تصمیم میزو برای تعطیلی کسب‌وکار تولید گوشی هوشمند با هدف تمرکز بر هوش مصنوعی

نمایش خبر

تاریخ : 1402/12/3        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : هوش مصنوعی Artificial Intelligence ، میزو Meizu
واحد خبر mobile.ir : از حدود سه سال قبل، حضور برند چینی میزو در بازار اسمارت‌فون رفته‌رفته کمرنگ‌تر شد، تا اینکه در ژوئن 2022 جیلی – شرکت خودروساز مطرح چینی – از خرید بخش قابل‌توجهی از سهام کمپانی میزو خبر داد. نتیجه این اقدام، تولید پرچمداران سری میزو 20 – شامل Meizu 20 Pro ،Meizu 20 و Meizu 20 Infinity – بود. به این ترتیب، ابتدا این گونه تصور می‌شد که پس از مالکیت جیلی بر بخش اعظم میزو، کسب‌وکار تولید گوشی‌های هوشمند میزو احیا شود. اما از قرار معلوم، عکس این قضیه صادق است زیرا میزو روز یکشنبه 18 فوریه 2024 (29 بهمن 1402) با انتشار پستی در شبکه اجتماعی Weibo، از تصمیم خود برای توقف تولید اسمارت‌فون خبر داد.

در عرصه بی‌رحمی مثل بازار اسمارت‌فون، بزرگانی مثل نوکیا، ال‌جی و بلک‌بری حذف شدند و پیشکسوتانی مثل سونی و HTC دیگر توان رقابت با برندهای برتر را ندارند. لذا چندان عجیب نیست که برند نه چندان مطرحی مثل میزو نیز با این عرصه خداحافظی کند. البته صرف‌نظر از اینکه آیا گوشی‌های میزو می‌توانستند با دیگر برندها رقابت کنند یا خیر، این شرکت عامل دیگری را برای تصمیم اخیر خود ذکر می‌کند. طبق بیانیه میزو، این کمپانی به جای تولید گوشی هوشمند، به دنبال آن است که روی توسعه و تولید نسل بعدی دیوایس‌های مبتنی بر هوش مصنوعی تمرکز کند. ظاهرا میزو به شکل گسترده در عرصه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده و شعار All in AI (همه چیز در هوش مصنوعی) به خوبی رویکرد این شرکت را نشان می‌دهد.

این تغییر رویه میزو ناگهانی نبوده و چندی‌ست که آغاز شده است. به گفته شن زیو (Shen Ziyu)، مدیرعامل و رییس هیئت مدیره میزو، این شرکت در سال 2023 موفق شد از یک تولیدکننده صرف گوشی‌های موبایل به یک «گروه اکولوژیک» تبدیل شود. این کمپانی به توسعه تجربه‌های فراگیر چند-پایانه‌ای پرداخته، از طریق پلتفرم باز Unbounded Zhixing مهارت‌های کلیدی را با شرکا به اشتراک گذاشته و برند MYVU را به نامی مطرح در عرصه عینک‌های واقعیت افزوده تبدیل کرده است.

البته خروج میزو از عرصه تولید اسمارت‌فون دلایل دیگری نیز دارد. شن زیو ضمن پذیرفتن این حقیقت که بازار گوشی‌های هوشمند دستخوش تغییراتی شده، به این نکته مهم اشاره کرد که مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند گوشی‌های هوشمند خود را به مدت بیشتری نگه دارند. (به طور متوسط ارتقاء اسمارت‌فون از سوی مصرف‌کنندگان، هر 51 ماه اتفاق می‌افتد) به باور شن زیو، علت این پدیده در آنجاست که گوشی‌های تولید شده توسط برندهای مختلف، در روان بودن، عکاسی و سایر ویژگی‌ها تا حد زیادی به هم شباهت داشته و عملکرد نسبتا یکسانی دارند.

در نگاه شن زیو، نوآوری در بازار اسمارت‌فون این روزها تا حد زیادی به یک مسابقه تسلیحاتی با مؤلفه‌های انباشته‌شده – از جمله حافظه بیشتر، سنسورهای بزرگ‌تر، شارژ سریع‌تر و ... – شباهت دارد. در کنار این موارد، تاکتیک‌های صنعتی مثل ترولینگ نیز جزو تفکیک‌ناپذیر این کارزار شده است. (منظور از ترولینگ، تخریب طرف مقابل در فضای مجازی با افشای نقاط ضعف یکدیگر است) تمام موارد فوق دست به دست هم داده تا میزو از کسب‌وکار تولید گوشی‌های هوشمند کناره‌گیری کند. این بدان معناست که تولید مدل‌هایی مثل Meizu 22 ،Meizu 21 Pro و Meizu 23 که انتظار می‌رفت در آینده نزدیک وارد بازار شوند، نیز منتفی خواهد بود.

پرچمداران سری Meizu 20

به گفته شن زیو، تصمیم میزو برای تعطیل کردن کسب‌وکار تولید اسمارت‌فون، با پیشینه این شرکت همخوانی دارد. اگر به خاطر داشته باشید، میزو – که در سال 2003 تأسیس شد – کار خود را با تولید دستگاه‌های MP3 پلیر (و کمی بعد MP4 پلیر) آغاز کرد. اما پس از چند سال این کسب‌وکار را کنار گذاشت و تمرکز خود را روی تولید اسمارت‌فون معطوف کرد تا اینکه در سال 2007 موفق شد نخستین گوشی هوشمند خود را با نام Meizu M8 (مبتنی بر ویندوز CE) روانه بازار کند. به طریق مشابه، توسعه عینک‌های هوشمند MYVU نیز حاکی از تمایل میزو برای سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های آینده است.

پس از پشت سر گذاشتن یک دوره آماده‌سازی دو ساله – شامل تیم‌سازی، تخصیص منابع و برنامه‌ریزی محصول – شن زیو اعلام کرده که میزو آمادگی کامل برای ورود به عرصه هوش مصنوعی را داراست. از جمله برنامه‌های میزو در این زمینه می‌توان به عرضه یک سیستم‌عامل موبایل جدید در سال 2024 (متناسب با عصر هوش مصنوعی) و همچنین رونمایی از نخستین محصول سخت‌افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی اشاره کرد.

میزو به کاربران اطمینان خاطر داده که علی‌رغم این چرخش استراتژیک، پشتیبانی از محصولات و خدمات کنونی میزو – از جمله دسترسی به فروشگاه‌های آفلاین در سرتاسر چین – همچنان ادامه خواهد داشت. لی نان (Li Nan)، از مقامات اجرایی سابق میزو، با تمجید از استراتژی جدید شرکت، بر لزوم تغییر برای موفقیت در آینده تأکید کرد. به گفته لی نان، قابلیت‌های هوش مصنوعی در اسمارت‌فون‌های دیگر برندها صرفا در حد «ترفند» و ظاهرسازی است. گفتنی‌ست، میزو در حال کار کردن روی برنامه‌ای موسوم به Open All Hardware for AI LLM (باز کردن تمام سخت‌افزارها برای مدل‌های زبانی بزرگ مبتنی بر هوش مصنوعی) بوده که می‌تواند پیشرفت‌های بیشتری را برای میزو در این عرصه به همراه داشته باشد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا