گزارش DeviceAtlas از دنیای اسمارتفون ها در سهماهه دوم سال 2016 - آیفون همچنان محبوبترین است
نمایش خبر
تاریخ : 1395/5/29 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، device atlas |
واحد خبر mobile.ir : در دنیای امروز اهمیت مبحث آمار بر هیچکس پوشیده نیست. در دنیای اسمارتفونها نیز آمار از جایگاه ویژهای برخوردار بوده و کاربران و تولیدکنندگان هر دو به این مقوله علاقهمند هستند. در این میان مؤسسات مختلف -- از جمله IDC ،GfK ،Gartner و ... - بر مبنای روشهای گوناگون اقدام به انتشار آمار مربوط به حوزه گوشیهای هوشمند نموده و در این زمینه صاحبنام هستند. اما مؤسسه DeviceAtlas از جمله نهادهایی است که آمار خود را با روشی خاص به دست میآورد: آنالیز ترافیک وب. این مؤسسه -- که آمار خود از دنیای اسمارتفونها را هر سه ماه یکبار اعلام میکند -- به تازگی در روز چهارشنبه 10 آگوست 2016 (20 مرداد 1395) گزارش آماری خود را از سهماهه دوم سال 2016 منتشر نموده است.
در این گزارش به مؤلفههای زیر پرداخته میشود:
1) سازندگان عمده اسمارتفون
2) اندازه، وضوح و تراکم پیکسلی اسمارتفونها
3) پوشش شبکههای LTE Advanced ،LTE و VoLTE
4) سیستمعاملهای گوشیهای هوشمند
5) پراستفادهترین مدلهای اسمارتفون.
همانطور که ذکر شد آمار مربوط به تمامی این مؤلفهها بر مبنای آنالیز ترافیک وب تنظیم شده است.
1- سازندگان عمده اسمارتفون
به گفته DeviceAtlas، برای حصول نتیجه بهتر، از هر قاره 20 بازار بزرگ اسمارتفون برای آنالیز ترافیک وب انتخاب شدند تا محبوبیت کنونی برندهای اسمارتفون و میزان تغییرات این محبوبیتها مشخص شود.
• اپل
با وجود اینکه آمار فروش اسمارتفونهای اپل از سامسونگ کمتر است، در برخی کشورها گوشیهای هوشمند اپل بیش از 50 درصد از ترافیک وب را به خود اختصاص میدهند. این پدیده احتمالا به این دلیل است که اپل اسمارتفونهای رده بالایی تولید میکند که طول عمرشان بیشتر از گوشیهای اندرویدی است. آیفون معمولا در مناطق شهری خریداری و استفاده میشود که طبیعتا پوشش خوب اینترنت در این مناطق باعث میشود تا آمار بازدید از وبسایتهای مختلف توسط کاربرانی که از آیفون استفاده میکنند بالا رود.
سهم ترافیک وب اپل در سه ماهه دوم سال 2016
در کشورهای استرالیا، کانادا، ژاپن، عربستان سعودی، انگلستان و آمریکا اپل محبوبترین برند اسمارتفون بوده و 50 تا 60 درصد از سهم ترافیک وب را در دست دارد. البته تضمینی وجود ندارد که اپل بتواند سیطره خود را در این کشورها حفظ کند، چرا که سال گذشته، از حیث سهم ترافیک وب، سال خیلی خوبی برای اپل نبود. اگر فصل دوم سال 2015 را با فصل دوم سال 2016 مقایسه کنیم به این نتیجه میرسیم که رشد سهم ترافیک وب اپل در 18 کشور از 20 کشوری که مورد بررسی قرار گرفتند منفی بوده که در این میان میتوان به بازارهای بزرگی مانند انگلستان (رشد 10- درصد)، آلمان (رشد 6- درصد) و آمریکا (رشد 4- درصد) اشاره کرد. در مقابل، اسمارتفونهای ساخت اپل در کشورهای آرژانتین، برزیل، مصر، هند، نیجریه، لهستان و آفریقای جنوبی از کمترین میزان محبوبیت برخوردار هستند.
تغییرات سهم ترافیک وب اپل در فاصله سه ماهه دوم سال 2015 تا سه ماه دوم سال 2016
• سامسونگ
به گزارش مؤسسه گارتنر، سامسونگ با در اختیار داشتن بیش از 24 درصد از بازار اسمارتفون دنیا، از منظر فروش پیشتاز است. این امر به وضوح در آمار ترافیک وب DeviceAtlas نیز مشهود بوده و آمار بازدید از وبسایتها توسط کاربران اسمارتفونهای سامسونگ در همه کشورها بالاست. در مقایسه با اپل، سهم سامسونگ از ترافیک وب به شکل متوازنتری در سطح دنیا توزیع شده، به جز کشور ژاپن که در آن بعضی از دیوایسهای سامسونگ توسط اپراتورهای مخابراتی برندگذاری شده و ممکن است نتایج را نادرست نشان دهد. در سهماهه دوم سال 2016، سامسونگ در کشورهای مصر، آلمان، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی و ترکیه محبوبیت بیشتری داشته است.
سهم ترافیک وب سامسونگ در سه ماهه دوم سال 2016
سهم اسمارتفونهای سامسونگ از وبگردی، به شکل چشمگیری در 4 فصل اخیر رشد داشته است. طبق این گزارش در کشورهایی مانند فرانسه، آفریقای جنوبی، کانادا، انگلستان و استرالیا این رشد به بیش از 10 درصد هم رسیده است. گفتنی است رشد ترافیک وب اسمارتفونهای سامسونگ در بازه زمانی دومین فصل سال 2015 تا دومین فصل سال 2016، تنها در 2 کشور مصر و عربستان سعودی منفی بوده است.
تغییرات سهم ترافیک وب سامسونگ در فاصله سه ماهه دوم سال 2015 تا سه ماه دوم سال 2016
• LG
سهم ترافیک وب اسمارتفونهای LG به مراتب کمتر از تولیدکنندگان پیشتازی نظیر اپل و سامسونگ است، که این امر را میتوان به آمار فروش پایین گوشیهای LG نسبت داد. به گزارش مؤسسه گارتنر، کمپانی LG در سال 2014، در بین 5 تولیدکننده برتر دنیا قرار گرفته بود اما در سال بعد این شیائومی بود که توانست جای LG را بگیرد. بیشترین ترافیک وب مربوط به اسمارتفونهای LG در کشورهای مکزیک، لهستان، آرژانتین، برزیل و ترکیه گزارش شده است. نکته جالب آن که سهم ترافیک وب گوشیهای هوشمند این شرکت کرهای در آمریکا رقمی نسبتا زیاد و بیش از 6 درصد بوده است.
سهم ترافیک وب LG در سه ماهه دوم سال 2016
همانطور که گفته شد تأثیر کاهش فروش اسمارتفونهای LG به وضوح در کاهش سهم ترافیک وب مربوط به دیوایسهای این شرکت طی 4 فصل اخیر مشهود است. از سهماهه دوم سال 2015 تا سهماهه دوم سال 2016، سهم اسمارتفونهای LG از ترافیک وب در بازارهای بزرگی چون فرانسه، اسپانیا و آلمان با رشد منفی همراه بوده است.
تغییرات سهم ترافیک وب LG در فاصله سه ماهه دوم سال 2015 تا سه ماه دوم سال 2016
• هواوی، سونی و HTC
با وجود اینکه طبق گزارش گارتنر، کمپانیهای هواوی، Oppo و شیائومی به ترتیب سومین، چهارمین و پنجمین تولیدکننده بزرگ اسمارتفون در جهان به شمار میروند، اما سهم ترافیک وب مربوط به اسمارتفونهای آنها به پای اپل، سامسونگ و یا حتی LG هم نمیرسد. علت این پدیده آن است که شاید آمار فروش دیگر تولیدکنندگان به اندازه هواوی، شیائومی و Oppo نباشد، ولی تعداد گوشیهای فعال و کاربرانی که در حال حاضر از اسمارتفونهای آنها استفاده میکنند بیشتر است. همانطور که در نمودارهای زیر ملاحظه میکنید، واضح است که در بازه زمانی بین دومین فصل سال 2015 تا دومین فصل سال 2016، سهم ترافیک وب مربوط به اسمارتفونهای هواوی رشد سریعی داشته، ولی همین بازه زمانی از حیث ترافیک وب برای سونی و HTC چندان موفقیتآمیز نبوده است.
تغییرات سهم ترافیک وب هواوی در فاصله سه ماهه دوم سال 2015 تا سه ماه دوم سال 2016
تغییرات سهم ترافیک وب سونی در فاصله سه ماهه دوم سال 2015 تا سه ماه دوم سال 2016
تغییرات سهم ترافیک وب HTC در فاصله سه ماهه دوم سال 2015 تا سه ماه دوم سال 2016
2- اندازه، وضوح و تراکم پیکسلی اسمارتفونها
به نظر میرسد در دنیای اندروید، اندازه استاندارد صفحه نمایش اسمارتفونهای رده بالا بین 5 تا 5.2 اینچ پذیرفته شده باشد. البته گوشیهایی با نمایشگرهای بزرگتر از این نیز تولید شده، اما این گوشیها در بین کاربران به عنوان فبلتهای نچندان باب روز و پر مخاطب شناخته میشوند، که به عنوان نمونه میتوان به اسمارتفون 5.96 اینچی ویندوزی HP Elite X3 (که برای محیطهای کسبوکار طراحی شده) اشاره کرد. طبق گزارش DeviceAtlas گوشیهای هوشمند 5.7 اینچی در تمام کشورها از پایینترین میزان ترافیک وب در بین دیگر سایزهای محبوب صفحهنمایش برخوردار بودهاند.
نکته جالب آنکه اسمارتفونهای کوچکتر هنوز هم به اندازه گوشیهای بزرگ محبوب هستند و این مسأله در دیوایسهای 4 اینچی نمود بیشتری دارد. در بسیاری از کشورها سهم ترافیک وب مربوط به اسمارتفونهای 4 اینچی در سطح خیلی بالایی قرار دارد. البته پیشبینی میشود این میزان با کاهش شدیدی روبرو شود چرا که تعداد دیوایسهایی که امروزه با اندازه صفحهنمایش 4 اینچ به تولید میرسند خیلی کم است. تنها دیوایس 4 اینچی که در حال حاضر به طور گسترده در سراسر دنیا به فروش میرسد آیفون SE است و شاید بخشی از محبوبیت فعلی گوشیهای 4 اینچی مدیون همین مدل از آیفون باشد.
محبوبترین سایزهای صفحهنمایش بر پایه ترافیک وب در سه ماهه دوم سال 2016
از منظر رزولوشن صفحه، برخی دیوایسهای رده بالا، از جمله Galaxy S7 ،LG G5 و HTC 10 از رزولوشن 1440×2560 پیکسل یا QHD بهره میبرند، در حالی که برخی دیگر، مانند سونی XPERIA X و هواوی P9 همچنان به وضوح فول اچدی (1080×1920 پیکسل) اکتفا میکنند. بهعلاوه اینکه چندی است رزولوشن فول اچدی به استانداردی برای صفحهنمایش گوشیهای میانرده تبدیل شده، که در این میان میتوان به دیوایسهایی نظیر OnePlus X ،Moto G4 و هواوی P9 Lite اشاره کرد.
از نکات جالب این گزارش آن است که سهم ترافیک وب مربوط به اسمارتفونهایی که بزرگترین صفحه با وضوح QHD را داشتهاند، در مقایسه با سهماهه قبل به طور چشمگیری در کشورهای استرالیا (3.5 درصد)، انگلستان (3.3 درصد)، آمریکا (3.1 درصد)، آلمان (2.8 درصد) و فرانسه (2.7 درصد) رشد داشته است.
محبوبترین رزولوشنهای صفحهنمایش بر پایه ترافیک وب در سه ماهه دوم سال 2016
تراکم پیکسلی یا PPI به تعداد پیکسلهای نمایشگر در هر اینچ گفته میشود که به طور کلی در کیفیت تصویر مؤثر است. آمار به دست آمده در گزارش اخیر نشان میدهد که در بازارهای نوظهوری از جمله آرژانتین، کلمبیا، نیجریه، هند و مالزی، اسمارتفونهایی که تراکم پیکسلی پایینی دارند (کمتر از 300PPI) سهم ترافیک وب خیلی بالایی را به خود اختصاص میدهند. این در حالی است که سهم ترافیک وب دیوایسهای با تراکم پیکسلی کمتر از 300PPI در بازارهای توسعهیافتهای نظیر استرالیا، کانادا، ژاپن، انگلستان و آمریکا ناچیز است.
تراکم پیکسلی صفحهنمایش در بازارهای منتخب بر پایه ترافیک وب در سه ماهه دوم سال 2016
3- پوشش شبکههای LTE، LTE Advanced و VoLTE
کمکم شاهد آن هستیم که LTE در حال تبدیل شدن به روشی استاندارد برای دستیابی به سرویسهای دیتای موبایل است، به ویژه در مناطق شهری که سرعت اینترنت دیتای مشتریان به 40 مگابیت در ثانیه هم میرسد. امروزه بعید است که اسمارتفونهای جدید (حتی در پایینترین قیمتها) از شبکه LTE پشتیبانی نکنند. به عنوان مثال Lenovo Vibe C ،LG K4 و Samsung Galaxy J1 از جمله اسمارتفونهایی هستند که با وجود قیمتی در حدود 100 دلار به شبکه LTE مجهزند.
جدول زیر -- که در 3 ستون تنظیم شده -- میزان ترافیک وب مربوط به اسمارتفونهایی که حداقل از 1 باند LTE پشتیبانی میکنند (ستون اول) و یا به شبکه LTE Advanced مجهزند (ستون دوم) را نشان میدهد. ستون سوم نیز میزان ترافیک وب آن دسته از گوشیهای هوشمند را نشان میدهد که از VoLTE پشتیبانی میکنند. VoLTE نوعی شبکه ارتباطی است که به جای استفاده از شبکههای 2G یا 3G، سرویسهای صوتی را با استفاده از استاندارد LTE فراهم میکند.
سهم ترافیک ایجاد شده توسط گوشیهای موبایل دارای قابلیت LTE Advanced ،LTE و VoLTE در سه ماهه دوم سال 2016
4- سیستم عاملهای گوشیهای هوشمند
طبق گزارش گارتنر در سهماهه نخست سال 2016، اندروید با در اختیار داشتن 84.1 درصد از سهم بازار، محبوبترین سیستمعامل گوشیهای هوشمند به شمار میرود. iOS و ویندوزفون نیز با 14.8 و 0.7 درصد به ترتیب در مکانهای دوم و سوم جای دارند. دیگر پلتفرمها مانند بلکبری در مجموع 0.4 درصد از بازار را تشکیل میدهند. گفتنی است در مقایسه با سهماهه دوم سال 2015، فروش اسمارتفونهای اندرویدی 5.3 درصد رشد داشته، حال آنکه فروش گوشیهای آیفون -- که همگی به iOS مجهزند -- با 3.1 درصد افت همراه بوده است.
تعداد دیوایسهای عرضه شده الزاما با تعداد کاربرانی که از آن دیوایسها استفاده میکنند یکی نیست، چون برخی دیوایسها هیچگاه به دست مصرفکننده نمیرسند. همچنین ممکن است کاربران سیستمعاملهای مختلف، عادتهای وبگردی متفاوتی داشته باشند. در 10 کشور از 16 کشوری که در این زمینه مورد بررسی قرار گرفتند، سهم ترافیک وب گوشیهای اندرویدی بیشتر بود، اما در 6 کشور نیز سهم ترافیک وب iOS بیشتر بود که به عنوان مثال میتوان به برتری iOS به اندروید با اختلاف 31 درصدی در کشور ژاپن اشاره کرد. جزییات را میتوانید در نمودارهای زیر مشاهده کنید.
سهم اندروید و iOS از ترافیک وب مبتنی بر بازدید وبسایتها در سه ماهه دوم سال 2016
5- پراستفادهترین مدلهای اسمارتفون
آمارها حاکی از آن هستند که در کشورهای مختلف اسمارتفونهای آیفون در مدلهای 5، 5s ،5c و SE همراه با 6 و 6s بیش از هر گوشی هوشمند دیگری استفاده میشوند (این نسبت البته در مورد گوشیهای بزرگتر 6 Plus و 6s Plus تکرار نمیشود). اما همانطور که گفتیم در بسیاری از مناطق اندروید محبوبتر از iOS است. پس علت برتری آیفون در این زمینه چیست؟
علت آن است که اسمارتفونهای مجهز به پلتفرم iOS فقط یک برند دارند: آیفون. اما اسمارتفونهای اندرویدی به یک برند محدود نبوده و کاربران میتوانند از بین برندهای متعدد گوشیهای اندرویدی، دیوایس مورد علاقه خود را انتخاب کنند. به همین دلیل برای یک مدل خاص مشکل خواهد بود که کاربران انبوهی را به سمت خود جلب کند. البته این احتمال هم وجود دارد که کاربران آیفون، با توجه به اینکه صاحب دیوایس رده بالایی هستند و اغلب در مناطق شهری -- که از پوشش اینترنتی خوبی برخوردار است -- از گوشی خود استفاده میکنند، بیشتر به وبگردی بپردازند. این امر همیشه در مورد اندروید صدق نمیکند، چرا که گوشیهای اندرویدی در هر رده قیمتی تولید میشوند، از جمله گوشیهای رده پایین برای بازارهای نوظهور.
علیرغم پراکندگی اندروید در طول برندهای مختلف، سیطره سامسونگ بر دنیای اندروید امری واضح بوده و در اکثر کشورهایی که در سهماهه دوم سال 2016 مورد بررسی DeviceAtlas قرار گرفتهاند، رده محصولات Galaxy سامسونگ بیشترین تعداد کاربر را به خود اختصاص داده است.
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها