستورالعملهای NHTSA (سازمان ملی امنیت ترافیک بزرگراهی) دارای پتانسیلی برای بهبود تجربه انسانی در جهت ممانعت از میلیونها تصادف ماشین و هزاران [مورد] مرگ و میر در هر سال و امکان جابجایی بدون این موارد [ناگوار] هستند» یکی دیگر از موارد مطرح شده از سوی اپل در این نامه به پیشنهاد همکاری تمامی شرکتهای فعال در زمینه ساخت اتوموبیلهای خودران و به اشتراک گذاشتن موارد ایجاد تصادف برای بهبود کلی ایمنی این گونه وسایل نقلیه است. اپل در بخش دیگری از این نامه به نگرانی در زمینه قائل شدن تفاوت مابین شرکتهای قدیمی ساخت خودرو و تازهواردان این صنعت از سوی رگولاتوری اشاره کرده که میتوان از آن به عنوان نشانهای از قصد جدی اپل برای ورود به این بازار و پیشبینی تمامی سناریوهای احتمالی یاد کرد. در بخش دیگری از این نامه از تمایل اپل برای خروج از مرزهای آمریکا و توسعه این فناوری در دیگر مناطق دنیا سخن به میان آمده است که از آن جمله باید به پیشنهاد همکاری با بنیادهای جهانی از جمله کمیسیون اقتصاد سازمان ملل برای اروپا و دیگر مناطق در جهت توسعه هماهنگ خودروهای اتوماتیک اشاره کرد.
پروژه تایتن همانگونه که اشاره شد ظاهرا در ابتدا برای ساخت یک ماشین برقی واقعی با امکان رانندگی خودکار و در جهت رقابت با کمپانیهای مطرح در این زمینه همانند تسلا در دستور کار اپل قرار گرفت اما پس از مدتی و با کنارهگیری برخی مدیران اپل در این پروژه، ظاهرا مشکلی برای توسعه این ایده ایجاد شده و روند ساخت یک ماشین واقعی به یکباره به ساخت نرمافزار برای ماشینهای خودران تبدیل شد. توسعه نرمافزار مطمئنا با تخصص اصلی اپل در دنیای آیتی همخوانی بیشتری داشته و از همین رو میتوان انتظار موفقیت بالا و درصد ریسک پایینتری را برای آن داشت.
اتوموبیل خودران آلفابت (زیر مجموعه گوگل)
این نامه پس از آن منتشر شد که دفتر رئیس جمهوری فعلی ایالات متحده در ماه سپتامبر قوانینی را برای کمک به توسعه اتوموبیلهای خودران تنظیم کرده و رقبای اصلی اپل در این زمینه همچون ماشین خودران شرکت آلفابت (زیر مجموعه گوگل) و تولیدات شرکتهای فورد، جنرالموتورز، فلکسواگن و تسلا نیز به موفقیتهای مهمی دست پیدا کردهاند. چندی پیش نیز خبر تایید نشدهای در مورد امکان سرمایهگذاری اپل در کارخانه مشهور مکلارن انگلستان منتشر شد که البته در زمانی کوتاه توسط این شرکت خودروسازی تکذیب شد. به عقیده برخی کارشناسان به محض عملیاتی شدن طرح اتوموبیلهای خودران در سالهای آینده میلیونها نفر در سرتاسر دنیا با خطر از دست رفتن شغل فعلی خود در مقام رانندگان وسائل نقلیه عمومی روبرو شده و این مسئله برخی دیگر از مشاغل از جمله بیمههای اتوموبیل را نیز بیتاثیر نخواهد گذاشت. امکان بازبینی گسترده در قوانین فعلی رگولاتوری در مورد تست و آزمایش اتوموبیلهای خودران در زمان تثبت دولت جدید نیز همواره به گوش میرسد.
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها