خروج ویوو از بازار آلمان به دنبال شکایت نوکیا – درگیری نوکیا با برندهای چینی بر سر نقض پتنت

نمایش خبر

تاریخ : 1402/3/24        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، نوکیا Nokia ، وان پلاس OnePlus ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : نظام حقوقی آلمان نسبت به نقض قوانین حوزه پتنت‌ها سخت‌گیر بوده و در این زمینه تصمیمات قاطعانه‌ای را اتخاذ می‌کند. در سال 2022 دادگاه‌های آلمان حکمی را صادر کردند که به موجب آن برندهای چینی اوپو و وان‌پلاس به دلیل دعوی قضایی بر سر پتنت از فروش گوشی‌های هوشمند خود در این کشور منع شدند. ویوو نیز سومین برند چینی‌ست که به این سرنوشت دچار شده است. گفتنی‌ست، شاکی اصلی هر سه پرونده، نوکیا بوده و از قرار معلوم، دادگاه‌های آلمان به دنبال شکایت نوکیا از این برندهای چینی، رأی را به نفع نوکیا صادر کرده‌اند. لذا، حضور ویوو در بازار آلمان به حالت تعلیق درآمده و بیانیه منتشر شده در وب‌سایت آلمانی ویوو نیز این مطلب را تأیید می‌کند.

بنا بر آنچه در وب‌سایت آلمانی WinFuture آمده، پتنت مورد نظر به حوزه کارکردهای ارتباطات بی‌سیم مربوط می‌شود. طبق ادعای نوکیا، ویوو پتنت‌های این شرکت را نقض کرده و برای این پتنت‌ها حاضر به پرداخت هزینه‌های صدور مجوز نشده است. برخی گفته‌ها حاکی از آنند که ویوو بدون پرداخت هزینه لایسنس، اقدام به پردازش سیگنال‌های 4G و 5G منطبق بر پتنت‌های نوکیا کرده است. به همین دلیل نوکیا نیز تصمیم گرفت موضوع را از طریق قضایی پیگیری کند و ظاهرا در این زمینه پیروز شده است.

ویوو قصد دارد مشکل به وجود آمده را حل و فصل کند، اما هنوز مشخص نیست که آیا امکان رسیدن به یک راه‌حل وجود دارد یا خیر و یا اینکه این پروسه چه‌قدر زمان خواهد برد. همان طور که گفته شد، علاوه بر ویوو، دو برند اوپو و وان‌پلاس نیز شرایط مشابهی را تجربه می‌کنند. جالب است بدانید، هر سه برند، چینی و زیر مجموعه BBK Electronics بوده و هر سه در دادگاه‌های آلمان در برابر نوکیا شکست خورده‌اند. البته نوکیا در برخی دیگر ازکشورهای اروپایی (از جمله بریتانیا) نیز از اوپو، ویوو و وان‌پلاس شکایت کرده و بعید نیست در آینده نزدیک شاهد خروج این سه برند از بازار آن کشورها باشیم. هرچند که نتیجه نهایی منوط به رأی دادگاه‌ها خواهد بود.

هم‌اکنون اگر به وب‌سایت رسمی ویوو در آلمان مراجعه کنید، هیچ محصولی را در آنجا مشاهده نکرده و صرفا پیغامی به زبان آلمانی خواهید دید، به این مضمون که در حال حاضر عرضه محصولات ویوو در آلمان متوقف شده است. البته خرده‌فروشی‌هایی که هنوز محصولات ویوو را موجود دارند، می‌توانند به فروش این محصولات در آلمان ادامه دهند. همچنین، لازم به ذکر است، علی رغم خروج از بازار آلمان، ویوو همچنان به کاربران خود متعهد بوده و پشتیبانی از دیوایس‌های فعال خود در آلمان را قطع نکرده است.

در پایان گفتنی‌ست، معضل یاد شده محدود به نوکیا و این سه برند چینی نیست، زیرا مناقشه بر سر پتنت پدیده‌ای‌ست که به شکل فزاینده در صنعت و تکنولوژی مشاهده می‌شود، زیرا کمپانی‌ها به دنبال آن هستند که از مالکیت معنوی خود محافظت کرده تا به این وسیله از رقبای خود پیشی بگیرند. همین امر موجب افزایش تعداد مناقشه‌های حقوقی بین کمپانی‌ها شده که علاوه بر زمان‌بر بودن، هزینه‌های زیادی را نیز به آنها تحمیل می‌کند.

منبع : vivo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا