شنیده‌ها از توقف پروژه Iris خبر می‌دهند – پایان تلاش‌های گوگل برای تولید عینک واقعیت افزوده؟

نمایش خبر

تاریخ : 1402/4/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : واقعیت افزوده Augmented Reality ، عینک هوشمند Smart Glasses ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : عینک واقعیت افزوده Google Glass در سال 2012 معرفی شد، اما به دلائل مختلف نتوانست با مخاطبین ارتباط خوبی برقرار کند و لذا جزو پروژه‌های شکست خورده گوگل به حساب می‌آید. از این رو گوگل در سال 2015 تولید آن را متوقف و دو سال بعد، از توسعه ورژن جدیدی از این عینک برای فضای کسب‌وکار خبر داد. این محصول جدید – که Google Glass Enterprise Edition نام داشت – نیز توفیق چندانی نداشت و گوگل چندی پیش رسما پایان فروش این عینک را اعلام کرد. البته گوگل دست از تلاش بر نداشت و شنیده‌ها حاکی از آن بود که این شرکت در حال کار روی یک عینک واقعیت افزوده دیگر – با اسم رمز پروژه Iris– است. اما طبق اطلاعات برخی منابع خبری، این پروژه نیز ظاهراً با شکست روبرو شده است.

Google Glass

پس از اینکه تلاش‌های گوگل در زمینه واقعیت مجازی نتیجه نداد و دیوایس‌هایی مثل Daydream و Google Cardboard نتوانستند بین کاربران به محبوبیت لازم برسند، این کمپانی سعی کرد شانس خود را در فضای واقعیت افزوده امتحان کند. البته، همان طور که گفته شد، نخستین عینک واقعیت افزوده گوگل – موسوم به Google Glass – راهی از پیش نبرد. اما این تازه ابتدای راه بود. پس از شکست پروژه Google Glass، گوگل در سال 2020 کمپانی North – سازنده عینک واقعیت افزوده Focals – را خریداری کرد. خرید یک شرکت تازه‌تأسیس تولیدکننده microLED به نام Raxium در سال 2022 نیز تلاش دیگر گوگل برای بقا در این بازار بود. تا اینکه برگ برنده گوگل با نام پروژه Iris رو شد.

North Focals glasses

برای اولین بار وب‌سایت The Verge بود که در ژانویه 2022 جزییاتی از پروژه Iris و برنامه گوگل برای توسعه یک عینک واقعیت افزوده را فاش کرد و مدعی شد عینک مذکور تا سال 2024 راهی بازار خواهد شد. طبق این گزارش – که در گفته‌های خود به صحبت‌های برخی افراد آگاه از پروژه استناد می‌کرد – عینک واقعیت افزوده Iris بیشتر به یک عینک معمولی شباهت داشته تا یک هدست تمام‌عیار. از قرار معلوم، این عینک یک دیوایس بی‌سیم مجهز به دوربین‌های خارجی بود که بخش قابل‌توجهی از پردازش گرافیکی آن در فضای ابری انجام می‌شد. ترجمه در آن واحد و همچنین مسیریابی از طریق Google Maps از دیگر قابلیت‌های عینک Iris ذکر شده بود.

سرانجام بنا بر گزارشی که روز سه‌شنبه 27 ژوئن 2023 (6 تیر 1402) از سوی Business Insider منتشر شد، ظاهرا گوگل از ادامه پروژه Iris منصرف شده و فعلا آن را به حالت تعلیق درآورده است (البته گفته می‌شود هنوز تعدادی از کارکنان گوگل در آزمایشگا‌های این شرکت، به توسعه سخت‌افزار مرتبط با واقعیت افزوده مشغولند). Business Insider در این گزارش به نقل از منابع آگاه مدعی شده که این تصمیم به دنبال برخی تعدیل نیروها و تغییرات سازمانی – از جمله قطع همکاری کلی بیور (Clay Bavor) با گوگل – اتخاذ شده است. کلی بیور – که 18 سال با گوگل همکاری کرده بود – در ماه فوریه از قطع همکاری با این شرکت به منظور تأسیس یک کمپانی هوش مصنوعی خبر داد. لازم به ذکر است، وی علاوه بر اینکه معاونت بخش Labs در گوگل را بر عهده داشت، به مدت 7 سال بخش واقعیت افزوده/مجازی این شرکت را نیز راهبری می‌کرد.

شاید بپرسید برنامه جایگزین گوگل در این رابطه چه خواهد بود؟ طبق گزارش اخیر Business Insider، به نظر می‌رسد گوگل قصد دارد به جای تولید یک محصول سخت‌افزاری مبتنی بر واقعیت افزوده، روی جنبه‌های نرم‌افزاری این فناوری کار کند. به گفته یکی از کارکنان گوگل، این شرکت تلاش‌های خود را روی ایجاد یک پلتفرم نرم‌افزاری برای واقعیت افزوده معطوف کرده و امیدوار است بتواند به‌نوعی یک «اندروید برای واقعیت افزوده» خلق کند. از قرار معلوم، پیش‌نمونه این پلتفرم در بین کارکنان گوگل Betty نامگذاری شده و در این مسیر، شرکایی مثل سامسونگ با گوگل همکاری خواهند کرد.

توقف پروژه Iris چندان هم جای تعجب ندارد زیرا این اولین باری نیست که گوگل پروژه‌های خود را کنسل می‌کند. گفتنی‌ست، از یک سو سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل، تلاش‌های زیادی برای کاهش هزینه‌های شرکت انجام داده که به عنوان نمونه می‌توان به توقف تولید لپ‌تاپ اشاره کرد. از سوی دیگر، با استعفای کلی بیور، بخش واقعیت مجازی/افزوده گوگل یکی از مهم‌ترین مهره‌های خود را از دست داده است. با این اوصاف، جای مانور زیادی برای توسعه یک محصول سخت‌افزاری در حوزه واقعیت افزوده باقی نمی‌ماند. اما گوگل با تمرکز روی جنبه‌های نرم‌افزاری واقعیت افزوده می‌تواند امیدوار باشد که از این طریق در کمترین زمان ممکن به سودآوری برسد، بدون اینکه نگران بازاریابی برای یک محصول سخت‌افزاری واقعیت افزوده باشد (میدانی که گوگل قبلا در آن شکست خورده است).

خبر توقف پروژه Iris در حالی منتشر می‌شود که اپل حدود سه هفته قبل، پس از سال‌ها انتظار سرانجام از هدست واقعیت مجازی/افزوده خود تحت عنوان Apple Vision Pro رونمایی کرد. البته این هدست فراتر از هر چیزی‌ست که تاکنون در عرصه AR/VR شاهد آن بوده‌ایم. لذا، بعید است Apple Vision Pro با قیمت گزاف 3,500 دلاری‌، بتواند به این زودی‌ها در سبد خرید مصرف‌کنندگان معمولی قرار بگیرد. اما در هر حال باید بپذیریم که Apple Vision Pro می‌تواند به‌خوبی مسیر آینده واقعیت ترکیبی (MR) را ترسیم کند.

Apple Vision Pro

در پایان گفتنی‌ست، گوگل در رویداد Google I/O 2022 عینکی را به نمایش گذاشته بود که شباهت زیادی به عینک توصیف‌شده در پروژه Iris داشت. در عین حال، در گزارشی که ژانویه 2022 از سوی The Verge درباره پروژه Iris منتشر شد، به این موضوع اشاره شده بود که نسخه پیش‌نمایش عینکی که گوگل در حال توسعه آن است، به عینک‌های اسکی شباهت دارد. هرچند که بعدها مشخص شد این نسخه پیش‌نمایش در حقیقت به همکاری گوگل با سامسونگ و کوالکام در جهت توسعه یک پلتفرم واقعیت ترکیبی (MR) مربوط بوده است. ناگفته نماند، با وجود اعلام خبر توقف پروژه Iris از سوی Business Insider، سخنگوی گوگل تا به این لحظه از صدور بیانیه رسمی در تأیید یا رد این خبر خودداری کرده است.

منبع : Business Insider


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا