گزارش آیدیسی از بازار تبلتها در سهماهه دوم 2014
نمایش خبر
تاریخ : 1393/5/9 | ||
برچسبها : | تبلت Tablet ، آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، ایسوس Asus ، ایسر Acer ، لنوو Lenovo |
واحد خبر mobile.ir : بر پایه گزارشی که کمپانی IDC -- یکی از برجستهترین تحلیلگران عرصه فناوری اطلاعات و مخابرات -- در روز 24 جولای 2014 (2 مرداد 1393) منتشر نمود، فروش* جهانی تبلتها** در سهماهه دوم سال 2014 با رشدی 11.0 درصدی نسبت به سهماهه مشابه سال 2013 مواجه گردیده و به رقم 49.3 میلیون دستگاه رسیده. هرچند میزان فروش نسبت به سهماهه نخست سال با کاهشی 1.5 درصدی مواجه شده اما IDC بر این باور است که بازار رشدی مثبت اما آهستهتر از سال گذشته را در سال 2014 تجربه میکند.
Jean Philippe Bouchard -- رئیس تحقیقات تبلت در IDC -- میگوید: « همانگونه که ما در سهماهه نخست سال پیشبینی کرده بودیم، بازار هنوز تحت تأثیر رشد گوشیهای هوشمند دارای صفحه نمایش بزرگ و طولانیتر شدن بیش از انتظار چرخه زمانی مالکیت است. ما همچنین میتوانیم کاهش سرعت بازار را با کندی پذیرش تجاری تبلتها مرتبط بدانیم. بر خلاف این روند، ما بر این اعتقادیم که در نیمه دوم سال 2014 تقاضای تجاری قویتر برای تبلتها به رشد بازار کمک کرده و شاهد بیشتر شدن عرضه تبلتها به صورت ویژه برای سازمانها -- همانند آنچه در همکاری اپل و IBM به نمایش گذاشته شد -- در بازار خواهیم بود.
اپل در سهماهه دوم سال 2014 توانست با فروش جهانی 13.3 میلیون تبلت جایگاه نخست خود را در بازار تبلتها حفظ کند. با این وجود این کمپانی نسبت به سهماهه مشابه سال 2013 با 9.3 درصد کاهش در تعداد تبلت فروشی و 6.1 درصد کاهش در سهم بازار مواجه شد. سهم این کمپانی از بازار جهانی تبلتها در سهماهه دوم 26.9 درصد بود.
سامسونگ نیز در پی حضور قدرتمند در بازار تبلت در سهماه نخست سال نتوانست با همان قدرت در سهماهه دوم ظاهر شود و با فروش 8.5 میلیون تبلت به سهم بازار 17.2 درصدی بسنده کرد. در قیاس با سهماهه مشابه سال قبل هرچند تعداد فروش تبلت سامسونگ به میزان 1.6 درصد افزایش یافته اما این کمپانی شاهد 1.6 درصد کاهش در سهم بازار خود بوده است.
لنوو در سهماهه دوم 2014 توانست با ادامه دادن روند ترقی خود در بازار تبلتها با فروش 2.4 میلیون دستگاه تبلت و کسب سهمی 4.9 درصدی از بازار، کمپانی ایسوس را پشت سر گذاشته و جایگاه سوم را از آن خود کند. گفتنیست که لنوو در قیاس با سهماهه مشابه سال قبل توانسته 64.7 درصد دستگاه تبلت بیشتری را به فروش برساند.
ایسوس در جدول فروشندگان برتر با سقوطی یک پلهای مواجه شد و با فروش 2.3 میلیون تبلت و سهمی 4.6 درصدی در جایگاه چهارم ایستاد. البته در قیاس با سهماهه دوم سال گذشته این کمپانی 13.1 درصد رشد در تعداد تبلتهای فروشی و 0.1 درصد رشد در سهم بازار را تجربه کرده.
گروه ایسر سهماهه چندان مناسبی را در حوزه تبلتها سپری ننمود و با فروش 1 میلیون دستگاه تبلت در سهماهه دوم به سهمی 2 درصدی از بازار بسنده نمود. در قیاس با سهماهه مشابه سال گذشته تعداد تبلتهای فروش رفته توسط ایسر 36.3 درصد کاهش یافته است.
با عبور از 5 تولیدکننده برتر تبلت در جهان به دیگر تولیدکنندگان میرسیم که در مجموع توانستند با در اختیار گرفتن 44.4 درصد از بازار جهانی به رکوردی بی سابقه دست یابند. اکنون شاهد آن هستیم که به مرور بر تعداد تولیدکنندگانی که به حوزه تبلتها وارد شدهاند افزوده شده و اکثر سازندگان کامپیوترهای شخصی و گوشیهای موبایل حداقل یک مدل تبلت را به بازار عرضه کردهاند. استراتژی عرضه محصولات به صورت یک مجموعه (مثلاً عرضه یک گوشی و یک تبلت همراه هم) و ارائه تسهیلات یا تخفیفهای ویژه نیز در حال رونقگیری است که میتواند در فروش بسیاری از برندها مؤثر واقع شود.
Jitesh Ubrani -- تحلیلگر تحقیقات بازار تبلت در IDC -- میگوید: « تا پیش از این اپل و تا حدی سامسونگ در بالای بازار جا خوش کرده بودند و پیشرفت رقبای دیگر تأثیر اندکی بر روی آنها داشت. اکنون با ورود بازار به مرحلهای جدید، شاهد رشد فروشندگان کوچکتر و پخش شدن سهم بازار در میان تعداد بیشتری از فروشندگان هستیم.»
کمپانی | فروش در سهماهه دوم 2014 (میلیون واحد) | سهم بازار در سهماهه دوم 2014 | فروش در سهماهه دوم 2013 (میلیون واحد) | سهم بازار در سهماهه دوم 2013 | تغییر فروش سهماهه دوم 2014/2013 |
1. اپل | 13.3 | 26.9% | 14.6 | 33.0% | 9.3%- |
2. سامسونگ | 8.5 | 17.2% | 8.4 | 18.8% | 1.6% |
3. لنوو | 2.4 | 4.9% | 1.5 | 3.3% | 64.7% |
4. ایسوس | 2.3 | 4.6% | 2.0 | 4.5% | 13.1% |
5. گروه ایسر | 1.0 | 2.0% | 1.5 | 3.4% | 36.3%- |
دیگران | 21.9 | 44.4% | 16.4 | 37.0% | 33.4% |
مجموع | 49.3 | 100% | 44.4 | 100% | 11.0% |
جدول بالا: پنج کمپانی برتر فروشنده تبلت در سهماهه دوم سال 2014
نمودار بالا: سهم بازار تولیدکنندگان تبلت در سهماهه های اخیر
* در مطلب بالا آمار و ارقامی که تحت عنوان "فروش" ارائه شده در اصل آمار و ارقام Shipping یا به عبارتی انتقال از کمپانی سازنده است و ممکن است به دلیل باقی ماندن محصول در فروشگاهها و ... با آمار فروش نهایی متفاوت باشد.
** منظور از بازار تبلتها در این مطلب مجموع بازار تبلتهای متداول و دستگاههای دو کاره (دستگاههای 2-in-1 که هم نقش تبلت و هم نقش لپتاپ یا نوتبوک را بازی میکنند) است.
- بررسی ویدئویی و نگاهی از نزدیک به ردمی +Note 14 Pro
- معرفی Moto G05 ،Moto G15 Power ،Moto G15 و Moto E15 – پایینردههای اقتصادی موتورولا
- رونمایی از Poco M7 Pro 5G – میانردهای با Dimensity 7025 Ultra و دوربین 50 مگاپیکسلی
- معرفی Honor GT با SD 8 Gen 3، دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی و شارژر سیمی 100 واتی
- معرفی نسخه چینی vivo Y300 5G – میانردهای با تراشه Dimensity 6300 و اسپیکرهای قدرتمند
- معرفی Lava Blaze Duo 5G با طراحی زیبا، Dimensity 7025 و نمایشگر ثانویه 1.58 اینچی
- معرفی نسل جدید مدل هوش مصنوعی Gemini 2.0 با قابلیت تبدیل متن به گفتار و تصویر