آشنایی با Pure UI - زبان طراحی رابط کاربری جدید نوکیا

نمایش خبر

تاریخ : 1402/1/12        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : رابط کاربری User Interface ، نوکیا Nokia
واحد خبر mobile.ir : شرکت نوکیا که در جریان کنگره جهانی موبایل 2023 در ماه فوریه سال جاری میلادی، با رونمایی از لوگوی جدید خود خبرساز شده بود، اینک رابط کاربری تازه خود را با مفاهیم بصری جدید معرفی کرده است. تغییری که در راستای استراتژی و رویکرد نوین مجموعه فنلاندی در جهت برندسازی و بازاریابی محصولات و خدمات صورت می‌پذیرد. بر اساس اخبار منتشرشده، تیم طراحی نوکیا موسوم به Nokia Design Team به تازگی زبان طراحی جدیدی برای رابط کاربری این شرکت توسعه داده که Pure UI نام دارد و قرار است در آینده برای اپلیکیشن‌ها و دیگر محصولات نوکیا به کار گرفته شود.

هدف از این طراحی جدید ارائه ظاهری سازگار و انعطاف‌پذیر با دیدی آینده‌نگر در یک قالب ساده و مینیمالیستی است؛ شیوه‌ای که در در حال حاضر محبوب‌ترین روش طراحی رابط کاربری به شمار می‌رود. در این رابط کاربری اجزای متعددی وجود دارد که با قالب‌ها (templates) و دستورالعمل‌ها (guidelines) آغاز می‌شود و نمای کلی آن را تعیین می‌کند.

نوکیا جزئیات زیادی را در طراحی رابط کاربری جدید ارائه کرده است. برای مثال، آیکون‌های نرم‌افزاری در Pure UI دستخوش تغییرات چشمگیری شده‌اند، چرا که گوشی‌های نوکیا معمولا با رابط کاربری مشابه با اندروید خام عرضه می‌شوند. بنا بر اعلام نوکیا، تمرکز تیم توسعه این رابط کاربری بر سادگی همراه با تلاش برای ادغام شکل‌های هندسی انتزاعی بوده است، به نحوی که سازگاری و سهولت استفاده هم برای کاربر نهایی فراهم شود.

بخش عمده ای از ظاهر جدید رابط کاربری نوکیا به فونت اختصاصی آن یعنیNokia Pure باز می‌گردد که در همه بخش‌های این UI مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به علاوه، آیکون‌های جدیدی نیز بر پایه جلوه استروک (stroke) برای Pure طراحی شده است. این آیکون‌ها که بر اساس شکل‌های هندسی طراحی شده‌اند، به لحاظ بصری ساده به نظر می‌رسند و ضخامت و جزئیات آن‌ها را می‌توان برای مطابقت با نیازها و قابلیت‌های نمایشگر هر دستگاه اعم از گوشی هوشمند، اسمارت‌واچ، تبلت یا دستگاه‌های خانگی هوشمند تغییر داد. همچنین نوکیا انیمیشن‌های روانی برای جابه‌جایی میان صفحات در رابط کاربری تازه خود در نظر گرفته است.

تیم نوکیا عناصر استانداردی را آماده کرده که طراحان می توانند از آن‌ها برای ساخت سریع ظاهر نمایشگر به صورت سازگار با همه اجزاء استفاده کنند. به علاوه در این رابط از حالت تیره (Dark mode) نیز پشتیبانی می‌شود و المان‌های مختلف آن هم با توجه به این حالت تغییر می‌کنند تا سازگاری بهتری با حالت تیره داشته باشند.

توسعه این رابط کاربری در حالی صورت می‌گیرد که UI گوشی‌های نوکیا تاکنون شباهت نزدیکی به محصولات اندرویدی داشته‌اند و حال باید حرکت به سمت استفاده از Pure UI را انتظار داشت. این رابط کاربری دارای اجزای قدرتمندی است که می‌توان آنها را برای ساخت داشبوردهای پیچیده مبتنی بر وب به کار گرفت و به گونه‌ای طراحی شده که از نمایشگرهای کوچک ساعت‌های هوشمند تا پانل‌های نصب شده روی دیوارهای بزرگ از آن پشتیبانی می‌کنند.

رابط کاربری تازه گام موثری از سوی برند قدیمی نوکیا به شمار می‌رود که این شرکت را در بازار رقابت بر سر واسط‌های کاربری که در سال‌های اخیر با نمونه‌هایی همچون One UI سامسونگ و Color OS اوپو داغ‌تر از همیشه است، فعال نگاه می‌دارد. تا کنون درباره زمان‌بندی ارائه این رابط کاربری یا محصولاتی که به آن مجهز خواهند شد، خبر دقیقی منتشر نشده است. اما به نظر می‌رسد دست کم در کوتاه مدت برای توسعه محصولات نرم‌افزاری و اپ‌ها به کار گرفته خواهد شد.

منبع : Nokia


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا