منابع خبری: گوگل به دنبال تدوین الزامات سخت‌افزاری برای گوشی‌های تاشو

نمایش خبر

تاریخ : 1402/5/23        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گوشی تاشو Foldable Phone ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : گوشی‌های تاشو یکی از حوزه‌هایی است که طی سالیان اخیر جای خود را در بازار گوشی‌های هوشمند باز کرده است. در این میان سامسونگ جزء نخستین شرکت‌هایی به شمار می‌رود که نمونه‌ای از این دستگاه‌ها را در سال 2019 میلادی معرفی کرد و پس از آن، کمپانی‌هایی همچون اوپو، موتورولا و هواوی، در کنار شیائومی این محصولات را به بازار عرضه کردند؛ گوشی‌هایی که برخی از آن‌ها به بازار چین محدود شده‌اند. گوشی‌های تاشو مزایا و معایب خاص خود را دارند و تولیدکنندگان پیوسته در حال بهبود و ارتقاء آن‌ها هستند. با توجه به قیمت بالای این محصولات، خریداران انتظار کاربردی بلندمدت از آن‌ها دارند و از این رو کارایی و دوام دستگاه‌ مسئله‌ای مهم به حساب می‌آید.

حال تلاش‌های تازه‌ای برای تامین پایداری و کیفیت محصولات تاشونده آغاز شده که می‌تواند خیال دوست‌داران این گوشی‌ها را تا حدودی آسوده سازد. همان طور که می‌دانید، مکانیسم لولای گوشی تاشو که عامل خم‌شوندگی آن است، در حقیقت محور اصلی دستگاه‌های تاشونده به شمار می‌رود. این بخش به دستگاه اجازه خم شدن می‌دهد و طبیعتا دوام آن از اهمیت بالایی برخوردار است. اما با توجه به کاربرد روزمره، تخمین زده می‌شود که لولاهای به کار رفته در بازه‌ای دو تا پنج ساله استحکام خود را از دست خواهند داد.

در همین راستا، میشال رحمان (Mishaal Rahman) کارشناس شناخته‌شده در حوزه دستگاه‌های اندرویدی، در حساب کاربری خود در پلتفرم Patreon از آغاز برنامه‌ای به منظور تدوین استاندارد کیفیت سخت‌افزاری برای دستگاه‌های خم‌شونده از سوی گوگل خبر داده است. ظاهرا غول جست‌وجوی آمریکایی در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد نوعی فرآیند بررسی کیفیت گوشی‌های تاشو است. فرایندی که در آن شرکت‌های تولیدکننده محصولات اندرویدی باید پرسشنامه خاصی را تکمیل کنند و نمونه‌ای از دستگاه‌های خود را برای بررسی دقیق‌تر در اختیار گوگل قرار دهند.

تولیدکنندگان اسمارت‌‌فون‌های تاشو به طور معمول دستگاه‌ها را بر اساس حداکثر تعداد ممکن تا شدن گوشی (میزان دوام لولا) طبقه‌بندی می‌کنند. اینک گوگل گوشی‌های تاشونده را ملزم خواهد کرد که حداقل دویست هزار باز و بسته شوند. امری که دست کم به لحاظ نظری با ادعای سامسونگ درباره گوشی‌های تاشوی سری گلکسی Z مطابقت دارد. این در حالی است که برخی دیگر از شرکت‌ها، همچون اوپو، عمر لولای محصولات تاشوی خود را رقمی بالاتر و در حدود چهارصدهزار بار را عنوان می‌کنند.

اگر فرض کنیم که لولای گوشی روزانه 100 بار باز و بسته ‌شود، رسیدن به حد دویست هزار تا نزدیک به پنج سال طول می‌کشد. این البته در حالی است که این میزان کاربرد روزانه بسیار زیاد به شمار می‌رود. به علاوه آن گونه که رحمان اشاره کرده، دستگاه‌های تاشونده مجهز به لولای دارای گشتاور پیچشی (torque hinge)، در کنار تعداد دفعات باید حداقل 80 درصد از گشتاور اصطکاکی اولیه را نیز پس از دویست هزار بار باز و بسته شدن حفظ کنند. به بیان دیگر، نظر می‌رسد گوگل در پی حفظ استحکام لولاهای گوشی‌های تاشو است که پیوسته در حرکت هستند تا با ضعیف شدن حرکت آن‌ها، کاربری گوشی کاهش پیدا نکند.

علاوه بر لولا، گوگل همچنین شرکت‌ها را ملزم خواهد کرد که دو به‌روزرسانی اصلی برای سیستم‌عامل و پچ امنیتی سه ساله را نیز برای این دستگاه‌ها ارائه کنند. امری که در نگاه اول با توجه به گران قیمت بودن گوشی‌های خم‌شونده، تا حدودی نومیدکننده و کم‌تر از حد انتظار به نظر می‌رسد.

البته گوگل در مجموع الزام مهم دیگری، همچون استفاده از پوشش موسوم به UTG را برای صفحه‌نمایش گوشی‌های تاشو در نظر نگرفته و تاکید بر طول عمر لولا نیز رویکرد درستی برای برای اطمینان از کیفیت و ماندگاری گوشی‌های تاشو به نظر می‌رسد.



تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا